Tuesday, December 07, 2010

Day 20 & 21

I was a bit caught up by the moment (today's theme Day 21 - Another moment) and couldn't blog yesterday, but it wasn't a very nice moment at all. I seem to have caught the dreaded winter vomiting disease, however, a light case as I'm already a bit better today. Have been able to drink quite a lot today and had a little bit of soup just now as well.

Let's tackle yesterday theme then, This month (Day 20). This month is naturally dominated by Christmas preparations but probably more so by baby preparations. We have a long to do-list ranging from admin (signing up for an account at the Swedish Social Insurance Agency - they handle parental leave benefits - and investigating child insurance options) to buying some outstanding items (fabric for the basket the baby will sleep in his/her first months in life and material to build a changing station over our newly bought washing machine). We also need to read up a little bit more, practice breathing (though I had use of the breathing technique during the worst stomach cramps yesterday) and pack that hospital bag! Just have to write the list first! With less than five weeks left it's about time I guess! Tips on what to pack are most welcome!

15 comments:

  1. Usch och fy med magsjuka nu! Jag hade magsjuka i somras o var glad att jag inte var längre gången då, det kan inte vara lätt att må illa med en stor bebis i magen! Skönt att du verkar må bättre nu, hoppas det får fortsätta så.

    Angående listan... ja, dags att packa, nu kan det ju hända närsomhelst! Vi fick en lång lista på allt som vi behöver ta med oss, men den är ganska specifik för Tyskland!

    ReplyDelete
  2. Stackare som fick just den sjukan, det är den jag är mest rädd för, för jag avskyr att sitta och prata med toastolen. Hoppas nu att det är över för din del!

    TÄNK att det är så snart! Bara fem veckor kvar!!! Tänk om det blir årets första baby!!! Fast det är nog roligare att fylla år ett par veckor in i januari : )

    KRAM!

    ReplyDelete
  3. Stackare! Hoppas du känner dig bättre nu.

    Vi packade alltför mycket i den där väskan! Vi hade med oss musik, tidningar, böcker och mat. Inget av det hade vi lust med även om vi kanske hade tid. Men lite bra var det ändå efteråt på patienthoteller.

    Jag fick tips om att ta med egna parfymfria produkter (tvål, schampoo och hudkräm) för de som finns på sjukhuset är så uttorkande. Ett lypsyl var också ett bra tips eftersom jag blev väldigt torr om läpparna av lustgasen. Annars lite små söta kläder och någon filt till den lille och ombyte till dig.

    ReplyDelete
  4. USCH min skräcksjuka!!!
    Skönt att du mår bättre.
    TÄNK att det bara är fem veckor kvar. WOW!
    Det kan ju i princip hända närsomhelst nu.
    Ja vad packa? Har nästan glömt det där, men det ordnar sig för er. NI kommer att kunna föda barn oavsett om ni har en packad väska redo eller inte. Peter kan alltid rusa hem efter lite grejjer om det skulla hända hastigare än ni tror. Men bra är det väl att ha med egen pyjamas, och kläder åt den lilla/e.

    ReplyDelete
  5. Usch, krya på dig, det måste ju vara det sista du behöver! :(

    Packa bara mjuka och varma saker och det är så lite som behövs de första dagar.. Och mammabyxor (ledsen.. men de behövs ett tag till och är dessutom mest bekväma med den höga resåren...)... :) Du får supersnygga (!!) nättrosor och bindor där så det behöver du inte tänka på! :) Åååååh vad spännande detta ska bli att höra fortsättningen på!

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Otroligt att det bara är 5 veckor kvar!!
    haha jag har inga tips. Jag fick ju mina saker i efterhand liksom. Typ skor som inte var dyngsura av fostervatten och rena underkläder och byxor. Någon bok och tandborsten. Och jag hade mest användning för min laptop hahahahaaaa! ;-)
    men så var det ju inte en vanlig förlossning heller....
    Det finns säkert en massa listor på nätet om du googlar. :-)
    kramar!!1

    ReplyDelete
  7. Marie - Det tar verkligen sin tid att bli frisk också. Jag har inte kräkts sedan måndag kväll men jag mår illa av och till och jag är så trött fast jag har ätit. Tror jag åt lite mycket igår eftermiddag/kväll så idag tar jag det lite lugnare med maten. Det är verkligen jobbigt att må illa med en stor bebis i magen som far runt eller hickar. Hoppas du slipper detta! En annan jobbig sak är att eftersom jag legat och suttit så mycket de senaste dagarna har jag fått ont i höfterna och sidorna. Hoppas verkligen det går över när jag rör mig lite mera.

    Jag skriver på listan just nu och snart ska det packas! :) Vad är det för specifika saker för Tyskland?

    Marianne - Jag har inte haft kräksjukan på åratal så har nästan glömt bort hur otrevligt det är (ja, spytt har man ju gjort då och då, nu senaste i början av graviditeten men det är ju inte riktigt samma sak). Bebisen är ju så stor nu i magen, ja, relativt sätt, så det hjälper inte direkt illamåendet när den rör sig eller hickar (den hickar ofta!), men förhoppningsvis blir jag helt frisk snart. Saker och ting måste väl bara få ta sin tid.

    Vi hoppas på januari som sagt och att vi kan undvika helgdagarna (jul och nyår) men tyvärr har ju bebisen en egen vilja. Men vi hoppas att även den föredrar 2 janauri och framåt! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Fy för kräksjukan säger jag bara! Hoppas du mår mycket bättre nu!

