Tuesday, September 02, 2008

The Enlightenment Missed a Few People

The USA can be a pretty strange place sometimes. Here's an article that gives a very good picture of the evolution v. "intelligent design" debate and science teaching in the US and shows that there are some excellent teachers (at least one) out there who are trying the enlighten American children! It's a very long article but you just can't miss it - read it now!!

If you don't get access to the article right away, just sign up for access, it's free and easily done!

8 comments:

  1. Intressant. Det finns hopp även för amerikanska religiösa barn, med andra ord.

    Jag tänker mycket på olika religionsyttringar eftersom jag bor i ett så strängt muslimskt land, och det är väldigt intressant att jämföra, speciellt mot US. Kan dock för lite för att dra några skriftliga slutsatser än.

    Det mest slående är i alla fall att jag blir mer och mer förundrad över att vi klankar ner så mycket på muslimer när kristna kan vara minst lika rigida.

    ReplyDelete
  2. Jätteintressant artikel, och jag förundras ännnu en gång över hur stor skillnad det är mellan amerikaner och européer! Jag kan inte tänka mig att detta ämne skulle vara uppe till diskussion i något europeiskt land (rätta mig om jag har fel, det kanske diskuteras i andra länder??), inte ens i katolska länder som Italien eller Spanien. Varför är det så känsligt just i USA? Och det är intressant att läsa att det är oftast protestanter, och inte katoliker, som är "bokstavstroende" i USA.
    Ska kolla med O ikväll om det är ngt som diskuteras i Spanien!

    ReplyDelete
  3. Oj jag har inte hunnit läsa artikeln än, men ska göra detta. Däremot såg vi ett otroligt intressant TVprogram här på PBS (deras "public service kanal") som handlade om just detta med Intelligent design och hur man fakitskt tagit detta ända till domstol för att avgöra om detta skulle få undervisas i skolan som biologi eller ej. En lärare i biologi ville att detta skulle undervisas parallellt med Darwinismen och evolutioneteorin. Men efter en massa omgångar hit o dit med olika experter så kom man till slut fram till att det inte är fråga om biologi alls. TACK för det säger jag!!!!!!!
    Ska läsa artikeln senare!
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Marianne - Precis, i alla fall om de har lärare som han i artikeln! Jag håller med dig! Det finns lika många kristna fundamentalister som muslimska! Du har väl bott i Turkiet också, som är sekulärt (eller delvis i alla fall) och kan jämföra med Egypten, dvs att även muslimer kan vara ganska olika.

    Petra - Jag med, jag slutar aldrig förundras heller. Vi lär oss ju att vara kritiska och att ifrågasätta också, men vi skulle aldrig ifrågasätta evolutionsteorin och liknande vetenskap. Visst kan man fråga sig vad som orsakade Big Bang men inte händelserna efter det i utvecklingen. Jag har svårt att tro att aktivt kristna i Sverige tror att Gud skapade allt färdigt. Jag tror snarare att det ser det som symbolik och att Gud startade det hela men att det senare skötte sig självt.

    Saltis - Läs den! Artikeln berättar precis om det du nämner, olika domstolsbeslut och turer fram och tillbaka!

    ReplyDelete
  5. Japp, kollade med O och han sa att det inte var någon som helst diskussion om det i Spanien heller. Men, så påpekade han att det är ju faktiskt inte katoliker i USA utan protestanter som är så här bokstavstroende och det har han ju rätt i - det är ju bara det att som svensk tänker man att de mest konservativa måste vara katoliker... bara för att vi svenskar är så liberala trots det lutherska arvet ;-)

    ReplyDelete
  6. Petra - Hej igen! Just ja, det är nog sant det som O säger. Katolikerna är inte lika extrema. Det är mer de yttersta grenarna av protestantismen.

    ReplyDelete
  7. Jo, turkarna är som vi i Sverige - i storstäderna. Ute på landet blir det annorlunda och det har jag inte så stor erfarenhet av. Staten är ju sekulär, det är inskrivet i författningen och det är det som orsakar sånt rabalder nu med nuvarande regeringspartiet AKP som har en religiös bakgrund. Man är rädda för att de vill införa sharialagstifning. En enorm skillnad i alla fall mot Egypten där "alla" är djupt religiösa. Läste just en artikel om två advokater som stämmer utbildningsministern för att skolorna ska starta 20 september - tio dagar innan Ramadan är slut ...

    Och de kristna här i landet, kopterna, är också enormt religiösa och som jag har förstått det ganska fundamentalistiska de också. Men jag vet väldigt lite i dagsläget. Det står i alla fall på min nyfikenhetslista så en vacker dag kanske jag vet mer.

    ReplyDelete
  8. Marianne - Tack för en liten sammanfattning! Det är intressant ämne alltså. Jag har ju bara varit i Turkiet en gång (Marmaris) och de som jag har känt från Turkiet har varit från städerna så det är svårt att få en riktig bild. Men jag följer nyhetsrapportering litegrann. Turkiet har ju alla fall pressen från EU - om de vill komma med en dag så får de helt enkelt hålla sig relativt sekulära.

    Ska bli intressant att höra mer om Egypten när du bott där längre! Jag måste ta tag i din blogg en dag men jag är en sådan där kronologiälskare så jag vill liksom läsa från början. Så jag får ta en gråmulen dag här framöver och plöja! :)

    ReplyDelete