Saturday, January 15, 2011

Lessons So Far

  • - Day time TV is so bad I'm bound to read more books this year

  • - I'm so grateful I waited to have children until the iPhone had been invented

  • - Registering Isolde for schools from 2017 onwards felt very wrong but unfortunately something you have to do nowadays to make sure she has options in the future

  • - Booking a flight for a one-day old baby was an equally surreal experience (we're planning to spend a week at Peter's parents flatshare in Nice in April)

  • - A baby's first bath doesn't have to be a screaming experience; a future swimmer?

  • - A brand new baby can actually sleep 3-4 hours in one go and let her parents have a nice sit-down dinner three nights in a row!

  • - Babies' drying cord stumps smell so bad! I hope Isolde's falls off soon (looks like it will anytime now)!

  • - The amount of nappies we go through in one day...

  • - There are cute mother-child flower bouquets with one big bouquet and a tiny one attached with a ribbon

  • - Being home alone with Isolde goes well but we miss daddy a lot! (He's at his friend's stag do today so we're practising being just the two of us ahead of when Peter goes back to work on the 24th.)

  • - Thermos cups come in very hand when you fancy a cup of coffee or tea but are stuck on the couch for hours breast-feeding

  • - My maternity jeans are slightly big and my regular jeans slightly tight; so guess I'm stuck with the maternity ones for a bit longer

    • 23 comments:

      1. Haha, det där med iPhonen har jag hört förut, kanske dags att investera i en? :) Kul att höra att det går bra för er, det får mig att känna mig lugnare inför framtiden (även fast jag såklart vet att det kan bli helt annorlunda för oss...!). Och det där med att boka resa tror jag att vi kommer känna igen oss i, men vi måste nog vara säkra på att vi lyckas skaffa ett pass först! :)

        ReplyDelete
      2. Can't believe you've registered her for schools already! Glad to see and hear that things are well with you.

        ReplyDelete
      3. Underbart med nya tekniken!! DET är bara att PRISA den!!
        Härligt med all denna omedelbara respons på bloggar, FB och via mobilen (iPhone of course :-) ).
        Boka resa ja, det gjorde jag på en ggn också och skaffade pass då K var fyra veckor (bilden är priceless).
        HA det så gott nu ikväll. Tycker det verkar som om du landat bra...

        ReplyDelete
      4. Marie - Android-telefon fungerar också men vanlig mobiltelefon...nja.. :) Jag tror det kommer gå jättebra för er också! Och vi kanske bara har en smekmånad den här veckan, sedan kanske hon börjar trilskas ;) Jag måste själv skaffa nytt pass eftersom jag bytt namn så då kommer vi fixa Isoldes samtidigt. Men för oss är det ju straightforward; minns vad du skrev om processen ni måste gå igenom!

        Alice - Neither can I but it's all these free schools that have a waiting list. Some of them go on days between birth and registering and since we waited five days to do it Isoldes will be further down the list than a baby born e.g. on 5 March but registered the same day. Anyway, fortunately there are lot of good municipal school around here too, and also free schools, which just go on where you live and with which you don't sign up until the year they are supposed to start.

        Annika - Amen! Ja, det ska bli kul att ta passbild! :) Det känns bra som sagt men det kommer nog vara lite upp och ner. Kommer säkert någon sån där jobbig period när man inte får sova alls t ex.

        ReplyDelete
      5. Nä, det är verkligen bara skit på tv på dagarna. Förutom möjligtvis Master Chef. Lösningen är serier på dvd-box. Eller ljudböcker om man behöver ha händerna fria.

        Låter som att ni har det jättebra, härligt!

        Jag vill också ha en IPhone!!!!!

        ReplyDelete
      6. Kul inlägg! Mer sånt, betraktelser över vardagen som nu är lite annorlunda! Härligt att kunna sitta ner och äta middag tillsammans :). Kram

        ReplyDelete
      7. Roligt att höra om din/er vardag och att allt verkar gå så bra med lilla, söta Isolde. :) Kram!

