Wednesday, April 15, 2009

Wednesday Recipe: Jerusalem Artichoke Soup

It's Wednesday and time for a recipe! Last winter - I think soup, hot soup, is mainly an October-March dish - we made Jerusalem artichoke soup at least 5 times but this past winter we've only made it once - yesterday, and it's not really winter anymore. Jerusalem artichoke is also called sunroot, sunchoke or earth apple if anyone is wondering.



Jerusalem Artichoke Soup with quorn - 4 servings
500 g sunchokes (12-14 chokes), peeled
1 yellow onion, peeled and chopped in big pieces
1 clove of garlic
2 dl white wine
6 dl water
1.5 cubes vegetable stock
2 dl crème fraiche or cooking cream
150 g quorn, cut in pieces
split peas or sugar snaps, cut in half
salt and pepper

Put sunchokes, onion and garlic in a big pot. Add wine and stock (cubes + water). Bring it to a boil and then let it simmer until the chokes are soft (around 10 mins or so). Mix the soup until it has a smooth texture and then add crème fraiche, quorn and peas. Season.

Enjoy!

11 comments:

  1. Vilket sammanträffande - jag bläddrade i en Jamie Oliver-kokbok idag och som vanligt funderade jag över vad Jerusalem artichokes är (är det jordärtskockor??)... och så har du ett sopprecept på sådana här! Oavsett så tror jag inte att jag kan hitta sådana här men soppan låter mumsig!
    Och du, jag trodde att det skulle bli manchego/pecorino-smörgås-recept idag!
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Petchie - Precis,jordärtskockor. Jag borde ha skrivit det svenska namnet i parentes. Det är så gott! Pecorino-mackan har jag redan skrivit om en annan gång om du kollar på Wednesday recipe under "labels" till höger.
    Kram!

    Mz.olsson - Det är supergott! Prova! Det är också gott att ha färsk tomat i bitar i.

    ReplyDelete
  3. Har aldrig hört talats om denna rotfrukt. Det blir som en rotfruktsoppa eller? Själv älskar jag soppor! Tycker det är lätt att laga, lätt att servera utan en massa kolijox runtom, bara lite bröd. Måste kolla om rotfrukten finns här?
    Kramen

    ReplyDelete
  4. Åååh, vad gott det lät! Själv fuskar jag med campbells jordärtskockesoppa och den innehåller ju inte just så mycket mer än, ja... väntat... Men den är okej, men ditt recept ska jag ta tillvara på för kommande tider, när jag slutat vara så ... lat... ;)

    ReplyDelete
  5. Taina - Du har aldrig hört talas om jordärtskocka? Det är så gott! Det har varit lite inne att servera en liten minikopp soppa som extra förrätt "on the house", t ex på Gondolen i Stockholm. Det är väldigt enkelt att tillaga. Vi gör den alltid med crème fraiche eller matlagningsgrädde men på restaurang får man oftast med ganska fet grädde. Men då äter man desto mindre kvantitet iofs. Men jag har svårt för gräddig mat i allmänhet.

    Leopardia - Visste inte att Campbells hade jordärtskocksoppa! Men det är ganska lätt att göra själv så jag skippar nog att löpa färdig. Spar receptet!

    ReplyDelete
  6. Taina - Glömde säga att ja, det blir som en rotsakssoppa. Tycker jordärtskocka är lite rökig och syrlig på samma gång.

    ReplyDelete
  7. Hihi, visst har jag hört om jordärtskocka men inte sun root. Det är väl min engelska som "sucks". Hahahaha.
    Kramen

    ReplyDelete
  8. Taina - Jag visste inte heller vad det hette på engelska förrän jag googlade det för det här inlägget :)
    Kram!

    ReplyDelete