    Ja du, den där BB-väskan är en hel vetenskap =) Det viktigaste är ju naturligtvis kameran! Resten går ju att hämta hemma senare. Man vet ju inte hur länge man blir kvar på sjukhuset. Lite egen tvål och shampo tycker jag är trevligt. Den där duschen är det skönaste som finns eftersom man kan lukta som en hel karl efter ett mataronlopp, haha. Lite kläder till plutten och kanske en filt om man inte vill ha landstingets =). Många tycker det är kul med en liten nalle som man sedan kan berätta "den här hade du redan på BB" om. Sedan ska väl patientjournalen med vill jag minnas. Det brukar vara först dag tre som man ser ut som Dolly Parton så amningskuddar osv. började jag inte använda förrän hemma.

    ReplyDelete
  9. Västmanländskan - Lite bättre mår jag men det går sakta. Är liksom fortfarande lite illamående hela tiden. Hoppas verkligen att det inte är något jag får dras med resten av graviditeten! :(

    Kan tänka mig att det är lätt att packa för mycket. Jag har sett flera listor och de är så långa! Det var därför jag tänkte att jag skulle fråga runt lite - av allt det, vad behöver man EGENTLIGEN liksom. Vad för slags mat tog ni med er? Där vi ska föda finns ju en del - frukt, smoothies osv. men antar att man vill ha med sig godis eller annat snacks. Dextrosoltabletter kan vara bra också. Bra tips med lypsyl - det behöver jag ständigt ändå! Och mitt eget shampoo vill jag gärna ha.

    Kram!

    Annika - Skräcksjukan är bra ord! Som jag skrivit ovan så mår jag mycket bättre men det tar ändå tid att bli helt bra. Får lite stress angående jobbet nu när jag ändå har så få dagar kvar där men jag vet att jag inte ska tänka så utan koncentrera mig på att bli bra.

    Många har ju som sagt varit tvungen att åka iväg till BB utan väska så visst klarar man sig och Peter kan ju åka hem och hämta. Men lite förberedd är ju bra att vara tänkte jag. I alla fall mer än våra vänner som varken fick med sig vinteroverall eller några kläder alls till den lilla :)

    ReplyDelete
  10. Emmama - Tack! Ja, hade gärna varit utan den här erfarenheten!

    Mammabyxorna är på listan! Och jag packar nog bara mysvarianten, dvs inte jobbmammabyxorna :) Så man får bindor och sånt där alltså och behöver inte ta med det själv?

    Kul att ni inte är helt uttråkade av gravid- och bebisinlägg för de lär nog komma fler! :)

    Kram!

    Saltistjejen - Snart bara 4½ veckor kvar, nedräkning varje dag :) Jag har känt att det verkligen får ta sin tid men just nu när jag är snygg och har fått ont i höfterna eftersom jag legat så mycket senaste dagarna känner jag att nu får tiden gärna gå fort!

    Haha, ja, det gick ju lite fort för er! Och det funkar ju det också, även om man inte hunnit packa eller får med sig väskan. Bloggade du med laptopen eller jobbade du också? Du låg väl inne ett par dagar innan hon föddes?

    Jag har fått och googlat fram en olika listor men en del är så långa att det är bra med lite personliga råd för att prioritera lite. Känns ju inte som man vill komma med tre resväskor liksom! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Annika - Usch ja, jag hoppas att jag slipper få den igen på länge!

    Kameran har jag skrivit ner men jag undrar hur mycket Peter hinner dokumentera när han samtidigt ska hjälpa mig slappna av och andas! Men du kanske menar främst när barnen är fött ;)

    Tack för resten av tipsen! En nalle ska jag skriva ner!

    Patientjournalen? Får man den från sin barnmorska då eller? Jag såg att man skulle ha med sig sitt blodgrupperingspapper i alla fall.

    Bra tips ang amningskudden. Den är ju ganska stor så skönt att slippa släpa med sig den. Man kan ju säkert få en extra kudde som stöd om det behövs.

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Ja då, man får ju hjälp med det mesta men jag tyckte det var svårt att sova. De har ju någon slags örngott med plastad baksida, i alla fall här i Göteborg. Fast går allt bra är ni kanske hemma fort.

    Patientjournalen fick jag med mig när det var ett par veckor kvar men de har ju allt i datorerna gissar jag.

    Kram

    ReplyDelete
  13. Annika - Jag kommer nog ha svårt att sova också för jag har det i bland i allmänhet. Men förhoppningsvis är jag helt utmattad så jag sover ändå. Fast å andra sidan kanske man bara vill ligga och titta på underverket :) Jag tänker iaf stanna de två (förlossningsfria) nätter man får stanna, tror jag i alla fall.

    Då antar jag att jag får med patientjournalen från ett av mina sista besök hos barnmorskan då. Om de inte skickar den direkt eftersom min barnmorska och där jag (troligen) ska föda är samma vårdgivare. På deras kom-ihåg-lista står det bara blodgruppering och leg så de kanske skickar direkt. Men bäst att kolla så jag vet.

    Kram

    ReplyDelete
  14. Det viktigaste av allt: mjukt toalettpapper. Det mjukaste du kan hitta! Jag tyckte också att det var bra att ha med en amnings-bh och nån amningstopp, mjuka rymliga mjukisbyxor (jag hade mina gravidbrallor) och tofflor. Man går omkring i korridoren, till matrummet och ner till Pressbyrån och då är det skönt med tofflor. Och så kameran.

    Sen hade vi med en massa annat som vi inte använde; mat, datorn, böcker osv osv osv. Världens väska hade vi, helt i onödan :-)

    ReplyDelete
  15. Skolfröken - Bra tips om toapappret, tack! Amnings-BH och gravidmjukisbyxorna var redan på listan men amningstopp ska jag lägga till också!

    ReplyDelete