Thursday, January 20, 2011

Another Set of Lessons

  • - Babies can get smelly feet (tåbira)
  • - We're trying to accustom Isolde to noise and it seems to be working; today she slept through me baking banana bread with the help of the KitchenAid
  • - Isolde has had a strong neck since she was born. She can't hold her head up properly yet of course but we make her practice on the floor for a few minutes every day. She usually starts with her right cheek on the floor, lifts her head and keeps it up for a while before turning her head to the right and putting it down. We think she's so advanced! :)
  • - Mummy shouldn't climb a high stool to reach the flour on the top shelf when she's still healing "down under"...
  • - Babies are cute even when they poop until their little faces turn red
Last night there was a really interesting (American) documentary about babies' development on SVT (Swedish Television). You can watch it here (until 26 January).

11 comments:

  1. Haha visst är det KONSTIGT att de har fotsvett som kan lukta!?! DET trodde jag inte, men E har otroligt illaluktande fötter.... ;-)
    Läser en bok nu som jag tror du skulle gilla att läsa. "The Scientist in the crib" som handlar om barns utveckling:
    http://www.amazon.com/Scientist-Crib-Early-Learning-Tells/dp/0688177883
    Jag ska kolla vad det varför program du länkade till!
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Usch, du får ta det lugnt tills allt är i sin ordning "down under" igen!

    Försökte kolla på dokumentären på SVT play men eftersom jag är utanför Sverige så funkar inte det!

    ReplyDelete
  3. Ska kolla länken, det lät ruskigt intressant! Har också en dold ip, så även om de "låst" programmet borde jag komma åt det.
    Hehe, det där med tåbira var nytt. Visste inte de små liven kunde stinka fotsvett. Däremot är det ju rätt komiskt hur små bebisar som ser så harmlösa och "svaga" ut kan dra värsta fjärtarna. Det kan låta som riktiga skogshuggar-fisar ibland när småbarn släpper sig och man undrar varifrån kom det där...
    Smart att ni försöker vänja henne vid att sova när det är normala ljud runt omkring. Har ju ingen egen erfarenhet men av det jag läst så uppmuntras man ju att börja så, vänja dem vid ett sånt mönster innan det liksom är "försent" efter några månader och plötsligt har de vant sig vid att det ska vara knäpptyst, andra ska tassa på tårna och så vaknar de av en lätt telefonsignal. Så perfekt att redan nu vänja henne att sova vid ljud.

    Först nu såg jag förresten räknaren uppe på sidan, den som räknar hur gammal Isolde är. Gillar den!!! Lätt hålla koll på tiden den vägen.
    KRAM

    ReplyDelete
  4. Saltistjejen - Så tåbiran försvinner inte med åldern alltså, den blir värre! ;) Boken lät intressant, ska kolla upp den! Kram!

    Marie - Ja, jag ska ta det lite lugnare. Nu fick jag inga bristningar alls och behövde inte sys men det är ju det yttre, inuti läker man ju fortfarande och det tar ju ett tag. Synd att du inte kan titta på dokumentären! :(

    Anne - Vad bra att du kan se den, förhoppningsvis!

    Ja, fjärta kan Isolde också, och det låter en hel del när hon bajsar också. Rapa kan hon också fast det är ganska små och gulliga :)

    Idag sov hon flera timmar i vagnen när vi var ute på stan men nu ikväll har hon varit svårsövd. Vi har ju varit så bortskämda med att hon somnar ganska snabbt. Är hon mätt kan även Peter söva henne. Men förhoppningsvis är kvällen ett undantag! Men vi hade på de vanliga ljuden, radion eller TVn och vi skramlade som vi gör, för jag vill som sagt inte behöva tassa runt. Men jag har hört att bebisar kan ha svårare att slappna av vid 3-4 månaders ålder men inte för att de inte gillar ljud per se utan mer att de är mer intresserade av det som händer kring dem då.

    Jag tycker också det är lite kul med räknaren! Förut hade jag ju en som räknade ner till bf :)

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Hihi, du får ju ta det lilla lugna med att klättra och så...
    Härligt att Isolde verkar vara så lugn, oavsett om det är en massa ljud eller om du går några ärenden på stan! Cool tjej =)

    ReplyDelete
  6. Lia - Japp, märkte det :) Hon är ganska easygoing än så länge. Ikväll var hon dock svårsövd men hoppas det bara var något tillfälligt! :)

    ReplyDelete
  7. Tänk vad mycket som händer redan från början! Skönt att hon äter och växer som hon ska. Och hon är ju bedårande söt.

    KRAMAR!

    ReplyDelete
  8. Hon är så himla söt! Roligt att få följa dig och Isolde och alla framsteg hon gör. Ha det bra och sköt om er.
    KRam!

    ReplyDelete
  9. Marianne - Ja, det känns som det är något nytt varje dag, eller varannan dag i alla fall. Jag försöker skriva i dagboken ofta så jag inte glömmer att dokumentera något :) Kram!

    Désirée - Tack, det tycker vi också såklart :) Bra att ni tycker det är intressant så jag inte uttråkar er med alla bebisskriverier! :) Kram!

    ReplyDelete
  10. "Ljudträning" är nog en bra idé. Jag har alltid varit smått imot det att man ska börja viska så snart barnen går i säng. Jag tror det är att göra både sig själv och barnen en björntjänst.
    Men du, ta det försiktigt med det där att klättra upp på stolar, ok! ;-)

    ReplyDelete
  11. Bejla - Jag får se till att ha radio eller TV på och skramla lite på dagarna när jag är själv. Annars blir det ju automatiskt mindre ljud när Peter inte är hemma och vi inte pratar.

    ReplyDelete