Wednesday, November 17, 2010

Day 1: Introduction

Förortsmorsan as well as Västmanländskan (and many others) have jumped on a blog theme that's been circulating for a while and I thought I too would make an attempt.

The 30 Day List
Day 1 - Introduce myself
Day 2 - My first love
Day 3 - My parents
Day 4 - This is what I ate today
Day 5 - What is love?
Day 6 - My day
Day 7 - My best friend
Day 8 - A moment
Day 9 - My beliefs/faith
Day 10 - This is what I'm wearing today
Day 11 - My brother and sisters
Day 12 - In my handbag
Day 13 - This week
Day 14 - What was I wearing today?
Day 15 - My dreams
Day 16 - My first kiss
Day 17 - My favourite memory
Day 18 - My favourite birthday
Day 19 - I regret...
Day 20 - This month
Day 21 - Another moment
Day 22 - This upsets me
Day 23 - This makes me feel better
Day 24 - This makes me cry
Day 25 - A first
Day 26 - My fears
Day 27 - My favourite place
Day 28 - I miss...
Day 29 - My ambitions
Day 30 - A last moment

For Day 1 I have been inspired by Västmanländskan's way to tackle the first theme - she has used the words of her existing presentation and the title of her blog as a guide and I will do the same!

Born and bred in Södertälje...
Lived there until age 19 and then on and off when between countries or jobs. I used to describe Södertälje in these words: "sort of a suburb of Stockholm but still a separate town in many ways, especially since it's located on the commuter train line rather than the tube network". I wanted it to have its own identity I guess. Many factors still made it a suburb though; for example, the close proximity to Stockholm meant it lacked (and lacks) some of the shops other towns of the same size (~80,000) would have, as people went to Stockholm to shop anyway. Södertälje is probably most known for its high share of immigrants (though half of these are Finns) and it being home to two major industries, Scania and Astra Zeneca (which also explains some of the immigrant community, at least those arriving in the 60s and 70s).

Living with Peter and our soon-to-be-born daughter or son
I met the love of my life at the end of 2005 and on 20 December this year we will celebrate our fifth anniversary. We live in a one bedroom flat in the centre of Stockholm but are currently looking desperately* for a bigger flat, as from January 2011 we will no longer be dinks** but will welcome a new member into our little family! It's a really happy and exiting time!

...in Stockholm after stints abroad in Pittsburgh, London, Oxford and Brussels.
An aupair year in the US was the start of my years abroad. It was only a question of time (two years to be exact) before I was on my way again; once you have been bitten by the travel bug... I ended up staying four years in England - two in London and two in Oxford - and then spent six months in Belgium before returning home in 2003. At that time I didn't think I would stay in Sweden very long but here I am, seven years later... I wouldn't hesitate for a moment to leave immediately if I had the chance to go abroad again so any prospective employers reading this, I'm all yours (Peter doesn't mind being a stay-at-home-dad)!

Political scientist with a bias for European studies and international relations.
Luckily I have an international job, which somewhat satisfy the foreign gene***. Don't want to write too much about my job here but suffice to say my academic profile fits perfectly and I also get to keep the link with the UK alive. My previous job in the private sector working as a consultant with EU funding was also very right.

Blogging about everything from global politics to random ego-stuff.
If you don't want to read about climate change, gender equality or the EU, you don't need to look elsewhere because I also write about shoes (I'm a shoeoholic), travel and now recently, pregnancy and names of the baby :)

And what about the name, Anna, Fair and True?!
It was actually a friend of mine, Amy, who came up with it. I think it fits well. I like to thing I'm fair as a fairy ;) but most of all I try to be myself and write what I feel and think. I'm also very much driven by what is fair and just in general.


* Not really, we're pretty relaxed as a baby doesn't need that much space but it would be nice with something bigger within a year or so
** Double Income No Kids
*** And I've "made" Peter travel much more than he'd have probably done otherwise

10 comments:

  1. Kul att läsa. Min familj bodde faktiskt i Södertälje (Fornhöjden tror jag området hette) ett litet tag när jag var liten. Det var där jag lärde mig prata, så jag har ingen utpräglad Västmanländsk dialekt utan mer någon slags allmän "uppsvensk" (numera med skånsk melodi påstår vissa).

    ReplyDelete
  2. Ja, kul att läsa. Vet inte själv om jag hoppar på denna lista, får se. men nog är den poppis runt bloggarna nu alltid.
    SÖ'tälje ja...Tänker nog på den staden mer som en burb än en stad, fast det är ju fel. Såklart.
    Hoppas ni hittar en ny lgh snart. Lättare sagt än gjort är jag rädd.

