Monday, March 22, 2010

US Moves towards Universal Healthcare

Last night's vote in the US House of Representatives to approve Obama's healthcare reform bill was a major victory for the President but foremost for the American people. Most importantly, many uninsured will become insured, but almost as important, middle class Americans who have insurance but often not full coverage (and fall in the arbitrary hands of insurers*), will be much better off too. No more (or at least less of it) healthcare industry ripping off people* and driving up costs for the US economy (and taxpayers) (the US has by far the highest health care spending as percentage of GDP - 16% in 2006 compared to 9.1% for Sweden or 8.3% for UK).

Now Obama can concentrate on getting climate change legislation through Congress.

* This problem is not likely to be completely solved by this decision only, but hopefully it's a step in the right direction.

10 comments:

  1. Underbart! Nu ska det bli intressant att höra kommentarerna på "vår gata" där de flesta är republikaner....

    ReplyDelete
  2. Taina - Oj, det ska bli intressant att höra!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Tummen upp för Obama. Det här tycker jag är toppen men här nere i södern gillas det inte.

    ReplyDelete
  5. Désirée - Ibland kan glappet mellan oss svenskar (eller europeer) och amerikaner kännas så stort (medan det ibland knappt är någon skillnad alls) och den här frågan är en sådan. Nu gick det ju igenom till slut men det var ju även många demokrater som är insnöade på aborter och annat. Antar att de är överrepresenterade i södern. Brukar ni förresten prata mycket politik på middagar o dyl?

    ReplyDelete
  6. Ja, tummen upp!! Men det tar ju tid, 2013 ska det vara klart. med lite otur sitter en annan prez där då och river upp det igen.
    Usch och fy!
    Min svägerskas svägerska (som jag gillar, men spm är ärke-republikan) skrev på sin FB-sida att det var den svartaste dagen. Att vi var den sista generation som "had it good", att nu ska landet plöjas ner i i leråker...
    SÅ, kan det låta.
    Medan andra, som min granne (like weel-off som de flesta andra i snoburbia), hyllar det till skyarna.
    Det är som vanligt de höger-kristna som är mest anti, och jag fattar noll. Är det inte det kristna budskapet att alla ska ha det bra?
    Jösses, ibland känner man verkligen avsky.
    Men, nu ska vi glädjas över den nya reformen!!!

    ReplyDelete
  7. LIKA WELL-OFF, ska det stå. fasiken vad det blir fort och fel då man skriver kommentarer...

    ReplyDelete
  8. Jag blev nästan tårögd när tv-programmet jag tittade på (Jamie Oliver's Food Revolution) bröts på ABC i söndags för att annonsera att Obamas förslag har vunnit!! LIte passande att det var just ett program om hur amerikanerna äter så himla dåligt och dör i fetmarelaterade sjukdomar, som visades!
    Att folk inte reagerar på just statistiken över hur mycket mer de lägger ut på sjuk- och hälsovård i jämförelse med Europa!?

    ReplyDelete
  9. Ja det var äntligen på tiden! Jag tar en lättnadens suck för alla i USA. Men det är inte klokt, om de inte hade haft så starka försäkringsbolag - och det är ju kapitalet som bestämmer, helt klart - så hade de kunnat ge gratis sjukvård till alla och sparat pengar. Nu får de betala mer och de som tjänar på det är fortfarande försäkringbolagen!

    Kram!

    ReplyDelete
  10. Annika - Usch ja, jag är lite orolig inför framtiden: kongressvalet, nästa presidentval osv. Men förhoppningsvis hinner man göra så mycket som möjligt eller i alla fall få stöd för det så att det blir politiskt omöjligt att riva upp.

    Min amerikanska aupairfamilj är också republikansk förutom några enstaka. Jag har dock inte hunnit höra med dem vad de tycker men jag vet att de är lite skeptiska. Minns att min värdmor sa något om att hennes mamma borde passa på att göra sin knäoperation nu (läs för ett år sedan) för senare skulle hon säkert inte få den. Jag menar, vad är det?? De har ju bra försäkring och varför skulle den påverkas?? Antar att ni undviker politik på familjemiddagarna? Virginia blev väl ändå demokratiskt i senaste valet efter många år med republikanskt styre? Eller minns jag fel? Men även Obama har ju tappat stöd iofs. Men kan ändå tänka mig att det finns ganska många demokrater i din snoburb. Det ärju faktiskt fler fattiga amerikaner som egentligen förlorade på Bushs politik som röstade på honom.

    Håller med dig om att de kristna verkar ha tappat det kristna budskapet. Verkar handla mer om moraliserande och dogma istället tyvärr.

    Men som sagt, vi ska vara positiva! Detta kommer bli toppen!

    Petra - Vad kul och bra att de avbröt programmet! Kan tänka mig att du fick (positiva) rysningar genom hela kroppen! Antar att en del okunniga människor tror att det är bra att de lägger typ dubbelt så mycket än andra länder. "Jo, men vi har ju bra sjukvård och det kostar". "Ja, några få av er har det...". Visst, det fungerar inte optimalt i Sverige och andra europeiska länder men det är baserat på behov och alla har ungefär samma tillgång och rättigheter. Jag väntar gärna ett halvår på en höftoperation om det betyder att min fattiga kusin också har samma rätt till operation som jag.

    Marianne - Äntligen! Som Fylking skulle skrika! Helt sjukt att världens rikaste land inte har haft sjukvård för alla. Och som du säger, det är inte brist på pengar - över 16% av BNP - utan de hamnar i fel ficka. Vad hände med vanliga principer om valuta för pengarna??

    ReplyDelete