Monday, February 14, 2011

Terracotta

Last Saturday (a week ago) we went to see the exhibition of China's Terracotta Army (well, 8 or so soldiers get to represent the 8,000 men strong army) at the Museum of Far Eastern Antiquities. In retrospect, even if we had pre-purchased tickets and didn't have to queue for very long to get in, we should not have picked a Saturday, as it took ages (an hour) to fight the crowds inside. The old military bunker (or shelter) underneath the regular museum where they've housed the exhibition is a great facility for such occasions (including disabled as well as pram access) but they could chosen a much better layout. All soldiers were facing to the right (I wonder if the Chinese have required that?) so even if there was space to walk on both sides of the glass boxes everyone (of course) wanted to walk on the right. There were information boards on both sides though, with different information, so there was a lot of zig-zagging and cutting "the queue"*. That said, I'm glad I went, especially since I doubt I will make it over to the real thing in China any time soon. Isolde happily slept through her first ever museum visit.













* I'm amazed how some people seem so oblivious to people around them. One example is when they walk up to an information poster and stand right in front of three other people, who out of courtesy to others have left some space in between them and the poster to allow more people to read at the same time.

9 comments:

  1. Hade tänkt mig till Östasiatiska Museet innan de kinesiska soldaterna drar vidare men allt tågstrul i vinter har avskräckt mig för att åka till Sthlm.
    Däremot har jag varit i Xian två gånger och sett dem på plats. En dröm jag haft sedan 1980 när en del av de då ganska färska arkeologiska fynden visades i Danmark på Louisiana i Humlebæk. Det är så fascinerande och skrämmande att den storhetsvansinnige kejsaren lät slavar hålla på i 30 år med detta!

    ReplyDelete
  2. Å vad kul! Men visst håller jag med om att vissa personer är bara FÖR egoistiska/egocentriska. Trist.
    Bra att Isolde sov också så ni kunde se på utställningen i lugn och ro. Det är lätt att bli stressad annars om ens barn gråter hysteriskt...
    KRAM!

    ReplyDelete
  3. Låter lite trångt och bökigt, men kanske värt det ändå? Jag såg utställningen i november när jag var uppe i Sthlm med jobbet, men då prickade jag in en onsdagförmiddag när de precis hade öppnat. Det var på höstlovet, så det var ganska mycket folk ändå, men jag kom före rusningen. Min mamma och syster åker till Kina nu i mars och ska bl.a. till Xian. Jag skulle ha följt med, men nu kommer jag ju ha lite annat för mig ;)

    ReplyDelete
  4. Detta är en utställning jag så gärna vill se! Tycker att det är helt makalöst coolt med både själva figurerna och dess historia. Synd att det var så trångt och osmidigt när ni var där.
    KRAM

    ReplyDelete
  5. Olgakatt - Synd att du inte hinner dit, om du inte åker upp i helgen förstås. Men jag förstår att du drar dig för att ge dig på en tågresa just nu. Men å andra sidan har ju du sett dem på RIKTIGT och två gånger till och med och det slår ju detta på alla vägar! Det var väldigt intressant att läsa all information, bl a detta om slavarna som var tvungen att tillverka dem. Vi pratade om det innan, att liksom pyramiderna måste de ju ha varit straffarbete. Om jag förstod det rätt blev många av de offrade när det var klart också.

    Jag har förresten tänkt att läsa alla dina Kina-inlägg men det har inte blivit av ännu!

    Saltistjejen - Hade Isolde skrikit hade vi nog fått gå därifrån. Det hade ju inte varit kul just i den trängseln. Men oftast trivs hon bra i vagnen och sover på bra. Kram!

    Västmanländskan - Definitivt värt det! Jag är ju ledig nu och Peter har flexibelt jobb så vi hade kunnat gå en vardag men nu blev det en lördag ändå och det funkade ju men det var väl inte optimalt. Men tur att Isolde sov i alla fall! Vad kul att din mamma och syster åker till Xian! Synd att du inte kan följa med men du har ju som sagt lite viktigare saker för dig :)

    Lia - Du får pallra dig upp till huvudstaden i helgen då för på söndag är den slut! Kram!

    ReplyDelete
  6. Den utställningen skulle jag gärna vilja se!

    ReplyDelete
  7. Jag skulle också ha velat se den här utställningen! I höstas när vi var i Sthlm gick vi förbi köerna - avskräckande tyvärr.
    Folk är helt otroligt när det gäller uppförande på offentliga platser, det är som Margareta Ribbing brukar skriva, det är "jag, jag jag"-beteendet... Oavsett om det är att ta sig på och av kommunala transportmedel till att hålla upp dörrar för folk som kommer bakom etc.
    Hur tycker du att det funkar med barnvagn i Sthlm? Är folk hjälpsamma, eller?

    ReplyDelete
  8. Kul! Att alla tittade åt samma håll hade kanske något att göra med att man ville ge lite samma stämning som "på riktigt", där de står just åt samma håll. Jag var i Xian och såg dem i 2000 och visst är de otroligt imponerande, både detaljerna på själva statyerna och mängden av dem.

    ReplyDelete
  9. Lotta - Tyvärr är den ju slut nu men du kanske tar dig till the real thing i Kina någon gång!

    Petra - Synd att du missade den! Ni skulle ha förbokat biljetterna.

    Jag har inte åkt jättemycket buss ännu utan promenerat ganska mycket men flera har i alla fall hjälpt till med dörrar till affärer och så.

    Bejla - Det är sant, de står ju alla så på riktigt. Coolt att du faktiskt varit där! Kan tänka mig att det är magnifikt!

    ReplyDelete