Wednesday, November 17, 2010

Retro

My mum has saved some of my (and my brother's) baby clothes, especially garments she* knitted or sewed herself. Now they've been washed and are ready to go in the drawer** I've cleared for the little one.

What do you think?! Belly Dancer will be pretty cool (albeit colourful), won't s/he?!

The knitted collection (though I think the outfit in the left bottom corner was really or more worn by Winnie the Pooh below)


Apron dresses, perhaps not as unisex as the knits


This is actually my mum's old clothes from when she was a baby!


Belly Dancer will need a blanket, a teddy and a 70s winter overall/footmuff too

* Some my aunt may have knitted
** So far just one drawer, as I have a hard time giving up scarce wardrobe space! :)

15 comments:

  1. Söta kläder! Kul att använda det som man själv hade en gång i tiden!

    ReplyDelete
  2. Brysselkakan - Tack! De är ju båda fina och i så bra skick så vore dumt att inte använda dem. Och så är det ju lite extra känsla i något man burit själv och som någon faktiskt stickat/sytt själv också. Sedan kanske vi inte sätter på henom helgult outfit utan blandar lite, t ex kofta med några andra byxor :)

    ReplyDelete
  3. Jag har också fått lite gamla kläder från mina föräldrar, sånt är alltid kul! Har också lyxen att få lite plagg som syrrans barn har använt, skönt att slippa köpa allt nytt!

    Vi kan inte heller ge upp garderobsutrymme... :S Hittills har bebisen en låda under sängen med sina kläder! Stackarn... ;)

    ReplyDelete
  4. Marie - Man får ju se hur mycket man använder dem men jag ska försöka i alla fall. Jag har fler gamla kläder i lite större storlekar som jag kommer visa vid ett annat tillfälle! Vi har också fått och kommer få mer av kompisar och kusiner vilket är väldigt uppskattat. Det har legat i källaren men när jag har tvättat det så ska jag visa up det också :) Skönt att höra att det inte bara är vi som hr problem med utrymme! :)

    ReplyDelete
  5. Jättesöta! Jag fick också en del av mina gamla kläder av mamma och en del använde jag till lilla T.

    Jag börjar med listan idag - häng på vettja!

    ReplyDelete
  6. Västmanländskan - Visst är det söta! Och man vill ju använda dem, inte bara låta dem ligga i en gammal kartong.

    Jag ska fundera lite. Kul idé men jag undrar om jag kommer ha tid att blogga varje dag. Nu har jag varit duktig senaste veckan men det är för att jag är hemma sjuk :)

    ReplyDelete
  7. Vad kul!! JÄTTEFINA ÄR DE! Roligt när det är kläder man själv haft. Lite speciellt då. Just sådana där små sotrlekar är de ofta i fint skick också eftersom man använder dem så kort tid eftersom man växer ur dem på typ en vecka hahaha! Sedan är det lite "värre"... ;-)
    Hoppas du mår bättre nu cokså och är frisk igen!
    Kram!!

    ReplyDelete
  8. Så söta! Kul att ha lite sparat.

    ReplyDelete
  9. Saltistjejen - Tack :) Precis, det är ju i så fint skick för de är ju bara använda några fåtal gånger. De lite större kläderna som jag ska visa någon annan gång är lite mer slitna.

    Inte helt frisk ännu men på långsam bättringsväg. Antar att det tar lite extra tid att bli frisk när man är gravid och har nedsatt immunförsvar. Kram!

    Nilla - Jag är jätteglad att mamma sparat det! Vi hade mer förut men på 90-talet gav vi bort en hel del till bekanta i Estland.

    ReplyDelete
  10. YOur mum is incredible:) Very sentimental. I'm amazed she has stuff when she was a baby:)

    ReplyDelete
  11. Edina - Thank you for your kind words :) It's just the two or three garments from when she was a baby, but still, I agree it's pretty cool she still has them!

    ReplyDelete
  12. Ja, det är kul med gamla kläder. K fick lite efter mig också, det var inte ofta vi använde de kläderna, men iaf. Men en klänning fick mig att bli väldigt nostalgisk...
    Min mamma, moster och mormor både sydde, virkade och stickade babykläder till oss.

    ReplyDelete
  13. Annika - Även om det inte blir så ofta man använder dem i praktiken så är det lite kul att ha kvar dem! Iofs är det väl så att man använder de mesta barnkläderna väldigt lite för de växer ju så snabbt! Mamma och min faster håller på att sticka lite nytt just nu också :)

    ReplyDelete
  14. Jättesöta kläder! Kul att de är i så bra skick att du vill använda dom också.

    Hoppas förkylningen är bättre nu.
    kram

    ReplyDelete
  15. Fröken Anki - Tack :) De små storlekarna används ju så lite så det mesta är i bra skick (trots åratal på vinden).

    Förkylningen är verkligen envis men idag är jag på jobbet i alla fall.

    Kram!

    ReplyDelete