Tuesday, September 21, 2010

UK Roadtrip: Lake District

The last episode of the UK Roadtrip series, the Lake District, is long overdue but here it comes!

You may remember that we were last in Edinburgh and from there it took a couple of hours to drive to the Lake District. We entered from the north-east, in the Ullswater area. The weather was a bit mixed, as you can see, mostly clowdy but not any rain really.

I was really positively surprised by the Lake District. I had heard so many nice things about it and of course expected it to be beautiful but I didn't think it was going to be so spectacular! I was expecting valleys and hills (and lakes of course), but not that the landscape was going to be so hilly with high mountains and low valleys (at least for the UK; not comparing with the Himalayas really). I hope the pictures show a little bit what I mean.







Ullswater


Many, or most, roads in the Lake District are lined with stone walls and sometimes right at the edge of the road, making meeting another car on a narrow road a bit tricky, especially when you're not that used to driving on the left side.







Below illustrates that some of the road network in the Lake District is at a high altitude, the highest peak being almost 1,000 metres.



I like this picture with the lone tree


In the Lake District you have to be prepared to share the road not only with other cars and hikers on foot, but also many, many sheep.

Beware of sheep




We decided to pick Ambleside as our "home" for the two nights in "the Lakes". Ambleside is situated at the top of Windermere, the Lake District and also England's largest lake. We stayed at a B&B called Elder Grove in a beautiful room with a so-called half-poster bed. The breakfast was lovely; cooked breakfast was on offer (of course) in addition to cereal, fruit and very delicious home-made bread and jams. The only thing I can complain about is that our room had a faint smell of damp - not sure if it was something in the carpet or the walls. It was just noticeable for a the first moments upon entering the room but I did wonder if it was just typical English house damp or something the owners should look into (but we didn't bother telling them actually - maybe they will read this?).



Bridge House is probably Ambleside's smallest house (it's almost square-shaped). It was built as a summer house and apple store 300 years ago but is now an information centre for the National Trust.


Ambleside has a lot of shops and restaurants for being such a small town. And THREE CINEMAS! I assume most of them and definitely the cinemas are closed in the winter though (??). Even if the lakes are quite popular all-year-round the main tourist season is the summer. The first evening we went Italian at Zeffirelli's (the bar area upstairs as the main restaurant was fully booked) and the second evening for more English or local dishes at Sheila's Cottage - can recommend both! Among the curiosities of Ambleside is the Homes of Football, a photograhic art museum. We didn't go in but saw some of the photos in the window and it looked quite interesting (if you have more time).



The second day we explored the area around Windermere lake as well as another smaller lake to the west, Coniston Waters.

Sailers on Lake Windermere


Peter finds a furry friend


Coniston


Typical steam yatch gondolas touring Coniston lake


The second and last evening we went to the country club our B&B is linked with for a swim and a sweat in the sauna, followed by a walk in Ambleside before dinner. It was that time of night when the light is so beautiful, especially when the sun comes out after the rain (not the blue hour yet perhaps but still very beautiful).









That's it, the series is over! Hope you enjoyed the ride!

15 comments:

  1. OTROLIGT vackert landskap!!!! Påminner mig om när jag var i Skottland (på västkusten). Jag äslkar det där kuperade landskapet och närheten till vattnet. Sådana stenmurar är så vackra tycker jag. är lite sucker för just stengärdsgårdar men även trägärdsgårdar vilket man ju oftare ser i Sverige.
    Hela er semester känns som om den var otroligt lyckad! Tack för att vi fick "följa med"!
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Jag säger som Saltis: OTROLIGT vackert! Måste bara göra en längre tur runt de brittiska öarna!

    KRAM!

    ReplyDelete
  3. Jättefint! Man blir sugen på att åka. Kul att du kunde använda stövlarna också :-)

    ReplyDelete
  4. Oj vad fint!! Jag har aldrig varit i Lake District.. men det ar helt klart ett stalle jag skulle vilja aka till i framtiden. Vi aker som ju alltid hem till sverige nar vi har nagra dagar ledigt i rad...
    Just det dar kulliga landskapet ar sa vackert tycker jag!! Jag har nagra sadana som syns fran mitt sovrumsfonster och det gillar jag mycket!!
    Ps, jag tror att jag glomde svara dig pa ett annat inlagg dar du fragade vad boken hette som jag last som bland annat utspelade sig i Robin Hood Bay.. Jag har gett tillbaka den till dess agare och kan for mitt liv inte komma ihag vad den hette. Det enda jag kommer ihag var att den hade ordet Saffran i titeln.. men det hjalper ju inte sa mycket ;-).
    Kram

    ReplyDelete
  5. Saltistjejen - Visst är det vackert! Kan tänka mig att det påminner om Skottland. Vi var ju bara till Edinburgh på den här resan men jag skulle vilja se mer av Skottland, framför allt nordöstra kusten.

