Friday, February 25, 2011

I'll Have a Scoop of...Breastmilk

An ice-cream parlour in Covent Garden in London has introduced a new, interesting, organic flavour...

Speaking of breasts I just read about Christina Applegate, who as you may know had breast cancer a few years ago and had both her breasts removed. I almost cried when I read how special it was for her to pull her just born daughter to her chest. A chest she would not show strangers* otherwise. Even if she couldn't breastfeed her little girl.

* The hospital staff

5 comments:

  1. Men usch" Jag tycker det låter rätt äckligt måste jag säga... Dessutom är ja inte säker på hur "bra" det är egentligen. När jag pumpade bröstmjölk på sjukhuset här då E låg på neo var de vääääldigt noga med hanteringen av den. Just för att det faktiskt är en kroppsvätska som blod eller lymfa. Eventuella virus eller sjukdomar kan smitta via bröstmjölk, vilket är en av orsakerna till att man rekommenderar att inte köpa begagnade bröstmjölkspumpar här. Eller själva pumpen är ok men delarna som kommer i kontakt med mjölken. Som slangar etc.
    Men kanske testar de alla donatorer av bröstmjölken först? Vad vet jag. Det låter då i sådana fall som en väldigt dyr metod....??? Tester av det slaget brukar vara rätt kostsamt.
    Ang Applegate så måste jag säga att det är otroligt starkt att läsa om hennes kamp mot sin cancer och även beslutet om att operera bort båda sina bröst i så unga år. Det kan inte vara lätt.

    ReplyDelete
  2. JA, jag läste om det där häromdagen...
    Blev rent äcklad. nej, tack, nej...
    Gillar C Applegate, önskar henne all lycka. Måtte det gå bra för henne nu!!

    ReplyDelete
  3. Oj, hade ingen aning om att hon haft cancer. Läskigt!

    Men den där glassen- fy fan! Jag har inte ens vågat smaka min egen bröstmjölk, skulle inte drömma om att smaka någon annans!

    ReplyDelete
  4. Saltistjejen - Man undrar ju hur många som kommer köpa den?! Det stod ingenting i artikeln om hanteringen förutom att folk donerade (sålde?) mjölk till dem. Jag antar att de dock kontrollerar den med tanke på hur health & safety-galet Storbritannien är. Det kan ju vara "farligt" som sagt. T ex HIV-smittade får ju inte amma sina barn.

    Annika - Jag gillar också Applegate och beundrar henne för att hon valde att operera bort båda brösten. Själv gillar jag mina bröst och skulle ha väldigt svårt att ta det beslutet. Men måste man så måste man ju. Men jag skulle nog rekonstruera dem.

    Skolfröken - Har du inte smakat?! Det har jag och Peter också :)

    ReplyDelete
  5. UPPDATERING: Ni har kanske sett att brittiska livsmedelsverket stoppat glassen och att Lady Gaga hotat om stämning... Nu säger ju alla bebisa gaga och Queen var nog före Lady med Gaga...

    ReplyDelete