Sunday, September 21, 2008

Show & Tell: Music that Represents my Hometown

This week's Show & Tell theme is "a song that you think represents your town / region / country (home / adopted place of living) (use You Tube if possible)".



Monica Zetterlund's classic tune probably best represents Stockholm, my current hometown and in a way, the city that has been my second hometown from when I was young since Södertälje is part of the greater Stockholm area.

But I wanted to find some modern music from my real hometown Södertälje, so I googled some and found several good bands that I have never heard of. I couldn't find anything on You Tube but I can at least provide some MySpace links.

* Jane Gulliou (I like the name! For those who are not Swedes: it's because it's a joke on a famous author's name)
* Vanessa
* Fallenleafs

Södertälje is also hometown to the 1980s band Shanghai but I think I was a bit too young so I didn't really know about them until I googled for "Södertälje bands".

6 comments:

  1. Skön 80-tals stil på klippet, både sound och look.
    Shanghai var nog även jag för ung för, jag känner dock igen och till namnet och begreppet men det var aldrig nåt jag lyssnade på.

    ReplyDelete
  2. Jag har också hört talas om Shanghai men känner inte igen låten... hi hi, väldigt mycket 80-tal!
    De andra grupperna som du har listat har jag aldrig hört talas om, men ja Jane Guillou var ju lite roligt!

    ReplyDelete
  3. Hej!
    Vill berätta att det finns några duktiga musiker i Södertälje.
    Johan Boding och Jonas Holmberg.
    Två duktiga och mångsidiga killar.
    Hälsningar från mamma Lisa som läser bloggen men inte kommenterar

    ReplyDelete
  4. Anne - Så du kände till namnet. Jag hade nog missat dem helt tror jag. Tycker inte ens att jag känner igen låten.

    Petra - Jag har inte heller hört talas om Södertäljegrupperna jag listade så de har väl inte "hit it big" än i alla fall. Visst var namnet Jane Gulliou lite kul (observera även annan stavning på efternamnet).!

    Mamma Lisa - Kul att du kommenterar! Jag ska kolla upp Johan och Jonas! En av dem tror att jag känner till dock - är det inte han som saknar arm från armbågen?

    ReplyDelete
  5. Haha Shanghai minns jag!!!!!!
    My god! Fast jag minns inte att de var från Södertälje....
    Haha såååå skön 80-nostalgi i klippet!!!!
    Och jag var INTE för ung.... Haha, betyder att jag ju är ett par år äldre än dig och Anne! ;-)
    Kul att ngn nämnde Johan Boding här ovan. Min pappa var seglare och hade en hel del kontakt med Johans pappa eftersom han var segelmakare. :-)
    Är inte också jazztrumpetaren Peter Axelsson 8eller ngt liknande namn, minns inte riktigt) också från Södertälje????? Eller kanske minns jag helt fel.
    Peter Haber är ju från vår gamla hemstad men han är ju inte sångare direkt...
    Kram på dig!

    ReplyDelete
  6. Saltis - Ja, jag tror att du kanske är 2-3 år äldre. Men det kan ju också vara så att du fick upp ögonen - eller öronen - för musik tidigare än jag!

    Södertälje är ju inte så stort egentligen så chansen var kanske ganska stor att du skulle känna till någon av dem. Men segelmakeri är ju inte så vanligt antar jag så det var ju en lite rolig detalj!

    Känner inte till Peter Axelsson dock, men Peter Haber är ju från Södertälje fast som du säger är ju inte han någon sångare (vad vi vet). Ska vi börja på det spåret kan vi ju räkna upp Björn Borg också! :)

    ReplyDelete