Friday, April 15, 2011

Maeght

Another two days have passed in Nice (and elsewhere of course :) Yesterday we took another car-free day. The plan was to go shopping, which we did but we didn't find anything. Nice doesn't really have any fun shops in my opinion, unless you can afford the Louis Vuitton streak or want to stock up on Provencian fabric (which I don't find that pretty) or herbs. But I don't mind just strolling the streets, looking at architecture or people. In the evening I took a bath with Isolde for the first time (we don't have a tub at home but in our new flat we will!), which we both enjoyed. After that the whole family chilled on the sofa where Isolde has occupied one corner.

Today we made a short journey to another pretty mountain village, St-Paul-de-Vence, where we also visited the modern art museum Fondation Maeght. It's considered one of the world's finest art museums but since I'm not too fond of modern art and it's a small museum, I thought it wasn't worth 14 euros. On the other hand it's a cool building and it's amazing that two art dealers collected so much to open a museum (or gallery). And it's famous artists of course; Chagall, Miró, Giacometti et al. It's a cool building as well. So it's nice to have seen it. To tick it on the check list.

For Isolde it was her first visit to an art museum. She found the milk bottle display of course (her parents did not stage the photo at all, no...).

Via Anna's iPhone

5 comments:

  1. Haha, ja det är väl nästan ett måste med badkar när man har barn! Till och med vi tänker på det med badrummet, att det ska gå lätt att ändra och sätta in ett badkar - ifall vi ska sälja en vacker dag.

    Mysigt att besöka ett fint museum. Man kan ju inte tycka om allt här i världen, även om jag skulle ha uppskattat flera av konstnärerna där, skulle jag tro.

    Kramar!

    ReplyDelete
  2. Fondation Maeght är ett favoritställe!
    Jag har varit där två gånger och under vintern 2009-10 när det var stängt för reparation var ett flertal objekt utlånade till nånstans jag var och besåg dem (kommer inte ihåg var just nu, hm).
    Men gillar man inte konsten är det förstås dyrt med 14€...
    Men bra att ni redan satsar på Isoldes kulturella bildning;)

    ReplyDelete
  3. Härligt att bada tillsammans, förstår att Isolde gillade det! :)

    Kan förstå att shoppingen i Nice är i dyraste laget, men ibland kan det ju vara kul bara att strosa runt lite.

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  4. Ser ut som ni har/haft det underbart i Nice.

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Marianne - Det underlättar och gör det mycket roligare i alla fall. Nu badar vi henne i badbalja i duschen och det fungerar ju bra men inte lika roligt som sagt. Sedan kommer vi ju inte givetvis alltid bada MED henne.

    Mina föräldrar ska också renovera sitt badrum och tänker också på framtida ägare. Därför tänker de sätta in en duschkabin men det tycker jag är så fult! Men orkar inte tjafsa mer med dem... ;)

    Jag uppskattar alltid museibesök även om jag inte gillar all konst. Känns som att man ändå förkovrar sig. Och jag såg några enstaka tavlor som jag gillade.

    Kram!

    Olgakatt - Jag tyckte som sagt 14 euro var lite mycket men jag är nog lite snål haha. Jag hittade några godbitar men generellt gillar jag lite äldre konst, inklusive äldre modern konst. Vi hittade dock en väldigt cool pop-upbok för barn i affären som jag ska visa på bloggen sedan. Museer är förresten ganska bra grej att göra med barn.

    Marie - Ser fram emot många fler gemensamma badstunder i vår nya lägenhet!

    Det vi tycker är att Nice har de dyra affärerna och sedan en massa skräp. Antingen dålig kvalitet och passform eller helt enkelt inte snyggt. Sedan finns ju HM och Zara och sådant men det finns ju hemma. Jag tror att man är bortskämd med snyggt mode i Sverige.

    Maisoui - Jättehärligt! Kram

    ReplyDelete