Monday, March 23, 2009

Good and Bad Taste

Found a fun list of what Swedish home owners think is a sign of bad taste.

1. Plastic flowers - I have a friend who has some plastic orchids; they are pretty good quality but I still can't bring myself to think they are beautiful
2. Garden full of garden art
3. Saloon doors - Who has that??
4. Wall-to-wall carpet - It has come back into fashion though
5. Lace curtains - Though over in Britain they love them
6. Furniture in fake leather, tied with cuckoo clock
7. Ceiling fan - My parents got one, which they never even got to work and have talked about taking down for the last five years...
8. Mirror wall - I had one of those back in the late 80s, early 90s
9. Porcelain figurettes


And the list of what home owners do like...

1. Furniture by Bruno Mathsson and oak tables (another tie)
2. Lamino armchair
3. Backdrop wallpaper (fondtapet in Swedish)
4. Antiquities
5. PH lamps - Never liked them
6. Authentic Persian rugs and Myran chairs by Arne Jacobsen
7. Howard sofas
8. Josef Frank textiles

We don't have any of that except a Josef Frank tray and a backdrop wallpaper.

Source: Vi i villa / SvD

12 comments:

  1. Ha ha, vi har takfläktar i två av våra sovrum + köket och faktiskt så önskar jag att vi hade en i vårt master bedroom också - så mycket skönare att sova till än AC... men jag är alltid lite rädd att de ska trilla ner och massakera mig ;-)
    Porslinsfigurer - O och jag har haft många diskussioner över inredningen i en av hans föräldrars lägenheter (det låter som de är superrika men de är bara hårt arbetande spanjorer som hellre investerar i fastigheter än sätter pengarna på banken) i Zaragoza; det är guld, glas, porslinsfigurer och barockt! Hu!! (men tycker alltså inte han...)
    Vi har ett gökur i den gamla sommarstugan - där passar den!
    Annars tycker jag att det har gått inflation i Myran-stolar och Superellips-borden - de är i ALLA hem i inredningstidningarna och husannonser! Myran / Sjuan-stolarna tycker jag dessutom är obekväma att sitta i!
    Jag har ett minne från Gilleleje, en liten by på Själland som min fd pojkvän och jag besökte 1998 - vi gick en promenad på kvällen och insåg att nästan vartenda hus hade minst en PH-lampa!!
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Oj, här är man inte speciellt modern inte...jag är i och för sig ingen inredningsmänniska. Tycker om att ha någorlunda välstädat dock men några hippa möbler kan jag väl inte påstå att jag har. Köper sådant som är praktiskt. Tonårsdottern däremot påpekade en dag: "Åh tänk när jag flyttar hemifrån, vad fint jag ska ha det" varpå jag frågade vad hon menade. "Nämen mamma, jag menar vi HAR det fint men inte så modernt precis..." Jahapp, så var det med det!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Petra - Haha, ja, jag antar att de går an i PR där det faktiskt är varmt (jämfört med Sverige). Sedan kanske ni iofs inte har sådana där fula med trä och korgmaterial! Vi hade en fläkt på vårt hotellrum på Fuerteventura och den var som en typisk hotellfläkt - om man hade den på högsta fart så svängde den som bara den! Trodde den skulle ramla ner när som helst! Hur svårt kan det vara att skruva fast den ordentligt?!

    Mina föräldrar har lite väl många prydnadssaker (kanske inte enbart i porslin men...), inte all over men det kan se lite plåttrigt. Men de har en PH-lampa så de är lite inne i alla fall!

    Håller med om att Myran-stolarna inte är särskilt bekväma och det är tråkigt när alla har samma sak! Sedan tror jag iofs inte att så många har allt det där på listan men det är sådant de tycker är snyggt och skulle vilja ha.

