Wednesday, December 01, 2010

011110

A series of figures with a meaning. For a computer scientist* frequencies of ones and zeros are very familiar and for a language and grammar nerd called Anna a palindrome of figures also has comfortable familiarity.

It also means the first day of the eleventh month of year ten of this century.

1 November 2010

And most of all, it is our wedding day!

Yes, Peter and I have been married for a month today!

And why am I telling you now and not earlier? Well, we only told a few close friends and family members beforehand and afterwards there have been so many we wanted to tell in person before going "public" in the blogosphere and on Facebook. And a little bit we wanted to suga på karamellen, i.e. make it last, keep it our little secret for a while.

We weren't all alone though, nor did we elope. We had a small wedding with two friends as witnesses. Family present were our parents, Peter's sister and her husband, my brother and Peter's grandmother. My friend Maria was one of our witnesses - and her fiance Daniel was invited too of course - and Peter's friend Thomas our other witness. We had a really lovely woman marrying us - I selected her from the list** because she's an actress and I figured that meant she would conduct the ceremony with feeling and expression. I was right! After the ceremony we celebrated with champagne and a bit of a mingle before sitting down for a three-course meal followed by coffee and cake***.

This was just the first of our weddings though! Our plan is to throw a big party next autumn - once the baby is old enough to be left with a sitter for a day (and night) - and invite everyone to a blessing**** in church.

Doing it this way turned out quite nice even though this is not what we had planned originally (we had planned to get married first and then have children but life is full of little surprises*****). This way we will have two wedding days! Another nice consequence is that our families had the opportunity to spend more time with each other and talk much more than they would have had at a big party, especially Peter's grandmother who would probably be too tired to come to a big party (my grandfather was invited but has been unwell and couldn't attend unfortunately). I also think it was a much less stressful day than most people's wedding day and hopefully it will also mean we'll be less stressed next time even if throwing a big party is always associated with an element of stress. But at least we won't have to worry about whether the other person will say I do! ;)

Our wedding day started already the day before when we checked in at Grand Hotel - I can recommend their package "Lagom mycket kärlek" with sea view accommodation (and view of the Old Town, the Palace and the Opera, etc.), champagne (well, alcohol-free alternative for me) and strawberries in the room, and a lavish hotel breakfast - continuing with dinner at Lydmar in the evening, followed by, the next day, after breakfast, a visit to the hotel's luxurious spa Raison d'Etre (that I've told you about before) including massage for both of us. We figured it was nice to do all that stuff before the wedding, as on our actual wedding night we wouldn't get to the hotel room until pretty late and not have time to really enjoy all the extravaganza and services Grand provides (we spent the wedding night at home instead). Doing it this way also meant our wedding day was pure relaxation and no stress, at least until 2pm; after that it was time for hair appointment, picking up flowers and wedding cake, etc. and arriving at the venue around 4:30pm to make sure everything was in order before the guests started arriving after 5.

More pictures to follow but here's one to satisfy your curiosity!



* Well, really electro engineering but now working in IT and holding a position as a CTO.
** In Sweden, those authorised to marry in a civil ceremony - church ceremonies are different - are usually politicians and this is an extra (unpaid) assignment they can volunteer for. I googled the officiators on the City of Stockholm list and fell for this 70-year old woman who's also an actress.
*** Peter thought dessert would be enough but I insisted on cake too, even if people are already stuffed; no wedding without cake, right?!!
**** As we're already married we couldn't get married again in church but we could still have a church ceremony even though it's a bit different from a regular ceremony.
**** We could have waited to get married until next year of course but for various legal, family and other reasons we wanted to be married before the baby comes.

26 comments:

  1. Så roligt! STORT grattis! Och så fina ni var. Det låter som en supermysig dag.

    ReplyDelete
  2. MEN! Grattis era smitare =) Vad härligt och romantiskt!

    ReplyDelete
  3. Nej men OJ!! Vad roligt. Ett jattestort grattis till er!! Later som en helt perfekt dag i mina oron och att fa tva brollopsdagar later super! Kram

    ReplyDelete
  4. Västmanländskan - Tack & tack! :) Det var verkligen en mysig dag, eller mysigt dygn, som vi kommer minnas länge!

    Annika - Haha tack! :) Mys och romantik är en bra sammanfattning!

    Millan - Tack! Det blev en mycket lyckad dag trots egentligen bara några veckors planering (vi var lite sega men till slut fick vi det "avklarat"). Visst är det perfekt med två bröllopsdagar! Fler tillfällen att fira! :) Kram!

    ReplyDelete
  5. Å så fina ni var! Låter som en toppendag.