        ReplyDelete
      8. En så otroligt fin bild på den lilla! Roligt att höra att allt verkar gå lugnt och bra.

        ReplyDelete
      9. Skolfröken - Ljudböcker är bra tips för jag vill ju läsa fler böcker. Ingen iPhone än alltså? :)

        Lia - :) Vi har t o m ätit en del luncher idag. Idag tror jag dock inte det blir så för nu gnyr hon en del i sin korg :)

        Anne-Marie - Förhoppningsvis ska jag skriva om annat också men just nu domineras ju vår vardag av lilltjejen. Men det verkar som ni läsare som tur är tycker det är kul att läsa! :)

        Grekland - Tack :) Ja, det går förvånansvärt bra faktiskt, känns skönt.

        ReplyDelete
      10. Bra med iPhone REDAN!! My God! Hahaha! :-) Vi tycker den är underbar på många vis men E är ju 2,5 år! :-D
        isolde är nog tidig...!

        Skönt att hon verkar sova bra. Det kan ju annars vara en av de jobbigare "avdelningarna" med små barn. Sömnen. Eller snarare bristen på densamma. ;-)
        Men det låter heeeeelt GALET att man måste registera nyfödingar till skolan!! ÄR det verkligen så? Är det en Stockholmsgrej eller är systemet nytt i Sverige nu?
        Kram och fortsätt njut av din lilla gosing!

        ReplyDelete
      11. Saltis - IPhonen är alltså för mamman medan hon ammar, dvs för att ha något att göra medan man är fast på soffan, inte för bebisen. Det dröjer nog ett tag! :)

        Just nu sover hon bra för att vara bara en vecka som sagt men vi får ju se om det fortsätter eller inte, hoppas det!

        Det är friskolorna och särskilt de mest populära av dem som har kösystem baserat på väntetid snarare än andra faktorer som närhetsorincipen. Men de kommunala skolorna och en del fristående har inget särskilt kösystem utan man söker (eller snarare anmäler) det år de ska börja och de ger förtur till de som bor i närheten. Jag måste även kolla på förskolor nu för det är lite likadant där om man t ex vill ha en fristående Reggio Emilia. Det är för övrigt i teorin inte bara i Stockholm men de flesta friskolor finns ju här och i Malmö och Göteborg så på många sätt är det väl ett Stockholms- eller storstadsfenomen.

        Kram!

        ReplyDelete
      12. Läsning funkade bra för mig de första månaderna, sedan blev lilla T störd (nyfiken) av att det prasslade bakom hennes huvud ;)
        Jag ammade mig igenom flera säsonger Gilmore Girls, så ett tips är att investera i några DVD-boxar med favoritserier.

        ReplyDelete
      13. Det är superkul att läsa alla bebisinlägg, så fortsätt med det! Gillar det jättemycket och en sant nöje få ta del av alla dina inlägg på det temat.Så du får inte sluta med dem :)
        Verkligen skönt att mycket verkar gå så smidigt, det känns lugnande att höra för er egen del. Man vet ju aldrig vad man har att vänta, det är en lång graviditet och en väntan på nåt okänt... Amningen verkar också gå väldigt bra, eller hur? Just amningen hör man ju annars väldigt mycket om, hur ont det gör, hur svårt det är att få igång den och inte alls så "naturligt" enkelt och lätt att få det att funka utan många som har en riktig kamp med det. Men får man maten att fungera enkelt, som jag får intrycket det är i ditt fall, så måste det betyda så mycket.
        Ha det fortsatt gott med er lilla skatt! KRAM

        ReplyDelete
      14. Idag beställde jag en Iphone och får hämta i morgon, jippi!!!!!

        Jag har tyvärr lånat ut det mesta men får nog snart tillbaka en hel del serier på dvd. Köpte ett gäng när jag blev ordinerad sängläge i våras. Om du vill låna alltså!

        ReplyDelete
      15. västmanländskan - Bäst jag passar på i början då! Sedan får det bli serier :)

        Anne - Kan tänka mig att du är en av dem som ser fram emot bebisinläggen :) Jag kommer nog skriva sådana ett tag så var inte orolig för att jag ska sluta!

