Friday, April 08, 2011

Show & Tell: Bikes in the Spring

New month, new Show & Tell hostess. I missed last week so double whammy this week.

There aren't that many signs of spring yet except for warmer weather. And these:


  • * grit removal machines sweeping the streets free of remnants of winter

  • * the smell of wet asphalt after the rain

  • * noise from motorcycles released from their winter lair

  • * dog poo that dog owners thought would magically disappear in the snow

  • * allergy medicine advertising

  • * Easter promotions in the shop

  • * dressing too warm one day and too cold the next

  • * and this:

Luckily that's not my bike. Mine looks like this and I bought it last year. I haven't ridden it yet this year though as my main "accessory" these days is a pram.


I remember all my bikes. First it was the little blue one I learnt on (though I remember borrowing a friend's orange one before that), then a green one and after that a champagne- copper coloured one. All of them were second-hand, but in 6th or 7th grade I got my first brand-new bike, my first one with drop handlebars (bockstyre) and 12 (or perhaps more?) gears. It was white and lilac and I kept it until I moved to Uppsala to study at university. I took over my grandmother's old three-geared DBS bike, as I figured it was less likely to get stolen. I rode it until last year when I finally bought a new one, but it's still outside on the bike rack. It has a flat tire but otherwise it's fine! Good 80s quality!

10 comments:

  1. Man har sina relationer med sina cyklar:). Det är nästan som att en liten cykelsjäl uppstår hos dem...
    Önskar dig en fin lördag!

    ReplyDelete
  2. Att cykla är frihet! Härligt!
    Ha en fin helg!

    ReplyDelete
  3. Å, jag vill också ha en sån där fin cykel! Måste fixa.

    Det är verkligen vårkänslor när de sopar upp gruset!

    ReplyDelete
  4. Blandat med bra och dåliga vårtecken där kan man säga. :-)
    Jag minns också min cyklar. Den första var en orange monark, den jag lärde mig på. Sedan var det ett gäng röda begagnade innan jag fick min vaniljgula Puck som jag senare spraymålade svart... Nu har jag en svart Skeppshult. Ha det gott.

    ReplyDelete
  5. Härligt med ny cykel. Mina första var utan växlar och när 3-växlar kom var det fantastiskt :)Vårtecken början komma nu, de flesta är härliga. Hälsar Magdalena i OH

    ReplyDelete
  6. Jag minns också alla mina cyklar...
    OCh idag har jag ingen, men det är OK.
    Frihet är det iaf att cykla. Jag gillar din hojj.

    ReplyDelete
  7. Pettas - Cykelsjäl, så känns det!

    Helena - Verkligen, tänk vad tråkigt om man inte kunde cykla. Man kommer ju både dit man ska snabbare och det är härligt när vinden susar i håret.

    Skolfröken - Det måste du ju fixa! Och cykelkärra till barnen!

    Dammet som uppstår vid grussopningen är ju mindre kul men det är ändå vårkänsla!

    ReplyDelete
  8. Nilla - Haha, ja, både bra och dåligt :) Men med cyklarna är det bara positiva känslor och minnen!

    Magdalena - Välkommen hit! Ska kolla in din blogg också. De första jag hade var utan växlar. Tror den första med växlar var den koppar-champagnefärgade. Men den första med många växlar var den vitlila. Tror jag hade 12 växlar på den.

    Annika - Som Pettas skrev så är det lite speciellt med de cyklar man har haft. Har du kvar din gamla cykel i Sverige i alla fall eller använder du andras?

    ReplyDelete
  9. Kul med lite mer "speciella" vårtecken. Vid det här laget räknar jag med att tecknen också har många fler. :-)

    ReplyDelete
  10. Bejla - Ja, det kanske inte var de vanliga jag listade :) Nu har våren kommit på riktigt!

    ReplyDelete