Tuesday, September 22, 2009

Parallel Universe


Our windows (outside, inside planned for later) are being painted this week, which is great of course. But WHY do painters (and other handymen) have to start at such an early hour in this country (would be interesting to know how it works in other parts of the world)?! 7.15am he was here, which is when I usually get up (sometimes I get up at 07.30)! He even finished before I had to leave for work at 08.30! Maybe we're spoilt with not starting work until 9am and living close to work, but am I not right in thinking that even if most people are up at 7, they have not left work yet and are probably busy running around feeding kids breakfast and trying to get them dressed?! Or maybe I live in a parallel universe?! He'll be back two more mornings for more layers so you know what I'll be doing in the next couple of days; pondering painters' curious working hours!

9 comments:

  1. Haha, nej det känns inte så kundvänligt men de är väl hetsade att jobba så många timmar som möjligt...

    ReplyDelete
  2. :-) sa ar det verkligen alltid! Samma har i england. Nagot som retar mig nagot helt hysteriskt ar nar de haller pa med vagarbeten och da alltid pa helgerna eftersom de inte vill stora den redan tata trafiken har... och visst maste de borja borra i marken klockan 07.00 pa pricken pa en lordag!!!!

    Men det blir fint med nymalade fonster!

    ReplyDelete
  3. Emmama - Men sedan när jag gick till jobbet vid 08.45 såg jag inte röken av dem men de kanske iofs var i en annan lägenhet då?

    Vi hade ju t o m gett dem nycklar så det är inte så att det behöver vara där på morgonen innan vi går till jobbet av den anledningen.

    Jag tror dock inte att de har så långa dagar. Tror de jobbar till kl 16 max. Så varför inte 08-17 istället? Man undrar när de får gå upp på mornarna stackarna om de ska vara på plats vid 07?! Antar att alla inte bor lika nära jobbet som vi! Iofs kanske de undviker den värsta trafiken när de åker hemifrån så tidigt.

    Min pappa jobbade iofs skift när jag var liten (ja, han gör det fortfarande) och började kl 6 och slutadekl 14 (vilket var bra med tanke på lämning och hämtning på dagis, dvs mamma kanske lämnade 8 eller 9 och han hämtade strax efter 14, vilket innebar korta dagar för mig och min bror) men han jobbar i en fabrik där de inte tvingar upp kunder i ottan!

    Millan - Ja, jag minns att det var lite liknande när jag bodde i UK. Fast väntar de inte till kl 8 iaf när de ska in i någons hem? Fast det är ju nog så jobbigt att ha någon borra utanför kl 7!

    Jag har migrän just nu också och innan jag får i mig min medicin och den börjar verka så mår jag inte så bra. Därför var det ju extra jobbigt i morse att behöva duscha och fixa sig medan målaren var i lägenheten! Men några dagar till bara så är det klart! Tills de ska komma tillbaka i oktober/november och göra insidan (vilket jag heller inte fattar?? varför inte göra det samtidigt??).

    Kram tjejer!

    ReplyDelete
  4. Hm Anna tror bara att du helt enkelt är "bortskämd" med "akademiska" tider....
    Det finns mååånga yrken där manmsåte gå upp tidigt!
    Ta alla som arbetar på sjukhus. Läkare, sjuksyrror etc.... som börjar runt 7. Eller de som jobbar på daghem som ofta öppnar senast kl 8. Eller alla byggnadsarbetare som börjar redan vid halv sjusnåret på morgonen och äter lunch(!!!) vid 9 på morgonen!!!!
    Eller lärare som ksa vara beredda att starta lektioner strax efter 8 och ofta är på jobbet åtminstone 20-30 minuter innan för att förbereda. Många kontor öppnar ju också kl 8. Telefonväxlar etc...
    Så det finns verkligen MÅNGA yrkesgrupper som nog måste ge sig av hemifrån redan vid 7-7.30-tiden för att hinna till jobbet i tid.
    När jag bodde i S-tälje och jobbade i Stockholm tog jag alltid 06.55-tåget. Det var ett snabbtåg som itne stannade på alla stationer vilket var skönt. Men då gick jag upp innan 06 på morgonen.
    Varför just hantverkare och byggnadsarbetare alltid börjar så tidigt vet jag dock inte. Kanske är det en kvarleva från förr, men jag ahr ingen aning om varför man ville börja tidigt då heller? Nuförtiden vet jag att det är många som gillar det eftertsom de då ofta slipper sitta fast i trafiken eftersom de ofta åker innan stora rusningstrafiken drar igång. och även slutar innan den drar igång på kvällen.
    Hoppas att du klarar av de "tidiga" morgnarna nu tills fönstren är färdiga...
    KRAM!

    ReplyDelete
  5. Saltistjejen - Vad är det du säger? Att jag har dålig verklighetsanknytning?! ;) Jo, jag är nog lite bortskämd men jag tycker ändå, även om man tar hänsyn till de faktorer/omständigheter du räknar upp, att kl 8 vore en lämpligare tid. Det finns ändå väldigt många som jobbar på kontor där man börjar mellan kl 8 och 9, och många familjer där någon kanske gått ner i arbetstid till 6 timmar för att vara mer med barnen eller liknande.

