Friday, September 12, 2008

Show & Tell: Flags

Petra's topic for today is flags. I'm working on my next roadtrip episode (yes, I promise!) so I will just do a short post today. I think one of the photos I (or it might have been Peter) took in Washington D.C. of the American flag turned out really well and wanted to share it with you.


The eagle is of course another well-known symbol for the United States.


As you might have already noticed I have now - finally - posted all photos in the first roadtrip post. See below!

7 comments:

  1. Menar du att örnen ären flagknopp?! Det tror jag inte ens är tillåtet här!! Det såg ganska vulgär ut, fast jag är kasnke präglad av svenskhetens ögon.

    ReplyDelete
  2. Fritt ur hjärtat - Japp, det verkar vara så. Men det var det jag tyckte blev ganska vackert med flaggan. Men det stämmer säkert att det inte är tillåtet i Sverige. I Sverige är vi ganska restriktiva med flagganvändningen. Särskilda flaggdagor (förutom på företag och mässor och sånt) och vimplar annars och flaggan ska ner innan solnedgång eller senast kl. 21. I USA däremot har folk uppe flaggan närsomhelst hursomhelst. Det finns nog inga regler förutom att man inte får bränna den. Så det sträcker sig säkert till flaggan och flaggstångens utseende.

    ReplyDelete
  3. Ojoj, jag missade totalt flaggor med örnar på toppen när vi var i DC - det ser verkligen lite knäppt ut!
    Ulrika i Pennsylvania skrev att det finns vissa regler för flaggor i USA, bla får man inte sätta upp en utländsk flagga om man inte har en amerikansk bredvid!! Kanske därför man har den regeln i Puerto Rico att den puertoricanska flaggan alltid hänger bredvid en amerikansk... det är ju trots allt ett amerikanskt territorium (läs "koloni" beroende på vem man talar med).

    ReplyDelete
  4. Ja örnen som är en stor symbol för frihet spelar ju en stor roll här i USA. Kul att du valde att ta upp den detlajen.

    ReplyDelete
  5. Petra - Knäppt och annorlunda men samtidigt vackert på något sätt! Undra hur många som följer den regeln! Hur många svenskar som bor i USA t ex vet att de måste ha den amerikanska bredvid den svenska om de sätter upp en på tomten?! Men det kanske är mer i officiella sammanhang och på offentliga byggnader som avses.

    Désirée - Egentligen tänkte jag inte så mycket på att även flaggan hade en örn när jag la upp inlägg (var lite stressad) men jag la upp den andra örnbilden av en anledning såklart! :)

    ReplyDelete
  6. Kul du fått satt in foton i förra inlägget. :-)
    Och du (eller vem det nu var ;-)) lyckades ju verkligen bra med fotot; det är verkligen svårt att fota flaggor.
    Det där med utländska flaggor; är det inte något liknande också i Sverige? Menar att man i privata flaggstänger (full-size sådana) egentligen inte får lov att hänga upp en utländsk flagga, utan då ska det vara en svensk i topp och den utländska (möjligtvis mindre) inunder. Det vet jag att jag alltid hörde som barn (vi var ju en mix-familj), men det behöver ju inte alls stämma, speciellt inte nu längre.

    ReplyDelete
  7. Lullun - Kul att du tittat in igen! Ja, jag fick till det slut med fotona. Men jag har ju fortfarande ett antal avsnitt kvar! Det kanske blir som med din historiaserie, ett avsnitt i veckan! :)

    Jo, det var jag som tagit just det foton minsann, tror jag i alla fall, om jag minns rätt!

    Det stämmer nog det med flaggstänger. Jag funderade faktiskt på det i förra veckan efter diskussionen och undrade just att "är det egentligen inte så i Sverige och andra länder också?". Men som sagt, kanske inte något man kan bötfällas för, eller, det kanske inte händer i praktiken i alla fall.

    ReplyDelete