    ReplyDelete
  3. Ska bli intressant att läsa dina presentationer, den här första gjorde du ju väldigt bra! En av mina närmaste medarbetare, min "högra hand", har förresten vuxit upp i Södertälje och har ännu sin mamma bosatt där så hon brukar vara dit på be´sök ibland :)

    ReplyDelete
  4. Haha roligt att läsa om "min" gamla hemstad Södertälje! Jag såg även att Västmanländskan tydligen bodde sin tidigaste tid i Gornhöjden! Haha jag växte upp alldeles nedanför just Fornhöjden och var där rätt mycket under min grundskoletid eftersom en av kina bästa vänner bodde där! :-)
    Ang bostad så kommer ni säkert hitta ngt och som du beskriver behöver man inte så stort så länge barnet är litet. Haha se på oss!!! ;-) Vi har vänner som under deras första barns första 2 år bodde i Vasastaden i en liten 2:a. Minns att sonens spjälsäng stod i köket. Och det gick hur bra som helst.
    Kul att du hänger på listan! Blir spännande att se fortsättningen.
    Kramar!

    ReplyDelete
  5. Roligt att läsa och få reda lite mer om dig! :)

    ReplyDelete
  6. Västmanländskan - Vad kul att du bott i Södertälje ett tag! Mina föräldrar bodde en kort period i Fornhöjden på 70-talet men det var innan jag föddes. Så det var då du lärde dig tala "rikssvenska" alltså! Vi brukar ju säga att vi pratar det men det är väl stockholmska egentligen och frågan är väl om det egentligen finns någon rikssvenska :) Jag förstod nog ändå inte förrän jag var i övre tonåren att folk kunde gissa på en gång att man var från Stockholm (inte just Södertälje men Stockholmsområdet) :)

    Annika - Jag tvekade lite ändå för jag brukar ju inte vara den som uppdaterar varje dag (har bara varit duktig på att blogga den senaste veckan för att jag är hemma sjuk) men så tänkte jag att jag provar, det kan ju bli korta inlägg men iPhonen om jag inte är hemma.

    "Sö'tälje" säger mina föräldrar, eller min mamma i alla fall :) Själv uttalar jag det ordentligt haha! :) Peter brukar säga "Södertälyeah!" som är stans slogan sedan några år tillbaka, retsticka som han är :)

    Helt fel är det ju inte att det är en förört men det ju mer en egen stad/ort än t ex Huddinge eller Vällingby. De "riktiga" förorterna har ju oftast vuxit eller utvecklats i mer planerad form medan Södertälje mer flutit ihop med Stockholm ju mer området vuxit.

    Vad gäller lägenhetsletandet så är det väldigt få objekt ute just nu (och de som säljs blir alltså ganska dyra) så det är inte lätt men så småningom hittar vi nog något!

    Strandmamman - Tack :) Det är ju just många från Finland (både finlandsvenskar och finländare) som bor eller bott i Södertälje så inte oväntat att du känner en som gjort det! En av mina bästa kompisars mamma är finlandsvensk och alla sex eller sju syskon flyttade till stan allteftersom.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Saltistjejen - Jag tänkte att du nog skulle kommentera något om vår gemensamma hemstad! :) Kände du också att det var mer stad än förort? :) Mina kusiner växte ju upp i Östertälje och mina föräldrar bodde som sagt i Fornhöjden (och även andra släkt och vänner har bott där korta perioder) så jag känner väl till området. Tyvärr är det lite mer sociala problem i Fornhöjden nu än det var då, eller det har väl gått i perioder för ett tag under 70-talet så gick det också lite vilt till där enligt mamma.

    Ja, ni om några vet ju hur det är att bo litet (vi bor ju STORT i jämförelse med våra 58 kv)! Det funkar ju men jag ändå tycka att nog alla inblandade får bättre sömn om det finns två sovrum. Men man kan ju inte alltid få allt, i New York är ju trångboddhet snarare normen (om man inte är jätterik förstås). Men så länge bebisen är ganska liten så kommer den ju ändå sova hos oss men min önskan är att vi flyttar till något större när hen är fyra månader eller så. Jag flyttade själv tydligen till eget sovrum när jag var redan två månader men vi kanske inte alls får en bebis som vill ha det så.

    Kram!

    Marie - :)

    ReplyDelete
  9. Jaha! Du har bott i Bryssel, där bor jag nu.
    Du har bott i S-tälje, och där bodde jag, nästan, innan vi flyttade hit. Alltså Järna som är betydligt bättre än S-tälje. Enligt mig. S-tälje håller på att spåra ur helt, tyvärr...

    ReplyDelete
  10. Brysselkakan - Japp, bara ett halvår men det räknas ju i alla fall :)

    Jag såg det på din blogg, att du bott i Järna. Hur hittade ni dit för det verkar inte som ni har någon koppling dit annars?

    Jag vet inte riktigt om jag håller med om Södertälje. Visst, det finns många problem men samtidigt mycket bra grejer också. Det känns också som om de flesta som faktiskt bor där (inklusive mina föräldrar, släkt och vänner) trivs bra men att folk som flyttat därifrån eller aldrig bott där har fått för sig en massa från sådant som står i tidningen (tyvärr tar ju inte media upp allt positivt så ofta). Men visst, mycket behöver ju göras men jag tycker Anders Lago verkligen är ett bra kommunalråd och att det satsas på många bra initiativ. Lago sa något intressant en gång som lite är Södertäljes dilemma - de ska hitta lösningar och skapa en bra stad som passar en stad med en av Sveriges högsta andel av forskare (pga Astra och till viss del även Scania) OCH hög andel av analfabeter, och så alla däremellan.

    ReplyDelete