Tuesday, November 09, 2010

Mug* Shots

I haven't posted any belly shots for a while. What better day to do it than today, two months to touchdown (or "lift-off" as someone told me was a more appropriate term)! Last time I was 25 weeks pregnant and now I've just passed 31 weeks. The Belly Dancer can still move around quite a lot in there - not sure how s/he does it! - and practises break dancing most of the day except for the occasional nap. I'm still feeling great - I consider myself really lucky I don't suffer from any common pregnancy ailments such as back ache, pelvis or joint problems, heartburn, etc., The only thing I have had from time to time is some very light nosebleed. This week we'll be attending our third and last breathing (Lamaze) class (though we will have to continue to practice until it's time of course) and also the first of two antenatal lectures.

Progress over weeks 20, 24 and 28


A few days ago, 4 November, week 30+3



Is it a football in there??!!


*as in Swedish mage, i.e. belly

17 comments:

  1. Åh vilken fin kula!
    Tiden går VERKLIGEN fort alltså, gud så spännande för er...

    ReplyDelete
  2. haha vad roligt att se flera av dina magfoton ihop. Då kan man verkligen följa att den växt! :-)
    Jag tog faktiskt rätt få magbilder under min graviditet inser jag såhär efteråt. Men M tog ett par lite "finare" vilket jag är glad över nu. Alltså med bra kamera och lite bättre ljus. Kul att ha ändå.
    Skönt att du mår så bra också. Själv fick jag ju lite problem med både bråck, smärta i benet när jag gick samt braxton-Hixon (eller vad de nu kallades) sammandragningar.
    Tänk att du redan är i vecka 31!!! Ella kom ju i vecka 33 för mig så då vet du ungefär hur långt din lilla magdansare kommit där inne i jämförelse. ;-)
    KRAMAR!

    ReplyDelete
  3. Superfin mage! Ser ut som en killmage, bara rakt ut och inget på sidorna. Säger jag som hade just så men ju fött tre flickor, hehe.

    Skönt att du mått så bra, det gör så himla mycket! Nu hoppas vi på en lika bra slutspurt!

    ReplyDelete
  4. Vilken tjusig mage!! Jag gillar magbilder maste jag saga och tog nya nastan varje vecka under mina graviditeter. Det ar faktiskt lite skoj att ha att kika pa i efterhand eftersom man fort glommer hur man sag ut som gravid. Och sedan var det valdigt rolgit att ha och jamfora med nar jag blev gravid igen.
    Nu har nedrakningen borjat... Jag kommer ihag att veckorna efter 30 bara flog forbi... :-)
    Kram

    ReplyDelete
  5. Jättefin mage :-) Visst känns det som om man går omkring och bär på en stor hemlighet? Och sen glömmer man aldrig sin mage utan minns hur den kändes. Jag älskade min och saknade den faktiskt rätt länge.

    ReplyDelete
  6. Mrs Clapper - Tack :) Jo, det går ganska snabbt, fast ändå sakta på något sätt. Ni tycker säkert att det går snabbare för jag skriver ju inte så ofta om graviditeten ändå :)

    Västmanländskan - Fotbollen menar du? ;) Tack :)

    Saltistjejen - Jag tänkte ett collage så man ser utvecklingen var lite kul! :) Vi har tagit ganska många bilder, i alla fall minst en gång i månaden och ibland lite oftare. Men jag antar att det inte blir samma med nästa barn. Vad kul att ni tog lite finare bilder också (dessa som vi tagit är ju inga vackra bilder direkt). Jag funderar faktiskt på att gå till en professionell fotograf. Vi har en på vår gata som jag varit hos förut.

    Vad tråkigt att din graviditet var jobbig. De där sammandragningarna, leder det oftast till tidigare förlossning eller är det inte alls ett tidigt tecken på det? Jag har knappt sammandragningar alls, känner bara lite, lite i livmodern på kvällarna.

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Skolfröken - Tack :) Alla säger det där med killmage men egentligen finns det ju ingenting sådant som är vetenskapligt bevisat. Så vi får se! :) Jag tror snarare min mage ser ut som den gör för att moderkakan är i bakvägg och barnet framför och dessutom att jag inte gått upp så jättemycket. Jag har iofs gått upp 10 kg nu men vet inte riktigt vad allt satt sig förutom magen då och lite på lår och rumpa kanske. Min mamma hade tydligen liknande mage när hon väntade mig men vet inte om det tyder på att det är en flicka istället eller om mödrar och döttrar helt enkelt har liknande graviditeter?!! :)

    Precis, hoppas jag få må lika bra resten av tiden! Just nu är jag förkyld och det är inte så kul när man inte vill ta för mycket nässpray och annat direkt :(

    Kram!

    Millan - Tack :) Oj, varje vecka! Så mycket har vi inte tagit men minst en gång i månaden i alla fall och ibland varannan-var tredje vecka. Jag ska försöka vara lika duktig vid nästa graviditet för det är ju kul att jämföra som sagt.

    Nu är det ju snart advent och jul och allt så jag antar att de sista åtta veckorna kommer gå ganska snabbt även av den anledningen. Jag vill ju inte gärna gå över tiden men jag hoppas Vildingen stannar inne tills januari för jag vill inte ha en jul- eller nyårsbebis helst! :)

    Kram!

    Lotta -Tack! Nu är det ju svårt att missa så inte så hemligt längre ;) men jag antar du menar att man vet ju inte vad det är för filur där inne. Är det en han eller hon, hur ser han/hon ut, vad har han/hon för personlighet? Samtidigt som det känns som jag "känner" henne/honom på något sätt och han/hon är bara min just nu. Och lite Peters också haha :) Jag tror också jag kommer sakna magen och den här erfarenheten, särskilt eftersom jag har mått så bra!

    Kram!

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. well done:) Nice rounded tummy and not a stretch mark in sight. Wishing you a smooth pregnancy and delivery:)

    ReplyDelete
  10. FIN mage! OCH kul med alla bilder.
    Prcis som Lotta säger så glömmer man aldrig hur den kändes. Väldigt speciellt.

    ReplyDelete
  11. Oj, vilken söt liten fotboll du har där! =) Jag tippar på en liten pojk jag. Trevlig helg!

    ReplyDelete
  12. Edina - Thanks, I guess! :) Nope, no stretch marks yet. I have heard that they can come in the last week though so I don't think I'm off the hook yet! Thanks!

    Annika 1 - Tack! Om det är någon gång man kan visa sig halvnaken på bloggen så är det väl nu :) Tror också att jag kommer sakna magen sedan, fast man är glad över sin lilla bebis - så många som har sagt det!

    Annika 2 - :) De flesta tror en pojke - får se om ni har rätt! :)

    ReplyDelete
  13. oh oh...rub some cocoabutter:) Not sure whether that's evidence base medicine. But the pregnants friends have mentioned that before.

    ReplyDelete
  14. Edina - I think I have heard that before too, will give it a try together with the this other oil I have. Though even the midwife said that it's difficult to prove that it helps but if it does something it's a way for the mother (or the father if he helps) to connect with the baby in there) and that's always a positive :)

    ReplyDelete
  15. Ojojoj sicken fin mage du har. Och ja, det liknar verkligen en fotboll...

    ReplyDelete
  16. Taina - Tack! Visst ser det ut som jag svalt en boll! Jag förundras fortfarande över hur stor magen blivit nu för jag känner inte av den särskilt mycket. Känner mig inte tung och den är inte i vägen. Det enda är att om jag äter i soffan (vilket vi ofta gör fast vi har ett fint matbord..) så kan jag inte sitta framlutad mot soffbordet, då protesterar loppan.

    ReplyDelete