    Men visst har du rätt i att sjuksköterskor jobbar alla möjliga olika tider, även natt (så av det skälet kanske man inte kan räkna in dem), och lärare måste ju som sagt vara på jobbet en stund innan skolan början. Men inom de yrken kan jan förstå det. Men VARFÖR, och du frågar ju egentligen samma sak, måste just byggnadsarbetare och målare arbeta så konstiga tider?? Det kan ju inte ha uppstått pga rusningstrafik eftersom arbetstiderna är en äldre tradition än så. Och det kan ju inte ha med att man ska arbeta när det är ljust för på vinter blir det ju inte ljust förrän långt efter åtta.

    Egentligen är ju detta ingenting jag funderar på så mycket i vanliga fall haha. Och jag får väl stå ut ett par dagar :) Men det är en ganska intressant företeelse ändå! Vore intressant att veta hur den uppstått.

    För några år sedan hyrde jag en lägenhet i Hammarbyhöjden och på sommaren skulle de renovera balkongen (förresten, varför ska de alltid göra sånt på sommaren när man gärna vill använda balkongen??). Då började de kl 7 och jobbade typ 2 timmar. Sedan försvann de i flera timmar innan den kom tillbaka och jobbade lite på eftermiddagen. What's that about?? Antar att de var på ett annat jobb men varför delade de upp det så? Men det kanske finns en logisk förklaring. Cementen eller färgen ska torka eller något :)

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Ha ha, ja, fasadrenoverarna i San Juan börjar också jobba tidigt men som tur är har de slutat jobba på sidan där vi har vårt sovrum så jag kan faktiskt sova nuförtiden på morgnarna ;-) De slutar jobbar någongång vid 16-tiden tror jag...
    På tal om arbetstider så ringde O och berättade att han har möte kl 20-22 ikväll :-( Vet inte om det är möte med kvällsskiftet - fabriken kör dygnet runt och ibland måste de så klart ha möten med kvällsjobbarna.
    I Bryssel blev vi väckta en gång av en polis som kom kl 07 och kollade att O bodde där han folkbokfört sig - dvs hemma hos mig. Jag svarade i porttelefonen att O sov - polismannen svarade att "han kunde vänta" så O fick masa sig upp och klä på sig, gå ner och släppa in polisen som skulle upp i lägenheten och kolla att O bodde där... Japp, så funkar det i Belgien och det var INTE för att vi var utlänningar.
    En belgisk kompis blev väckt kl 05 av polisen när hon flyttat!!! Hon blev livrädd när hon fick höra att det var polisen som stod utanför eftersom hon trodde att något hade hänt (hennes pappa begick självmord för flera år sedan, och modern har psykiska problem)... De menade att eftersom hon inte varit hemma de första gångerna de besökt hennes adress, under dagtid, så var de tvungna att komma så tidigt! HELT SJUKT!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  7. Fast jag tycker att det är lite oförskämt att hantverkare ska börja så himla tidigt. Det där är en kvarleva från den lutherska moralens tid när man var lat om man sov längre än 6 på morgonarna. Dvs från den tid när man skulle upp och mjölka korna. Så fungerar inte en storstad år 2009, men fackförbunden är så pass starka att hantverkarna har kvar de tiderna för att kunna jobba över måndag till torsdag och vara lediga fredagar. Utanför min kompis vid Hornstull håller de nu på att bygga ett nytt hus, de börjar också 7 på morgnarna. Med slagborrar och andra maskiner, vilket betyder att hela grannskapet måste vakna då.

    Sen finns det yrken som kräver skiftjobb och tidiga morgnar, men så är det ju faktiskt inte när det gäller hantverkare och byggnadsarbetare. Jag tycker att det är ett otyg.

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Petra - Det måste vara någon slags internationell konvention som ger byggnadsarbetarna/målarna/hantverkarna rätt att börja klockan sju på morgonen! ;)
    Skönt att ni får sova nu i alla fall.
    Polisen i Belgien verkar ha lite konstiga arbetstider. Jag kan iofs förstå det om de måste kolla att folk bor där de säger att de bor. Då kan de ju rimligen inte gå dit mitt på dagen. Men kl 5 var ju lite väl tidigt. Med henne kunde de ju försöka mitt på dagen. Nu kunde de ju inte veta att hon hade traumatiska minnen men ändå.
    Kram!

    Marianne - Håller med om att det är oförskämt. Eller väldigt obekvämt i alla fall. Jag borde få betala mindre för min tjänst eftersom det är OB, obekväm (arbets)tid för mig! ;)
    Du har nog rätt att det är en kvarleva från Luther. Jag tror tyvärr att det underlättar svartarbete. När de slutar vid tre eller fyra kan de gå till något svartbygge och jobba...
    Precis, virka yrken kräver ju det. Men inte en målare egentligen tycker jag!
    Kram!

    ReplyDelete
  9. Nu hade vi iofs ändå tur. Andra dagen kom målaren först 08:30 och i morse kom han strax före kl 8. Så lite skönare ändå. Han hade väl antingen läst min blogg hahaha eller så märkte han att vi hade de tiderna. Eller så var det bara så det blev ändå beroende på hur långt han kommit i övriga lägenheter.

    ReplyDelete