Wednesday, April 02, 2008

My Home - Best and Worst

I found a fun challenge over at Anne's: show what's best and worst in your home.

B E S T
Must be our wallpaper in the bedroom (a "fondvägg", in our case on the wall behind the bed). We put it up a year or so ago and we still love it! It's an English make called Osborne & Little if anyone is tempted!

It was quite tricky to put it up - luckily my mum is quite the wallpaper guru!


Another thing on the "best" list is the balcony - this picture is from Peter's birthday in mid-April last year when we had our friends Maria and Daniel over for dinner and it was such a warm evening that we could eat outside.


Peter and Maria posing on our 7sqm balcony

W O R S T
Difficult to photograph, but the worst thing is definitely the cigarette smoke that sometimes seeps through from our nextdoor neighbours. What's weird is that you cannot smell it through their door (believe me, I have tried!), instead it only smells in the kitchen (which is next to their kitchen) and it's worst around 6pm and 11pm and INSIDE the cabinets! They must be keeping all their cigarette butts under the sink or something.

Any advice on what to do? Both how to get rid of the smell and how to bring this up with nextdoor (as they are probably not going to read this)?

Passing on the challenge to Skolfröken, Johanna and Anna!

11 comments:

  1. Supersnygg tapet. Osborn och Little har ju jättemycket fina tapeter. Härligt att ni kunde sitta ute på balkongen så pass tidigt på året. Tror du inte att det är något med ventilationssystemet. Kolla med föreningen eller hyresvärden och be dem kolla upp det hela. Så ska ni inte behöva ha det.

    ReplyDelete
  2. Ja, riktigt snygg fondv�gg. Och trevligt med balkong. Klurigt med grannen dock, men det m�ste v�l �nd� vara n�got hyresv�rden borde kolla p� som Desiree s�ger. F�r det m�ste ju vara n�got fel... H�ller tummarna.

    ReplyDelete
  3. Desiree & Lullun - Ja, jag gillar verkligen deras tapeter. Vi köpte dem i England så fick vi tre rullar för priset av (drygt) två.

    Vi får se om vi kan sitta ute i år på hans födelsedag (16 april), hoppas det!

    Ja, klurigt detta med grannen och röken. Det är bostadsrätt så man får ju fixa en hel del själv. Antar att om man ringer föreningen så säger de att vi ska prata med grannen, fast vi har iofs inte ens försökt endera... Men borde nog ta tag i det snart. Ibland känner man ingenting på flera veckor så då glömmer man ju bort det. Men de kanske är bortresta eller något då??

    ReplyDelete
  4. OOOh, this was a great challenge, will do my best tonight!

    ReplyDelete
  5. Vad fint!!! Jag är väldigt förtjust i tapeter och speciellt fondväggar (finns extremt lite tapeter här, synd tycker jag). Tycker om ert val, förstår den hamnar på bäst-listan. Balkongen, åh så mysigt. Jag började även spana på himlen och byggnaderna som syns i bakgrunden (hihi, man hittar små detaljer), det ser (förstås, det är ju i Sverige) så svenskt ut och jag får nästan ett sting av hemlängtan.

    ReplyDelete
  6. Bästa sättet att få bort rökdoft (om det nu doftar rök och inte gammal fimp, men tipset kanske fungerar på fimpdoft också) är ett glas med ättika.

    Det suger åt sig doften riktigt bra. Visst, man får en svag doft av ättika i det rum där man ställer glaset, men jag tycker personligen att den doften är mer behaglig.

    Tips som jag inte provat själv är att ställa ut några koppar med kaffe (kanske kan vara värt att prova med först, kaffe har ju onekligen en behagligare doft än ättika) eller Yocoair som finns hos Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19273896

    ReplyDelete
  7. Jättefin fondvägg och härligt med en stor balkong!
    Jag tror att grannarna sitter under köksfläkten och röker - är det inte typiskt svenskt? och så kommer röklukten genom ventilationssystemet till er. Vi hade liknande problem i Bryssel men då kände man mest röken på toaletten av alla ställen! (tur, för där vistas man ju inte alltför mycket!)

    ReplyDelete
  8. Skolfröken - Will pop right over and have a look!

    Anne - Jag gillar också tapeter! Det är så trist med bara målade väggar. Jag hoppas bara att när vi säljer om ett par år att folk fortfarande tycker att det är en cool tapet!

    Vi bor som sagt i ett gult funkishus från 1936 tror jag det är. Gillar det. Huset som man ser bakom Peter och Maria (där borta i bakgrunden) är dock ett fult 70-talshus. Också bostadsrätter. Tur att man inte bor där! Men det är säkert trevliga lägenheter, dock lite lägre i tak än vi har.

    ReplyDelete
  9. Mattias - Välkommen till min blogg! Hur har du hittat hit?

    Tack för tipsen! Ska prova det! Men tror som sagt också att vi får ta och ringa föreningen och höra oss lite för om det är fler som har problem med att få lukt från grannarna. Helst vill man ju vänta med att gå på grannarna tills man vcerkligen måste, för grannsämjans skull.

    ReplyDelete
  10. Petra - Välkommen till min blogg! Jag har ju varit inne någon gång på din blogg via Anne men jag minns inte om jag sagt Hej :)

    Jag tror också att grannarna röker under köksfläkten fast röken kommer liksom inte i vår fläkt eller i överskåpen utan framförallt i kastrullskåpet och under diskbänken! Vi har kollat lite och inte hittat någon ventil där men på något sätt kommer det igenom. Skumt är det i alla fall!

    ReplyDelete
  11. Anna,

    jag följde länken från Johannas blogg (som är en av ganska få sosse-bloggar som jag följer; huvuddelen av min konsumtion av bloggar är sådana som ligger närmare mig ideologiskt)

    ReplyDelete