Wednesday, April 08, 2009

Wednesday Recipe: Kangaroo on the Barbie

"We like to warn viewers that today's show contain disturbing images..."

Vegetarians may opt to look away too.

Last weekend we grilled some kangaroo (!) for dinner. I noticed a few weeks ago that our local supermarket (Vi Sabis in Fältöversten in case anyone is wondering) had started selling exotic meats such as ostrich, springbok (both of which we saw live in South Africa), kangaroo, a variety of birds, etc. and this past weekend we decided to give one of them a try.

Here's the result:

No, it's not the kangaroo's tail (do they have tails?) or some other body part. I was also wondering a bit...

We marinated the meat for a couple of hours in a South African sauce we bought in the same supermarket (not on the same occasion but they should still have it on stock) (we didn't have an Aussie one, which would have been more appropriate I guess) and then grilled it for approx 10 mins (maximum) for medium. We had read that kangaroo meat can be very tough if you cook it for too long. I made a mushroom sauce by spicing up a Kelda mushroom sauce with some onions, chantarelles, garlic, soy sauce and salt and pepper (also had some terragon in it but don't do that as it kind of ruined the sauce).

It was pretty good actually! It was very tender - due to the long soak in the delicious marinade. That said, I probably won't eat it again. Now that I have tried it I prefer spending my carbon allowance - since this meat evidently had to travel quite far to get to Sweden - on trying something new.

5 comments:

  1. Vad spannande med kanguru! Jag har ju varit i Australien men testade faktiskt inte kanguru, dock sag jag en himla massa ;-) De ar verkligen OVERALLT!
    Sasen later ocksa god, kantareller har jag inte atit pa ar och dar...
    Du har ratt i att det kanske ar battre att ata mer lokalt kott... Tyvarr kan man inte hitta puertoricanskt kott har, utan antingen ar det fran USA eller Sydamerika... Nastan all fisk ar ocksa importerad vilket jag ju tycker ar skandal.

    ReplyDelete
  2. Oj känguru! DET låter väldigt exotiskt. Jag har aldrig ätit det. Hur är det fångas de vilda eller finns det typ kängurufarmar??? Eller är det road kill som exporteras....? ;-)
    Hoppas ni får en skön påsk!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Petchie - Jag skulle egentligen ha ätit känguru redan för 8-9 år sedan när vi var ett gäng som hade en Aussie-inspirerad grillfest. Det blev krokodil (vilket var jättegott en dyrt; som kyckling men med fiskkonsistens) men vi avstod från känguru "för de är ju så söta!!". Men nu blev det av i alla fall! Vi valde också just känguru för det var billigast av alternativen (80kr för de där två bitarna på bilden) och för att vi redan ätit t ex springbok (ett slags mindre rådjur) och struts.
    Tyvärr har vi inga "riktiga", egenplockade kantareller men de går ju att köpa på burk här. Men de har ju ganska stark smak så jag tror nog såsen skulle bli bättre med champinjoner.
    Jag har två böcker om det här med klimatsmart mat. Ska nog försöka skriva ett inlägg om det framöver. Vad konstigt att det inte finns fisk i alla fall i PR! Det är ju en ö liksom!
    Kram!

    Saltistjejen - Haha, jag vet inte men jag hoppas att det inte är roadkill! Men jag skulle gissa på kängurufarmar.
    Glad påsk & kram!

    ReplyDelete
  4. Aha! Jag tror du gjorde rätt i att marinera the Roo så pass länge. Vi provade känguru i OZ men jag tyckte det var lite för segt. Maken höll ut längre men jag kände nog att söthetsfaktorn och att det var segt tog över, och höll mig till nöt. Låter vettigt med närproducerad mat och jag har blivit bättre på att söka upp svenskt kött/produkter även om det är lite dyrare.

    ReplyDelete
  5. Aussikicki - Ja, det var nog ett smart drag. Du har rätt att det är ganska sött kött. Vi försöker köpa ekologisk kött när vi kan och sedan äter vi ganska lite kött överhuvudtaget. Rött kött alltså. Äter desto mer kyckling, och fisk såklart. Fast egentligen har kycklingarna inte heller bra så man borde kolla efter ekologisk kyckling.

    ReplyDelete