Tuesday, December 14, 2010

Day 28: I Miss...

A glass of good red wine*! Didn't miss alcohol at all in the beginning of the pregnancy, well, for most of it - probably because Systembolaget nowadays sell really good non-alcoholic beer - but lately, when I've seen people drinking red wine I have had a real red wine craving. Maybe it has to do with the season - autumn/winter is much more the period for drinking red wine while summer is perhaps more for white and rosé wine. There are also pretty good non-alcoholic white wines on the market but there are no red wine equivalents that are worth drinking.

* If a pregnant woman is allowed to say that...

10 comments:

  1. Det får man väl absolut säga fast man är gravid. Det saknar jag också!

    ReplyDelete
  2. Hm kanske kommer jag få värsta påhoppen nu men jag drack lite vin i slutet av min graviditet. Typ ett halvt glas eller indre till en middag ibland. Eller någon mun eller två från M´s glas. Min gyn här s at o ma tt det var helt ok i slutet av graviditeten Så lägne det inte handlade om stora volymer eller alltför ofta. I mitt fall var det kanske just de volymerna ovan, som jag drack sig någon gång i månaden under de 3 sista månaderna av min graviditet. Jag tror inte att alkohol i mindre mängder är skadligt för fostret. jag tror på sunt förnuft och att inget ska överdoseras! :-)
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Västmanländskan - Vad bra att det inte bara är jag! :)

    Saltistjejen - Inget påhopp från mig i alla fall :) Jag har själv tagit någon mun då och då, t ex när vi firade något med champagne samt när Peter druckit något gott rödvin. Man kanske ska undvika det de första månaderna medn efter det och särskilt nu i slutet är det nog inte så farligt. De senaste rönen från USA och UK är ju också att man kan dricka lite under hela graviditeten. De här alkoholfria alternativen är ju inte helt alkoholfria heller utan har oftast upp till 0,5%. Och jag håller med dig om sunt förnuft! Detta gäller ju också matråd. Jag undviker opastöriserad ost men så säger de att man helst ska undvika t ex Brie eller blåmögelost helt. Men, har jag någonsin blivit sjuk av det tidigare?? Varför skulle jag bli det just nu när jag är gravid?! Tydligen är det två allvarliga fall om året i Sverige bland kvinnor i allmänhet, inte bara bland gravida kvinnor.

    ReplyDelete
  4. I hear you, sister! Är det något jag saknar så är det ett gott rödvin till en god middag. Känns så urtrist med mineralvatten och de alkoholfria viner jag smakat har varit som druvjuice. Det var nästan som tortyr när vi var i Italien i somras och maken drack gott, italienskt vin till sin mat och jag fick nöja mig med annat...

    ReplyDelete
  5. Hahaha, HELT okej om du frågar mig. Att äta en god middag utan ett gott vin till är ju som att...ja du vet ;)

    Kram kram

    ReplyDelete
  6. Marie - En till! :) Visst är de röda alkofria vinerna så dåliga?! De vita går ju ner, särskilt de mousserande (de vanliga kan vara lite för söta för min smak). Kan tänka mig att det inte var kul att vara i Italien utan att kunna dricka vin!

    Taina - Precis! :) Kramis

    ReplyDelete
  7. FÖRSTÅR dig!! Vet du, på slutet av min grav då jag hade en hel del för tidiga värkar fick jag rådet av en amerikansk OB-GYN att dricka rödvin, det gjorde jag. Ett glas då och då...
    Men jag var mest nervös iaf, att hon skulle föddas i vecka 35...aja. det är nog inte så farligt att dricka så där i slutet. Och inte sen när du ammar heller, bara det görs med måtta. Trust me! Jag fick det "perfekta" barnet...
    :)

    ReplyDelete
  8. Annika - Du skulle lugna nerverna alltså :) Ja, jag tror inte att det är så farligt nu i slutet av graviditeten. Kom hon för tidigt sedan eller hur var det? Jag vet att det blev akut snitt men inte i vilken vecka? Vad gäller amning så får man ju dricka men sedan ska man givetvis dricka med måtta för man vill ju inte tappa barnet eller liknande! Men inget sprids via bröstmjölken.

    ReplyDelete
  9. Just det, hon kom i vecka 38. Vägde hela 3,750 gram. Så jag undrar ibland om det inte var lite felräknat fr början.
    Precis, nojja inte över det där med vin och öl då den lilla/e kommit. Ta dig ett glas med gott samvete. Jag menar verkligen det!! Tycker att många resonerar så överdrivet i amingsfrågan.
    Med vanligt sunt bondförnuft kommer man längst!!
    You will be COOL!!!

    ReplyDelete
  10. Annika - Fast några vänner till oss fick precis en klump på 4,7 kg och det var bara en vecka över tiden. Fast de hade sagt från början att det skulle vara en stor bebis för hon hade jättestor mage tidigt. 3,7 är ju ändå ganska normalt. Vi fick ju 14 januari som första datum men det blev senare justerat till 9:e. Sedan har jag förstått att i Norge räknar de att graviditeten börjar två dagar senare än i Sverige. Så det verkar ju inte vara så exakt vetenskap direkt??!! :)

    Jag är ganska cool i vanliga fall så jag hoppas jag inte ändrar mig utan kan fortsätta på det spåret! :)

    ReplyDelete