Saturday, September 04, 2010

Show & Tell: Games I Played When I Was Little

Show & Tell is finally back after a long summer break! September's hostess is Olgakatt and she has chosen four interesting themes for the first month of autumn (these can also be found in one of the right-hand columns):

3 September: Games I played when I was little
10 September: If I could decide, I would...
17 September: My worst stupid fear/madness (noja)
24 September: A comment/remark I will never forget

So, how did I occupy myself when I was a child? I played with dolls a lot - both Barbies and regular dolls. I actually continued to play with dolls in secret until I was 14 or so. Malin was my main accomplice but other friends were also guilty of not wanting to grow up completely. Or maybe playing "house" could be seen as preparing for future motherhood and family life. We stopped when the youth centre (fritidsgården) became a more interesting hangout.

When I was 13 my family moved from a flat to a house and in my room there was (well, still is, but now it's my parents' bedroom) a smaller attic, one of those that runs along the walls of the house (with perhaps max 1½ metres from floor to ceiling). In there Malin and I "furnished" a small room and played house. Once we even lit candles in there before my mum caught us and gave us a lecture on safety. This room in many ways replaced the little playhouse and the caravan we had played in at our summer house that my parents' sold to buy the house.

I also liked lego a lot (still do), assembling models but especially playing house through lego. We used to build the contours of a house including walls and furniture, like a blueprint or layout of a house in legos. We used a '1 lego piece and a head to make a baby lego man :)

But with all this, especially the last few years, i.e. the late pre-teens and the early teen years, the game was all about the set-up and we didn't really play very much, except for going through our favourite baby names or having Barbie and Ken have sex a lot :)

I was really disappointed recently when I found out that one of my favourite childhood toys had been thrown out. I really thought it was in my parents' attic (the one we played in) where I still store a lot of my old toys and school papers, and since I got pregnant I had been looking forward to fixing it up. But after both my dad and I had been crawling around in there for a while without finding it, I started thinking that perhaps it had been stored in my grandmother's attic instead (she used to live across the road from us) and had either had been thrown out or taken care of by my aunt when my grandmother's house was sold a few years ago. After all, it used to belong to my aunt when she was little. But turns out she had not kept it; it went out with the thrash whenmy grandmother moved :(

So, please help me find a copy of this little toy pushchair! It's a 1940s (or perhaps early 50s) style in wood. Mine was green just like this one but I don't care if it's another colour because my plan is to repaint it anyway. The below picture comes from Blocket where there is one for sale for 550 SEK but I'm hoping to pay a little bit less - they have sold them for 300 SEK at auctions - unless I get desperate of course.



Another favourite toy of mine, which also used to belong to my aunt, is Kerstin, a doll from the same time period. Though she sort of looked like this already when I was little, so I didn't really play with her that much. I'm going to take her to the "doll doctor" to get her limbs attached again and I also think she'd appreciate a new set of hair. She has a voice box inside and used to be able to say "mummy" but I'm not sure if it's possible to fix that; maybe too expensive and not worth it.





I was also quite a tomboy as a child, maybe because I only had male cousins (in addition to my brother) until I was eleven when my cousin Emma was born, and liked climbing trees and building tree houses. I played football from age 9 to 16 and tried a lot of other sports including athletics and rugby (not that these are only boy things; just telling you that so you don't think all I did was play with dolls). Another favourite pastime of mine was jigsaw puzzles - when I was very little I was a quite active child and the only thing that could make me sit still for a long time was puzzles.

15 comments:

  1. Så trist att vagnen kastades! Men jag ska ha det i bakhuvudet, och skulle jag ramla över en så vet jag vem som vill ha den!

    Jag lekte exakt likadant med Lego! Just att man byggde upp husens rum och gjorde möbler, det var det viktiga med den leken, inte lika mycket att gå runt och göra saker med dockorna. Haha, jag vet att jag även planerade var kiosken skulle ligga i närheten av huset så att man kunde gå och köpa godis. Jag kanske borde ha blivit stadsplanerare : D

    Så gulligt att ni smyglekte med dockor tills ni var 14. Haha, fast med lite annan inriktning då : )

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Jag sparade en docka länge tills jag upptäckte att gummit(?) kroppen var gjord av hade sjunkit ihop till oigenkännlighet. Din är av betydligt bättre material. Var glad för det!

    Jättekul att så många haft roligt med temat denna veckan!Inte minst jag själv, haha!

    ReplyDelete
  3. Det där med att leka "hus" på olika sätt är vi visst många som gjort! Måste ha varit mysigt med det där stället ni hade under taket. Vi gjorde hus i gruset (har en bild i mitt inlägg), med hjälp av sand och stenar. Fin dockvagn! Har inte sett den någonstans, men kan förstå att du vill ha den på nytt.

    ReplyDelete
  4. Hihi...Anna, du ska veta hur avancerade våra Barbie o Ken lekar var också ;-)
    Tror faktiskt att vi alla lekte så, hehehehe...Kom igen nu, erkänn, girls!!!
    Jag lekte också med Barbie lååångt upp i åren.
    Och vi lekte hus också, pysslade och pyntade o hade så roligt.
    Jättefin dockvagn, hoppas att du hittar ngt liknande.

    ReplyDelete
  5. Marianne - Visst är det trist :( Håll gärna utkik!

