Friday, September 17, 2010

Show & Tell: My Worst Fear

Olgakatt's third theme for September is nojor - stupid, irrational fears, i.e. phobias of sorts.

I don't have any particular fears, at least not anything I can think of, except perhaps the fear (which is not completely irrational or stupid) that something would happen to Peter. But it's not something I think of every day.

Hence I wasn't sure what to write today. But as always, Google saves the day. The first hit on "nojor" was a site where you can share your "dark inner thoughts" (image borrowed from site).


Some examples from the site and commentary based on personal experience:

  • * Why are they looking at me? A few times I have thought this and wondered if I have something on my face or something. But it's not such a strong fear that I have to find a mirror and look. Instead I try to think that probably that guy was looking at me because he found me beautiful! :)
  • * Sitting alone in a bar waiting for friends and thinking "what are people thinking? That I'm a loser sitting her my myself, a loser without friends? What if my friend doesn't show up?" This thought has sprung to mind a few times. Luckily I have an iPhone to play with while I wait these days!
  • * Thinking that everyone else thinks that I have a strange walk. Just worrying about it made me walk funny. Not in this way maybe, but if you start thinking about how people walk and then how you walk, walking sure starts feeling weird and unnatural.
  • * "I was at a party at a girl's place. For those days I tried to contact her because I had forgotten my hat and gloves at her place, but had no response. So I thought she was angry with me and that I had made a fool of myself somehow. Went through the whole evening in my head, all I had done and said. Wrote an e-mail and apologised for doing something stupid. Then I had a response - she was completely unsympathetic and didn't know what I was talking about." I have had thoughts like this but usually I end up thinking "nah, that's just silly, and if s/he is angry with me, it's her/his problem and s/he has to bring it up with me, not the other way around". But first I think that there's a perfectly natural explanation why the person hasn't responded yet.
  • * "When I've been in a shop and not bought anything it always feels like everyone thinks I have shoplifted." Ha ha, definitely! Probably look really guilty too even if I'm completely innocent!
  • * Having to return home to check that the oven or the iron is off, even if you had made it halfway to work before you had to turn around. I can only remember doing this once. But I sometimes check appliances - if I've been using them that morning - just before I leave.

That's it for me today!

10 comments:

  1. Verkligen det med att gå i en butik och man är rädd att andra ska tro att man snattat! När jag går ut ur en klädaffär så tittar jag alltid ner på händerna, är så rädd att man ska råka gå och hålla i någonting och missa det. (Min mamma gjorde det med en klase bananer på Ica och fick en utskällning... Trots att hon handlade massor av annat så glömde hon att hon klämt fast dem under armen. Mycket pinsamt!)

    Roligt inlägg du skrev!

    ReplyDelete
  2. Hahahaha! Rolig läsning och visst är det så att när man börjar tänka på olika situationer så kan ju en plötslig noja infinna sig. Jag kan ibland tänka på när jag är inne i en affär och ska lägga ner min mobil i handväskan att någon får för sig att jag stoppar ner något annat. Då överdriver jag lite denna procedur genom att vifta lite extra med mobilen och sträcker ut handen lite långt så där och sedan ner med mobilen i väskan. Knepigt hur man är egentligen...

    Kramar!

    ReplyDelete
  3. Mrs Clapper - De där har jag gjort någon gång men alltid kommit på mig i kassan och sagt "oj, de här ska jag ju ha också". Fast nu när vi var i Ullared så hade vi betalat och gick på toaletten i entrén innan vi skulle åka därifrån. Då upptäckte jag att en nagelborste låg på min kompis barnvagn och att vi inte betalat för den. Den kostade säkert 3 kr men jag lämnade den bara där ifall det skulle finnas alarm på den som skulle tjuta när vi gick ut genom dörrarna!

    Kul att du gillade mitt inlägg!

    Taina - Jag brukar också tänka just så med mobilen! "Oj, tänk om någon tror jag lägger ned en vara i väskan nu!" och så brukar jag göra överdriva rörelser. Hahaha! Jag har nog fler nojor än jag trodde! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  4. Det är riktigt intressant det här ämnet. Det visar sig ju att mera man läser av andras nojor så har man ju en hel del av dem själv också.
    Jag känner igen mig på flere områden:)
    Ha en bra dag!

    ReplyDelete
  5. Jomen, man hittar sina egna i mycket av detta. Kulturellt?

    ReplyDelete
  6. Haha, det där med att lägga ner mobilen i väskan har jag aldrig tänkt på att det kan uppfattas som snatteri...måste nog också börja vifta med den så som Taina beskriver. Annars kan jag få för mej att jag har glömt stänga av plattan och gå tillbaka, det känner jag igen. Fast det sker bara ibland, så det kan nog inte räknas till en noja.

    ReplyDelete
  7. Pettas - Håller med, först kom jag inte på något men sedan när jag läst alla andras inlägg som blir det många nickar och "ja, just det, så tänker/gör jag ibland". Hoppas du har en bra helg!

    Olgakatt - Säkerligen kulturellt, delvis i alla fall. Eller universiellt, t ex att tänka "stängde jag av spisen?".

    Grekland - Igår hade en liknande situation. Jag gick in på Konsum enbart för att panta flaskor (tryckte biståndsknappen) och gick sedan ut utan köpa något. Men kändes som han i kassan tittade på mig och undrade :)

    ReplyDelete
  8. Vilken site du hittade!! OCH ja, jag kan nog skriva under på varenda punkt där i det du listat.
    Just det, att sitta i en bar och vänta på ngn kan vara plågsamt om man måste vänta länge. Då börjar mina tankar att snurra också....
    Men liksom du har jag en iphone att leka med.
    OCH jag kan noja om inte kompisar hörs av efter fester,absolut.
    Snattare i butik? ja den känslan kan jag också få...
    Snacka om att vi alla har våra nojor.
    Det har varit ett intressant tema denna vecka igen...
    Många igenkännande nickningar har det blivit då man läst igenom bidragen.

    ReplyDelete
  9. Eller när man går igenom tullen och blir stoppad. Usch så skylldig man känner sig, även om man vet att man inte har med sig något olagligt, hihi.

    ReplyDelete
  10. Annika - Den var lite rolig, första träffen på Google! Man har verkligen kommit på fler och fler nojor när man läst inläggen! Senast var idag när jag läste Bejlas om tandborstningen :)

    Bejla - Just ja, tullen, där blir jag alltid så medveten om mig själv och försöker så oskyldig ut att jag börjar se skyldig ut. Fast jag faktiskt ÄR helt oskyldig. Hahaha!

    ReplyDelete