Tuesday, March 03, 2009

Show & Tell: Indispensable

As I was in London last week I didn't get around to thinking about that week's theme. Waking up Sunday morning and discovering that we didn't have any water* made me think about 1) how much we take fresh and plentiful water on tap in our own homes for granted and 2) how dependent on it and used to the situation we are. Luckily we could just walk the 5 minutes it takes to get to Peter's parents flat and take a shower and eat breakfast there, but most people in the world are not so lucky.

There is a really good commercial on Swedish television right now about sponsoring a child in a developing country. It illustrates really well how fresh (i.e. safe, drinkable) water is the first stage of improving the situation for people and how critical it is for survival, health and development, as well as how far a little bit of money can go.




Facts about water (in Swedish)

* We quickly looked up Stockholm vatten's website and read that there was a water leak further down the street. They said the problem would be solved in the afternoon or early evening and indicated where we could find fresh water (next street over). By four o'clock the water was running again.

11 comments:

  1. Så sant. Vi tar vissa saker för givet. När det gäller vatten så försöker jag uppfostra barnen i att tänka på hur andra har det. Speciellt när tonårsdottern ska duscha!
    Fint inlägg.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Absolut, på sommaren när vi drar vattendunkar i skrindan och snålar med det. När iskall havsvatten ska ersätta en varm dusch, då förstår man.

    ReplyDelete
  3. Taina - Jag tror att vi alla egentligen borde betala för vattnet (som man gör när man bor i hus men oftast inte i lägenhet, oavsett om den är hyres- eller bostadsrätt). Då får man inte tänket att inte slösa från början. Egentligen borde jag ha skrivit ett mycket längre inlägg om vatten - jag får återkomma till det någon gång - om t ex skillnaden i vattenkonsumtion mellan t ex medelamerikanen och medeleuropén. Av någon anledning använder amerikanen sjukt mycket mer vatten och då tror jag inte att det bara är vattning av gräsmatta osv utan det är grundläggande konsumtionsmönster det handlar om. På tal om skillnader i konsumtionen så läste jag precis en artikel om hur mycket och det slags toapapper amerikanare använder jämfört med resten av världen. T ex säljer SCA en massa toapapper som är mjukt OCH miljövänligt (dvs återvunnet papper) men detta kommer inte ens in på den amerikanska marknaden. Så amerikanskt toapapper fortsätter vara tre gånger värre än det europeiska.

    Fritt ur hjärtat - Ja, när man är på landet så blir det er påtagligt. Iofs har vi dusch och sånt inomhus men innan de byggde om så var det en liten varmvattenberedare som snart blev tom. Så då fick man snåla. Men om man tittar på hela västvärlden så är det nog få som får den upplevelse du beskriver - folk lever ju mer och mer bekvämt. Men som tur börjar även klimatdebatten fokusera mer och mer på vatten och resursfördelning (samt ekosystem) vilket är positivt!

    ReplyDelete
  4. It does rather make you think that we are so lucky and kinda take simple things for granted without even meaning to.

    On a different note,do u have a Facebook? Just wondered because I am on that more these days and would like u as my friend on there if u were ok with that.I have Jacal too.

    ReplyDelete
  5. Harley's World - It does. And you're right, we don't mean to not to appreciate what we have. We just forget to appreciate.

    I do have Facebook and am very active there - look me up!

    ReplyDelete
  6. Taina - En rättelse i mitt svar till dig: "Då får man IN tänket att inte slösa från början."

    ReplyDelete
  7. I don't know your second name. I even tried Fair and true!!! Lol!

    ReplyDelete
  8. I thought it was on my profile but now when I checked I can see that it isn't. Well, my e-mail gives it away. It's Komheden.

    ReplyDelete
  9. Vatten ÄR verkligen något oerhört fantastiskt! Att ha tillgång till bra dricksvatten. Så otroligt! :-)
    Jag håller med om att man bör tänka på vattenkonsumtionen. Tyvärr är vattnet här i NYC inte alls om hemma. Alltså det dom kommer direkt ur kranen. Så vi har ju ett filter för att ta bort värsta kloret och säkert andra saker också. Men efter det kan man dricka det.
    Ang vattenförbrukningen här jmfrt med Europa så kan jag tänka mig att flera saker spelar in. Kanske biltvättar, bevattning av mark etc??? Här i en utpräglad stadsmiljö tror jag iten att folk gör av me så mycker mer vatten per person än i en storstad i Europa dock. Men jag kan tänka mig att amerikanskt jordbruk drar mer vatten än t ex europeiskt.
    kram!

    ReplyDelete
  10. Ja, så oerhört viktigt! När man bor så här på randen av öknen blir man mer medveten om vattnets betydelse, även om vi för det mesta har vatten. Och dricksvattnet har vi i stora dunkar som de kommer med varje torsdag.

    Jag tror också att det vore bra om även folk i lägenhet fick betala relaterat till hur mycket man använder, som med elen. Nu ingår det ju i hyran, så någon måste redan administrera det hela, borde inte vara alltför svårt att bygga ut det redan befintliga systemet. Och jag är övertygad om att en hel del ensamstående pensionärer skulle uppskatta det, för nu betalar de ju även för tonårsbarn som duschar ...

    Intressant det där med att amerikanen förbrukar så enormt mycket mer vatten! Har du någon länk till siffror?

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Saltistjejen - Du har rätt, bara man är utanför Sverige (eller Norden) så påminns man att vi har så bra vatten i Sverige. Efter mitt år i USA tog det evigheter innnan min frisörska hemma i Södertälje slutade klaga på att mitt hår luktade klor! Många i Sverige började ju dricka vatten på flaska fast det är helt onödigt men nu har ju den trenden vänt tack och lov!

    Det är sant det du säger om jordbruket. Det är nog en stor bov i dramat. På tal om biltvätt, har det kommit upp många miljövänliga biltvättar i USA (iofs kanske inte just du som bor i NYC ser det)? Här i Sverige ska man ju helst inte tvätta bilen på uppfarten utan åka till ett sådant ställe där allt smutsvatten samlas upp (alt en bensinmack med inomhustvätt). I den amerikanska storstaden gör man nog av med mindre vatten än landet/förorten som du säger. Skulle vara intressant att se sådan nedbruten statistik någon gång.

    Marianne - Just det, det måste bli mycket mer påtagligt för dig som bor i Egypten. Så vattnet i kranen kan man inte dricka hos er alltså? Men det är okej att tvätta och duscha i?

    En del hyresrätter i Stockholm tar betalt för vattnet. Främst i Hammarby sjöstad och även andra bolag som tagit aktiv ställning (eller kanske kostnadsfråga?). Men jag tror det kommer komma för alla inom en 20-årsperiod. Som du säger då borde det ju inte vara så svårt att administrera.

    Jag ska se om jag kan hitta rapporten/statistiken jag tänkte på! Återkommer!

    Kram till er båda!

    ReplyDelete