        Det går förvånansvärt bra. Just amningen kom igång när vi fortfarande var på BB, och har fortsatt fungera. Jag tror det mycket handlar om inställning (fast inte bara förstås, vissa barn har t ex kort tunga eller tar längre på sig att lära sig suga än andra). Jag har varit inställd på att amma men samtidigt beredd på att det kan ta ett tag, göra ont osv. Så jag har varit ganska lugn och avslappnad och då har det fungerat. Det är ju inte bra att spänna sig för då känner bebisen av det. Man utsöndrar ju olika hormon beroende på känslor. Men visst har det gjort ont och mina bröstvårtor är fortfarande ömma och när hon först tar tag gör det ont. Sedan har brösten varit svullna och ömma. Nu är det bättre men när hon sovit flera timmar och jag inte ammat på ett tag blir ju brösten ganska fulla och ömma. Jag har dock klarat mig från mjölkstockning än så länge.

        Kram!

        Skolfröken - Det var inte så svårt att övertala honom alltså! :) Snällt av dig, jag har för mig att du har hela Vita huset-serien, jag såg aldrig sista säsongen nämligen. Jag kom på att jag har de där Hunter-sockorna fortfarande, du har inte fått dem. Så vore kul att möta upp vid tillfälle!

        ReplyDelete
      16. Nä, han var lättövertalad :-) Det är kanske svårt att argumentera emot en bröstpump :-)

        Jag ses gärna, och visst har vi alla West Wing, sexan är ju helt magisk :-)

        Sockor-ska jag få welly socks!? Yey!

        ReplyDelete
      17. Jösses, skolkö redan alltså. ;-)

        ReplyDelete
      18. Vad söt hon är. Verkligen! Det där med blöjor känner jag igen, man förundras över hur ofta en så liten människa kan bajsa =) Det går över som tur är =) Kram!

        ReplyDelete
      19. Sa fin hon ar! Underbart sot! Fast det vet du val redan ;-). Ar mycket impad att ni lyckats ata middag ihop tre dagar i rad. Det gick jatte bra med Sofia ocksa... men valdigt daligt med Nils dar det nog tog nagra manader innan vi satt ner ihop alls! kram

        ReplyDelete
      20. Hon är bara så söt! Och jag kan nästan känna den där underbara baby-doften ända hit till Skåne :-)

        ReplyDelete
      21. Skolfröken - Jag hör av mig om ett par veckor när jag är redo för lite större utflykter! Nu är Peter fortfarande hemma men nästa vecka är det bara Isolde och jag som gäller!

        Bejla - Japp, på gott och ont..

        Annika - Tack :) Det känns som man ammar och det går direkt ut i bajs :) Men det stabiliseras efter ett tag alltså? Kram!

        Millan - Tack :) Men som sagt, vi vet att vi har det sötaste barnet i världen ;) i har fortsatt med middagarna och luncherna har vi faktiskt också ätit själva förutom två dagar tror jag. Så hon har väl några slags tider redan. Men det kommer nog ändras lite när Peter börjar jobba för då kommer vi inte ha sovmornar längre. Kram!

        Lotta - :) Å hon luktar ju så gott! Sniffar och pussar på henne hela tiden!

        ReplyDelete
      22. Hon är fantastiskt söt! Men det där med skolorna skrämde mig lite, är det så illa?! Kotten är ju snart tre och står inte i kö någonstans, han får väl bli tv-kändis eller nåt...

        ReplyDelete
      23. Mrs Pitepalt - Tack :) Det finns ju många bra kommunala skolor också och de har ju inget kösystem. Men tyvärr har många friskolor det och särskilt de populära (populäritet är inte alltid lika med bra men på vissa stämmer det). Men jag tror aldrig att det är för sent att söka. Du kan gå in på Skolverket och kolla listor med skolor utifrån betyg, lärartäthet osv. Sedan när det väl är aktuellt att tacka ja eller nej så får man ju kolla igen för mycket hinner ju ändra sig på några år.

        ReplyDelete