    Är nyfiken på officianten :-)

    ReplyDelete
  6. Wow - ni är ju för sköna! När jag först såg dig skriva datumet tänkte jag att "gravidhjärnan" (om du ursäktar, haha) skrivit fel för det är ju faktiskt 011210... Men så fattade jag! Stooort grattis till er - verkligen jättekul!!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Skolfröken - Tack :) Hon heter Inga-Märta Fröman. Hon är ingen stor skådis utan har bara varit med i någon TV-produktion och någon film men jobbar även med att coacha skådespelare (eller folk med skådespelarambitioner antar jag). Det enda negativa är att hon är kristdemokrat men det får jag ta haha! Och det var ju ingen politik den här dagen :)

    Emmama - Haha, jag tänkte först lägga upp inlägget idag men så tyckte Peter jag skulle vänta tills idag den 1 december. Men jag tänkte inte på att någon skulle tro att jag var förvirrad över vilket datum det är idag :) Jag trodde förresten inte på det där med gravidhjärna innan men nu har jag faktiskt upplevt det litegrann och även fått en vetenskaplig förklaring :)

    Tack! Kram!

    ReplyDelete
  8. oj, wow, massor med lyckönskningar! Och detta med bebis var en stor nyhet för mig!! Måste försöka gräva i din blogg för att se hur långt du är :). Allt gott, vilket härligt år du haft och kommer att ha!!! kram! Ulla

    ReplyDelete
  9. Massor med lyckönskningar till dig och ett stort Grattis till Peter =). Vet du, hade det på känn, men det är så privat, så jag frågade inte, hihi!

    Ett intimt bröllop är vad vi också önskar oss, den dagen det inträffar.
    Kramar från Malmö

    ReplyDelete
  10. Grattis! Vilken underbar dag ni fick, helt ratt ju att gora hotelldelen forst!

    Vacker bukett, och vacker klanning! Vackert brudpar saklart!

    ReplyDelete
  11. Det må jag säga, din hemlighetsmakerska. Hade det inte alls på känn, no not one bit!!
    Men GRATTIS!! Låter som en fantastiskt fin dag!
    Och vad fina ni var.
    Peter och jag har ju också två bröllopsdagar, en nu i dec,,,ja den 18 dec, tror jag. men den firar vi aldrig (det var så vi gifte oss borgeligt i US för green card'ets skull), den dagen vi firar och räknar med är den 3 juli då vi gifte oss i Bromma Kyrka.

    Härligt Anna och Peter! Grattis!!

    ReplyDelete
  12. Stoooort grattis!! Låter ju som en härlig dag och ett fint, intimt bröllop. Och på min födelsedag dessutom, hihi. ;-) Ser verkligen fram emot att se fler foton. Ni var så fina. Grattis igen!!! :-)

    ReplyDelete
  13. Grattis!!! Men då blev det ju "rätt" ordning; först bröllop, sen bebis ;-)

    Det ska bli roligt att se fler bilder. Ni är jättefina :-)

    ReplyDelete
  14. Grattis! :)

    Ni var verkligen fina på er bröllopsdag, och jag tror att en bröllopsdag är speciell oavsett hur många som är med och upplever den, det är inte mängden gäster som avgör! Och som du säger, nu har ni två dagar att fira i framtiden! :)

    Som en som har pluggat juridik så tycker jag det är bra att ni är gifta när bebisen kommer, det gör ju er framtid säkrare om något skulle hända den andra. Självklart funkar ju samboavtal lika bra, men giftermål är ju faktisk enklare! (Och mycket, mycket roligare! :))

    Grattis igen!

    ReplyDelete
  15. Mina varmaste lyckönskningar!

    ReplyDelete
  16. Åh, Anna och Peter, GRATTIS! Så roligt att ni äntligen "fick varandra"! Och snart blir ni fler i familjen.

    Så smarta ni var som tog bröllopssviten dagen innan!

    Ser fram emot fler bilder, du är så vacker på den här bilden!

    GRATTIS IGEN!
    Kramar!

    ReplyDelete
  17. STORT GRATTIS!!!
    Jag visste ju innan via mail som jag tyvärr inte hunnit svara på, men grattar här istället! :-) Så roligt! Och definitivt mindre stressigt än de flestas bröllopsdagar! :-) Ni var jättevackra och ser så himla lyckliga ut!
    Tänker du ta Peters namn eller behåller du ditt eget?
    Bamsekram och grattis igen!

    ReplyDelete
  18. Ni ser verkligen fin ut på fotot! Och så avslappat och trevligt det låter med hela upplägget kring och själva bröllopet. Stort grattis!

    ReplyDelete
  19. Jemayá - Tack, tack! Aha, så du hade missat att det var bebis på gång! Det är bara drygt fem veckor kvar nu så du måste ha varit lite dålig på att läsa min blogg på sistone. Och Facebook! ;)

    Ja, det har nog varit ett av de bästa åren i mitt liv hittills och jag ser fram emot ett spännande 2011! Kram!