    Visst är stenmurar så vackra! Man ser ju inte det så ofta i Sverige. Men håller med dig om att svenska gärdsgårdar också är fina!

    Det var verkligen en lyckad semester tycker jag! Ganska oavgjort med vår Skånesemester förra sommaren :)

    Kram!

    Marianne - Nu har du ju en arsenal med argument att bombardera maken med så ni kommer iväg! Lite enklare också med en semester på de brittiska öarna när ni är baserade i Sverige istället för i Egypten.

    Kram!

    Skolfröken - Att bila runt i Storbritannien är ju något man kan göra med barn också, även om man kanske får välja lite färre stopp och stanna längre på varje ställe. Sjödistriktet är mycket barnvänligt och gillar man att vandra är det ju extra kul. Ni kan ju vänta tills Skolbebisen orkar gå ganska mycket själv och ni kan bära tvillingarna i sådana där stolar på ryggen. De hade också bl a en Beatrix Potter-museum. Vi tänkte gå dit men det visade sig vara mer för barn än jag trodde, du vet som Junibacken, så vi var bara i shoppen :)

    Som du såg släpade jag inte med mig stövlarna i onödan! :)

    Kram!

    Millan - Som jag skrev till Skolfröken här ovan så är det ett barnvänligt resmål. Eller så kan ju du och Ben fixa barnvakt och ha en romantisk weekend :) För jag förstår ju att ni ofta väljer att åka till Sverige på semestern istället.

    Försökte googla lite på Robin Hood's Bay och saffran/saffron och upptäckte att det finns en ort i närheten som heter Saffron Walden men det var nog inte det boken handlade om, väl? :) Får söka vidare.

    Kram!

    ReplyDelete
  6. SÅ vackert att jag var tvungen att ropa hit Peter som jobbar hemifrån idag...
    ÅÅÅÅ, jag vill också dit! Peter har varit där med familjen. Ser så sanslöst lockande ut...
    Finfina bilder!!!

    ReplyDelete
  7. Bilsemester i UK är verkligen att rekommendera!
    Jag har bilat i Wales, södra England, Yorkshire Dales och upprepade gånger i Skottland och besökt Skye. Egentligen har jag väl huvudsakligen Lake District kvar? Tack för din vackra bildkavalkad, den är frestande!

    ReplyDelete
  8. Annika - Vad kul att du t o m ropade dit Peter, fast han redan varit där! Ni kanske kan ta en avstickare dit nästa sommar i början eller slutet av Sverigesemestern!

    Olgakatt - Det här var som sagt första gången jag besökte alla ställen vi var på under semestern, förutom Wales, så det var extra kul. Nästa gång blir det nog att utforska Skottland mer, nu blev det ju bara Edinburgh. Har hört att Skye ska vara vackert. Kan verkligen rekommendera Lake District!

    ReplyDelete
  9. Vilket landskap! Jag blir alldeles knollrig i magen, gud så vackert!!

    ReplyDelete
  10. Mrs Clapper - Knollrig var ett nytt ord för mig! :)

    ReplyDelete
  11. Ja, vi är verkligen sugna på att göra en resa, kanske bara med Skolbebisen och låta småtjejerna vara hos mina föräldrar.

    Ang. stövlarna- jag har fått galet många komplimanger, sist var det en kvinna som stannade mig på stan och ville veta var jag köpt dem :-)

    ReplyDelete
  12. Wow Ambleside looks just like a town you'ld expect Miss Marple to live in:) Actually the Lake district looks a bit like Ireland. Very nice pictures....

    ReplyDelete
  13. Skolfröken - Det är kanske smart (och skönare) att resa bara med Skolbebisen. Enklare och samtidigt lite egentid med henne.

    Jag har också fått många kommentarer fast mest av vänner och kollegor, inga främlingar på gatan än :)

    Edina - Ha ha, true! Or I could imagine her in the Cotswalds or in Midsummer, if there are any people left to be killed there ;)

    ReplyDelete
  14. I enjoyed the ride, helt klart. Stooort tack för att vi läsare fick följa med på hela resan! :-)

    ReplyDelete
  15. Bejla - Vad kul :) Snart kommer det nog ett inlägg om vår semester i Nice och kanske även helgen i Bryssel :)

    ReplyDelete