    Haha, jag tror inte vi kom så långt som att planera samhället runt omkring. Funderade du på att bli stadsplanerare någon gång eller är det bara nu i efterhand du tänkte att det hade ju passat? :)

    Kram

    Olgakatt - Den här dockan är i en slags hård plast som inte verkar ha tagit stryk alls av tidens gång som tur är. Dock satt ju armarna fast med någon slags gummisnodd och den har ju fallit sönder. Det var verkligen ett kul tema tycker jag!

    Grekland - Vårt lilla vindsutrymme var jättemysigt. Det gick ju inte att gå raklång utan det var mest krypning som gällde men det gjorde ju ingenting :) Vid min skola gjorde vi en gång ett "hus" med olika rum bland rötterna på en gammal stubbe och lekte med smågubbar vi hade fått på min kompis kalas. Det var kul!

    Annika - Så det var inte bara vi alltså! Skönt att veta att man inte var onormal haha. Då menar jag både lek i tonåren och vad vi lekte... ;)

    Jag har en dockvagn i gul manchester som jag också har kvar men den gamla betydde också mycket för mig och det hade varit kul att göra i ordning den. Så håll gärna utkik! Ja, när du är hemma i Sverige eller Finland vill säga.

    ReplyDelete
  6. Så roligt, jag lekte också med dockor länge, ändå lekte jag inte mycket med dockor, men stor var jag när jag slutade. Bygga lego och planera för fina hus var också mitt stora intresse, det är det fortfarande när jag tänker efter, fast inte i legoformat då:-)

    ReplyDelete
  7. Vilken söt vagn! Pussla var ju roligt också. Mina barn var riktigt duktiga på det där med att pussla också. Roligt tema! Ha det bra.

    ReplyDelete
  8. Nej, just då hade jag inga tankar på det, men mamma sa ofta att hon tyckte att jag borde bli arkitekt. Det blev jag nu inte : )

    ReplyDelete
  9. Fritt ur hjärtat - Verkar som vi var många som fortsatte leka långt upp i åldrarna :) Haha, sant att jag fortfarande också tycker om att inreda, kanske inte bygga hus, men inreda. Fast skulle gärna vilja bygga ett amerikansk hus i gammal kolonial stil i Sverige.

    Nilla - Visst är den söt! Jag hoppas jag hittar en, eller så får jag väl försöka deala med Blocketsäljaren. Pussel tycker jag faktiskt är kul fortfarande, fast en sisådär 1000 bitar nu :)

    Marianne - I nästa liv! :)

    ReplyDelete
  10. Kul att läsa om dina lekar. Verkar påminna mycket om vad jag lekte med. Visst är det trist att älskade leksaker ibland slängs av någon som kanske inte riktigt förstår hur viktig just den leksaken var/är. Lego var kul att leka med - när jag var barn fanns inte riktigt så "avancerad" Lego som det finns nu. Men det var kul i alla fall.

    ReplyDelete
  11. Håller tummarna för att du hittar en liknande vagn! Och att dockan går att piffa till snabbt och lätt.
    Det där med legot förresten. Jag bygde hus på samma sätt, men jag hade som sagt brandmannen Håkan och jag tror det var ytterst sällan det var flickvänner och små barn involverade i det hela. ;-)

    ReplyDelete
  12. Vilken otroligt fin vagn! Har aldrig sett ngn sådan förr. Men så ledsamt att den kastades. Hoppas så att du hittar en likadan!
    Kram!!

    ReplyDelete
  13. Anne-Marie - Jag är väldigt förvånad över att vagnen slängdes, särskilt eftersom det var min fasters från början. Men det kan ha varit min pappa som slängde den (han har slängmani) eller kanske min farbror eller kusinerna som hjälpte till. Sånt som händer men lite trist.

    Jag tycker nästan att leka fritt så att säga med lego är eller i alla fall var roligare än att bygga efter beskrivning. Vi byggde upp så roliga världar.

    Bejla - Så Håkan var en modern singelman, haha! :) Jag får väl ta och lägga ett bud på den där Blocketvagnen trots allt... will keep you posted!

    Saltistjejen - Min kompis ska hålla utkik på loppisar men annars blir det kanske Blocket eller någon auktion. En dag ska jag ha en! :) Men trist att det inte blev just nu för det var som sagt ett litet projekt jag planerat. Kramis

    ReplyDelete
  14. Ja just ja, LEGO fanns ju också och jag älskade det! Jag byggde hus och båtar och sen hade jag några figurer som bodde i husen. Jättekul! Allt finns sparat och är återanvänt av min dotter. Och tur var det väl att jag sparade! När jag skulle handla LEGO till henne fanns bara Star Wars-figurer och liksom färdiga saker att bygga, inte enbart klossarna så man fick använda sin egen fantasi. Dessutom retade jag mig något otroligt på att det mesta legot var utformat för pojkar. LEGO-katalogen var till 80% riktad till pojkar. Till tjejer fanns bara lite gullesnutt-hästar och hus som inte alls såg ut som LEGO :-/ Jag hoppas det är bättre nu.

    ReplyDelete
  15. Lotta - Låter som du lekte med lego på liknande sätt som jag. Jag tror också det mesta av mitt lego finns kvar även om min brorsa lekte med det också och en del säkert blev slitet. Håller med dig om att nu för tiden (tror inte bara när din dotter var liten) är så mycket pojk- och flicklego jämfört med när vi var små. Hoppas man ändå kan köpa storpack men en massa bitar bara.

    ReplyDelete