    Lia - Tack så mycket! Ska hälsa Peter också! :) Så du har haft det på känn alltså?! Hur?! Men det hade varit helt okej att fråga. Ja, inte på väggen på fejan kanske men i ett meddelande :)

    Egentligen har jag alltid velat ha ett stort bröllop fast på många sätt har jag inte drömt om att gå ner altargången när alla tittar utan det är mer att samla alla vänner och ha en STOR fest som jag mest sett framför mig när jag tänkt mig mitt bröllop. Sedan har jag iofs alltid velat gifta mig i kyrkan. Men på det här sättet fick vi en lite mer intim vigsel och så har vi ändå den stora festen kvar. Och då kommer vi även ha en välsignelse i kyrkan. Så är planen i alla fall!

    Kram!

    Fröken Anki - Tack! Det blev så bra med allt lyx och "privat" (alltså bara jag och Peter) firande först! Rekommenderas!

    Tack för alla komplimanger om bukett, klänning osv! :) Kram!

    ReplyDelete
  20. Annika - Tack! Känns som det börjar bli min grej, först höll jag på graviditeten och sedan det här :)

    Det var en mycket lyckad dag, både för oss och för våra gäster som tyckte vi planerat det väl.

    Jag vet inte hur det blir med firandet i framtiden, om vi kommer fira båda dagarna. Vi brukar t ex glömma bort 20 december som vi räknar då vi blev tillsammans. Man har ju ändå så mycket att tänka på och pyssla med inför jul.

    Så ni fick ändå gifta er i kyrkan (dvs riktig ceremoni) fast ni redan var gifta? Antar att det var för att den borgerliga vigseln var i USA?

    Kram!

    Bejla - Tack tack! Just ja, det var på din födelsedag, ja. Bra datum, eller hur! Fler foton kommer snart! Kram!

    Lotta - Tack! Haha, jo, det kan man säga. Bebisen har ju inte kommit ännu! Bilder kommer! Kram!

    ReplyDelete
  21. Marie - Tack!! Jag håller med, den är speciell för alla eftersom den passar just de individerna och hur de velat ha sin dag! Och då spelar det ingen roll om man bara är två (paret) eller 150 personer.

    Ja, det känns mycket enklare och tryggare att vara gift först. Just i alla fall det händer något men även för att slippa fixa med faderskapspapper (visst, inte så krångligt men ändå).

    Så du är jurist? Antar att det är lite svårt att jobba som det i Tyskland? Om du inte har en examen i internationell juridik?

    Kram!

    Olgakatt - Tack! Kram!

    Marianne - Tack! Ja, nu är Peter fast! ;) Och snart är vi tre! Känns fortfarande lite overkligt - ja, både att vi är gifta och att vi ska få en liten knodd snart! :)

    Visst var det smart att boka hotellet för natten innan! Annars får man ju inte valuta för pengarna haha! Nästa år, när vi har fest, blir det nog inget hotell och sådant utan då sover bi nog bara hemma för vi kommer nog troligen vara i stan.

    Kram!

    ReplyDelete
  22. Saltistjejen - Tack! Jag undrade om du fått mitt mejl men antog det och att bara haft fullt upp! :)

    Själva ceremonin gick så snabbt, även om vi förlängde den med en liten dikt, och jag tyckte vid stunden att jag inte förstod storheten i det ögonblicket men när man tittar på bilderna ser vi ändå väldigt seriöst ut. Bilden här i inlägget är dock tagen FÖRE vi gifte oss! :)

    Jag har faktiskt bytt namn. Peter har ett så vackert namn och det är så mycket historia i det namnet och familjen så det känns rätt. Kommer dock ta ett bra tag att vänja sig! Funderade fram och tillbaka på att ha båda men det kändes lite krångligt eftersom vissa myndigheter kräver att man använder ett och andra att man använder båda. Mitt namn kommer ju vara en del av min identitet ändå. Hade Peter haft en väldigt tråkigt namn utan historia hade jag insisterat på att vi tog mitt dock! :)

    Kram!

    Anne-Marie - Tack, vad snälla saker du och alla andra skriver! Kram!

    ReplyDelete
  23. Ja jag har ju redan grattat men jag säger det igen GRATTIS! Vi, Jonas och jag, gifte oss i kyrkan i samband med Liisas dop. Ingen visste om det, dvs att vi skulle gifta oss. De trodde de kom enbart för dopet. Hahahaha! DET var kul tyckte jag. Att se långa ansikten i kyrkbänkarna.

    Kram!!!

    ReplyDelete
  24. Taina - Tack! Igen! :) Så ni körde klassikern "dop-blir-bröllop" ;) Kul när ingen anar något! Kram!

    ReplyDelete
  25. Awww, congratulations! You two have lots to celebrate these days! :)

    ReplyDelete
  26. Beverly - Thank you! I guess we do! :)

    ReplyDelete