Friday, September 11, 2009

Remembering


Today it is not just the anniversary ("anniversary" sounds so positive, isn't there a better word?) of the World Trade Center attacks but also the death of Anna Lindh, one of my all-time favourite politicians. She was passionate about the causes she believed in and had her heart in the right place She was a true diplomat and would have gone far in the international political arena, had her life not ended in such a tragic and meaningless way that afternoon.

8 comments:

  1. Ja usch ja. Jag kommer så väl ihåg ett sms jag fick av min vännina som jobbade åt Ulrika Messing då om det tragiska som hade hänt. Så j*vla onödigt!!!

    Kramar

    ReplyDelete
  2. Så sorgligt, kommer också ihåg den dagen för 6 år sedan. Jag var i Bryssel och försökte få information via sms och telefonsamtal hemifrån. Min spanska chef var så gullig dagen efter när vi visste att hon avlidit. Hon var verkligen en omtyckt politiker, oavsett vilken partifärg folk hade.
    Kram och hoppas att bröllopet idag är fint!

    ReplyDelete
  3. Fint, härligt att du uppmärksammar detta!

    ReplyDelete
  4. Taina - "Ja usch ja" är det jag känner också. Kan tänka "nä, men det hände väl inte" men det gjorde det tyvärr. Det är alltid trist när folk dör i relativt ung ålder men när det sker på ett sådant här sätt är det såklart mycket mer tragiskt.

    Petchie - Jag jobbade ju med ja till euro-kampanjen där hon hade varit väldigt aktiv. Så vi fick ju uppdateringar på var hon var och kampanjade någonstans osv. Men plötsligt kom det här beskedet istället. Sista veckan av kampanjen var ju långt från normal efter det. Alla var i något slags chocktillstånd ganska länge. Det är på något sätt extra tragiskt, eller synd, när man vet att någon annars gått långt och kanske bidragit med en massa till mänskligheten. Vi bidrar väl alla på något sätt men vissa är ju lite mer aktivt inblandade så att säga.

    Emmama - Kan inte förstå att det redan gått sex år alltså! Tänker mycket på hennes familj också och hur det gått för dem!

    ReplyDelete
  5. Ja det var verkligen tragiskt.

    Commemoration?

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Marianne - Usch ja, särskilt för hennes familj. Vad menar du med commemoration? Om det hölls någon minnesceremoni i år?
    Kram

    ReplyDelete
  7. Haha, nä, du frågade vilket ord man skulle använda i stället för anniversary vid ett sånt här tillfälle : ) Commemoration är det rätta ordet, tror jag.

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Marianne - Jag hade visst glömt bort min egen fråga! :)

    ReplyDelete