Sunday, September 13, 2009

Show & Tell: Four Things You Should See in My Town

This week's Show & Tell theme (from Maisoui this month) is Four Things You Should See in My Town. If you thought I'd show you my favourite haunts in Stockholm you'll be disappointed. Instead I will tell you about Södertälje*, the town I grew up and lived in until I was 19. My family and some of my friends still live there so Södertälyeah is still a big part of my life.


So, if you're ever in Södertälje, you shouldn't miss:

1) Tom Tits Experiment

Tom Tits Experiment is a hands-on science museum for all ages (so you won't be stared at if you go there without any accompanying kids, trust me). It has four or five floors and a park full of showcases and experiments answering those questions you have always asked yourselves: what does a brain feel like? How heavy is a pregnant belly? How to make your own space rocket? You can play with water, try bicycling on a rope and go up in a hot-air balloon. It also has a great shop with fun, pedagogic, genuine toys (far from the Toys 'R Us crap).

If you're wondering who Tom Tit was "he was an imaginary figure who carried out a range of scientific experiments in the French magazine, l'Illustration, and in several books published at the end of the 19th century".


2) Sydpoolen


Sydpoolen is an adventure water park type place but of the indoor kind and thus a bit smaller than some of the outdoor kinds, or proper water parks; I guess adventure pool is a more appropriate name. It also has a gym, a spa and other stuff adults like; especially when those adults have grown tired of the slides and the wave machine, which is likely to happen a few hours before the kids do. I haven't actually been there for a long time (read: years) but I hear people visit Sydpoolen from all over so it seems to remain popular. When I was little we had to go to Eskilstuna for an adventure pool so I remember how happy were were when they rebuilt the place and transformed it from a regular pool house to an adventure place (when I was ten if I remember correctly).


3) Torekällberget open-air museum


Torekällberget is an open-air museum, also called living history museum, à la Skansen. Torekällberget is much smaller though as it's only representing life in town and country over the last few hundred years from Södertälje and its vicinity (the county of Södermanland), while Skansen is supposed to represent all parts of Sweden. Torekällberget doesn't have a Swedish (animals) zoo like Skansen but has typical Swedish farm animals - goats, pigs, cows, etc. - in the country part of the museum, which doubles as a petting zoo. I especially like the old store in the town part where you can buy old-fashioned bisquits and sweets. I've also always been fond of the old school and the automobile exhibition (hope it's still there!). There is also a very good restaurant and a smaller café/lunch place for hungry visitors.


4) The anthroposophy community


There is a big anthroposophic community in Järna outside Södertälje. Anthroposophy is a spiritual philosophy based on the teachings of Rudolf Steiner. It emphasises inner development and an approach to the spiritual world that is similar to that of the scientific investigation of nature. The anthroposophic centre in Järna is well-worth a visit. You will see interesting architecture, eat good organic (and often vegetarian) food - or buy some locally grown products to take home - and perhaps see a play at the culture house. There is also a school (Waldorf pedagogy) and a hospital, mainly for palliative care.


* For those of who don't know, Södertälje is located southwest of Stockholm and it's part of the greater Stockholm region but more of a separate town than a suburb. The tube doesn't run that far but a commuter train will take you from Stockholm to Södertälje in 45 minutes and a car in 25-45 mintes depending on from where in Stockholm you start and on traffic.

Images from Vaksalaskolan, Sydpoolen, Torekällberget and Antroposofi.info

13 comments:

  1. Söööötälje ja...
    Nu var det länge sen jag var där. men på Torekällberget har jag varit, och på Tom Tits!! Jättefint ställe!!
    Sydpoolen har jag bara sett på film :-)
    Min släkting som tidigare var så sjuk var hos antroposoferna i vintras och "vilade upp". Vilket vackert ställe! jag har bara sett det på bild, men det ser fantastiskt ut. Släktingen trivdes bra med allt, utom maten.
    Min svägerska Lisa kommer från Nykvarn, och ja, även hon har en massa kompisar kvar i S-tälje!

    ReplyDelete
  2. Jahaja, då är det Torekällberget jag missat då. Aldrig tänkt på att jag gjort så mycket i Södertälje!
    Varit på TomTitts, varit på Sydpolen, legat på Widarkliniken i Järna och fått ta del av hela den kulturen.

    ReplyDelete
  3. Jag har faktiskt bott i Södertälje! Men bara en kort stund är jag var väldigt liten. Men jag lärde mig prata där så mina första ord var mer åt Stockholmska än Västmanländska :)

    Var på kulturcentret i Ytterjärna för första gången för några år sedan och fick en guidad tur av min svägerska som pluggat där. Mysigt ställe!

    ReplyDelete
  4. Hahahaaa! Kul att se vad du tog upp från min gamla hemstad Söteeeeljeee...! ;-)
    Jag älskar Tom Tits!!!!!!
    Mmmm....
    Sydpoolen var det också åratal sedan jag ebsökte. Då senast på "Relaxavdelningen" där vilket var himla mysigt. Men innan dess var jag ju gammal simmare i SSS så jag har spenderat en hel del tid i "Gamla Täljebadet", men slutade i samma veva som Sydpoolen byggdes. Fast jag tränade konstsim där ett tag samt var simtränare för småttingar. Och det var i Syydpoolen. Men jag minns att jag ibland kunde sakna gamla Täljebadet eftersom jag kände mig mer hemma där än i det stora Sydpoolen....
    Haha! Jag minns också att det var just Eskilstuna man fick åka till för att bada i sk Äventyrbad! Fast vi tävlade ju en hel del där och jag gillade inte tävlingsbassängen där alls! fast den var bättre än Oxelösunds iallafall för där hade de alstvatten och det tyckte jag smakade äckligt! ;-)
    Nog om simbassänger i Sörmland nu...!
    Kul att läsa iallafall. Och eftersom jag gick på Västergård så promenerade jag "genom" Torekällberget i stort sett varje dag under gymnasietiden på väg till stan för att ta bussen hem. Jag gillar det och i mars när jag var hemma så tog vi med Ella dit. Fast hon var så liten att hon inte brydde sig om djuren. Men kanske till sommaren ifall vi kommer hem då.
    Kramar!!!