    ReplyDelete
  4. Taina - Jag har bara sett några få bilder från ert hem men jag tycker ni verkade ha normala möbler. Inte allt det där på inne-listan men inte några extremt omoderna saker heller. Sedan tror jag iofs att ni nog aldrig kommer vara moderna i dotterns ögon! :)

    Jag tycker det är kul med inredning men jag är samtidigt inte en sån där som MÅSTE ha det senaste för sakens skull. Vi brukar kolla runt ganska länge innan vi köper något. Dessutom är jag i princip mot att köpa för dyra saker bara för att det har ett visst märke.

    ReplyDelete
  5. Anna, jag har mailat dig på din hotmail-adress!!

    ReplyDelete
  6. Såg det! Tack! Du får svar snart (dock inte ikväll :)

    ReplyDelete
  7. Fondtapet gillar jag, så fint och läckert. Tapeter tycker jag överlag om, det verkar totalt ute och omöjligt hitta här i US, bara målade väggar överlag.
    Svensk (eller skandinvaisk kanske jag ska säga) inredning tycker jag är bäst.
    Såna där takfläktar har vi också, i sovrummet. PRecis som Petra skrev kan jag också känna lite rädsla ibland över att de ska trilla ner och strimla en...
    Porslinsfigurer hade jag en del som liten, överhuvudtaget tycker jag man hade mer prydnadssaker som samlade damm överallt. Det verkar ha blivit minre av den varan överlag, mer "kala" hem eller vad jag ska säga. Inte mig emot, för mycket prylar som bara samlar damm är ingen höjdare.

    ReplyDelete
  8. Anne - Jag gillar också fondtapeter! Annars kan det bli lite mycket av samma mönster. Dessutom kan man vara lite mer extrem med fönster eller färg om man bara har den på en vägg. Jag såg nästan aldrig tapeter i USA heller förutom i lite mer välbärgade hem på östkusten, t ex i Connecticut. Folk har ju börjat måla mer och mer i Sverige också men jag tycker det är lite tråkigt.

    Jag hade också porslinsfigurer när jag var liten. Usch vad jobbigt det var att damma de hyllorna! Men du har nog rätt, modet har nog ändrats och det har blivit inne med mer kalt. Folk väljer kanske ut några få grejer istället. Sedan gillar jag inte när det är för kalt. T ex lägenheter där det ser ut som det alltid är homestylat och att det ska vara visning samma dag!

    Ha en trevlig helg! Själv åker jag på kryssning till Tallinn så det blir inget fredagsinlägg från mig idag :)
    Kram!

    ReplyDelete
  9. Du reser mycket och är på gång, härligt! Hoppas Tallinkryssningen blir lyckad och bra. Har aldrig gjort en sådan, men många gånger tänkt att det vore nåt. Kanske i sommar...

    ReplyDelete
  10. Hehe, ja, vem har saloon doors??
    Jag trodde däremot att porslinsfigurer skulle kunna passera med tanke på hur poppis det är med loppisar och Antikrundan...

    ReplyDelete
  11. Jag vill ha allt på den undre listan, förutom ph-lampa. Howardsoffa var jag tvungen att googla, den var väl ok. Men inte min kopp thé. Men Carl Malmstens Lilla Åland däremot- vill ha! Skumt att inte de platsade på listan.

    ReplyDelete
  12. Anne - Haha, ja, det har blivit en del resande på sistone :) Det var trevligt, särskilt timmarna i Tallinn (vill flyga dit och stanna två nätter nästa gång) men själva båten är ju inte så happening. Finlandsbåtarna är ju större. Så jag skulle nog rekommendera flyg och hotell så att ni hinner se Tallinn. Kanske gå på ett museum eller två och se något utanför stadskärnan (dvs utanför Gamla stan).

    Leopardia - Eller hur?! Vem?! I och för sig minns jag något "Bygglov"-program när någon hade något liknande :) Det kanske är skillnad på enstaka porslinsfigurer och i en viss stil, och ett hem belamrat med figurer och dessutom kitchiga sådana ;) Allt är ju inte snyggt heller även om det är värt pengar.

    Skolfröken - Du ska bara ha och ha! ;) Lilla Åland kanske var på plats 11 eller något så ändå poppis men inte topp tio. Jag var tvungen att googla Lilla Åland dock :)

    ReplyDelete