    ReplyDelete
  5. 3 av 4 sights gav mig otroliga nostalgitrippar från barndomen. Antroposoferna har jag inte besökt än men velat göra jättelänge.

    ReplyDelete
  6. Men var många det var som hade varit på "mina" ställen, och i Södertälje överhuvudtaget!

    Annika Vad kul att du varit där! Visst är Torekällberget mysigt och Tom Tits är helt enkelk ett coolt ställe! Vad skönt att din släkting nu mår bättre och att han/hon fick bra vård på Vidarkliniken. Var var det han/hon inte gillade med maten? Jag har aldrig varit på själva sjukhuset men jag har som sagt varit i omgivningarna. Nykvarn är ju egen kommun nu för tiden men det är ju ändå nästa Södertälje! :)

    Fritt ur hjärtat - Så du har också legat på Vidarkliniken! Och här trodde jag att få kände till det! Och 3 av 4 är inte så dåligt för en som inte ens bor i närheten! Du får ta Torekällberget nästa gång! :)

    Västmanländskan - Och du har t o m bott i Södertälje! Även om du kanske inte kommer ihåg den tiden? Och du fick nog inte med dig den lokala dialekten enligt vilken man säger "Sötälje" ;) (Vilket jag aldrig säger men min mamma säger alltid det!)

    ReplyDelete
  7. Saltistjejen - Sötälje, ja. Tycker det låter så knäppt när folk, inklusive min mamma, säger så. Jag uttalar det ordentligt! ;)

    Visst är Tom Tits så bra! Jag har dock inte varit där sedan de utökat för ett-två år sedan. Jag var dock med ett gäng britter på förskolan de driver. Den glömde jag skriva om i inlägget.

    Just ja, du är gammal simmare. Jag gick på Plask & lek och sedan på simlektioner ett par år men jag slutade när jag var nio eller så för jag ville inte börja tävla. Började spela fotboll istället. Antar att jag gillade lagsport mer eller något. Gamla badhuset var ju mycket lugnare på något sätt men jag var nog mest glad för nya Sydpoolen. Fast jag tyckte det borde ha byggt en utedel också! Så Oxelösundsbassängen hade saltvatten alltså? Men den var inomhus?

    Jag bodde ju först i Blombacka och sedan nedanför Västergård och Högmohöjden i ett litet område så jag har alltid varit nära Torekällberget och Västergård. När det var dags för gymnasiet åkte jag ju dock tvärs över stan till Tälje (eller Colin Leclair som det heter nu!?).
    Kram!

    Skolfröken - Så du har också varit en massa i Tälje! Du får pallra dig till antisarna snart så du får full pott!

    ReplyDelete
  8. Det var kul! Jag var så inställd på att få höra om alla spännande Sthlmsställen som har missat och så fick jag här - en helt ny stad. Kul! Det blir till att vidga vyerna. Hoppas du får en go dag!

    ReplyDelete
  9. Tack för många bra tips! Södertälje är för mig nästan främmande land - har mest passerat med tåget, men det verkar helt klart vara värt ett längre besök! Tom Tits, jo men självklart! :-)

    ReplyDelete
  10. Å vad roligt att du skriver om Södertälje! Det var nämligen en hel massa saker jag fick lära mig nu. Tom Tits har jag så klart hört talas om, fast bara till namnet och lite svävande "vetenskapsexperiment" ungefär. Trodde det bara var för barn så jag har aldrig ens funderat på att åka dit. Men NU vill jag det! Verkligen!

    Torekällberget har jag aldrig hört talas om! Helt annorlunda från Skansen, alltså! VARFÖR gör de inte bättre reklam för sig? Men de kanske inte vill ha dit alla stockholmare? Det vill jag också besöka!!!

    Sydpoolen tror jag däremot att jag hoppar över.

    Järna har jag varit i, men det är mååånga år sedan. 70-talet närmare bestämt. Där är fint! Verkligen fint.

    Kram och tack för lite nya tips!

    ReplyDelete
  11. Maisoui - Där lurade jag dig allt! :) Får ta Stockholm någon annan gång!

    Lullun - Du som barn ska definitivt åka dit någon gång, särskilt Tom Tits och Sydpoolen! Men antar att det inte är så ofta du är i Stockholmsområdet när du är hemma?

    Marianne - Kul att bidra med lite nya vyer och perspektiv! Det kan säkert vara lika roligt att gå på Tom Tits med barn som utan; tror nog att man kollar in och "leker" med lite olika saker beroende på om det är barn- eller vuxenbesök. Har dina barnbarn varit där?

    Torekällberget är inte så annorlunda från Skansen. Det jag menade att det är som en miniatyr av Skansen i o m att det bara visar Södertälje och Skansen och inte har zoo med svenska vilda djur såsom björnar och älg utan bara bondgårdsdjur. Men du har nog rätt att de borde göra mer reklam om sig ändå för jag tror nog inte att det finns så många Skansen och Torekällberg runt om i Sverige ändå.

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Jo, barnbarnen har så klart varit på Tom Tits, men Torekällberget har de nog inte sett. Nästa gång ska jag kidnappa dem och åka dit!

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Marianne - Ta med 50-öringar eller enkronor till den gamla pinballmaskinen i samma hus som lanthandeln! Den finns i det gamla tonårsrummet från 50-talet.

    ReplyDelete