Wednesday, September 15, 2010

What to Call the Belly Dancer?

Peter and I don't have a name for our unborn child yet. I don't mean what we will name our little son or daughter when he or she has arrived - we have plenty of those and a few favourites - but what we should call s/he while it's still dancing around comfortably in my belly. It seems most people call they belly something and not just "the belly" or "the baby".

So help us decide! Can't promise we will go with it, but at least I can use it here on the blog instead of just "the baby".

We have a few suggestions already: Loppan ("the louse", but it sounds better and cuter in Swedish than in English), which my friend Malin came up with (which is growing on me but not too popular with Peter haha); Lilla vännen ("little friend"), which I have used a few times when I've been small-talking with him or her; Vildingen ("the wild one", sort of), which is a new one I've been using in the last few days because s/he has been all over the place and more active than ever*; and the (boring?) Bebisen ("the baby").

So cast your vote and/or come up with further ideas!




* Not sure if it's a phase or that s/he will be this active from now on?!

23 comments:

  1. Sounds like 'belly dancer' is a good name if you ask me!

    ReplyDelete
  2. Vad är vinsten i den här bloggtävlingen då??? Att vara med vid förlossningen??!?!? ;-) ;-) ;-)
    Jag tror att det kan vara "svårt" att komma på bra arbetsnamn åt någon annan kanske? Många kasnke kan tipsa om sina. Men de är ju ofta så personliga och har en anknytning till ens egna personliga "referenser". Kan vara händelser, minnen, skämt eller släktingar eller vad som helst.
    Vi kallade E för Skruttis när hon låg i magen vilket ju blev Lill-Skruttan på bloggen efter att hon väl kom ut... :-)
    Det är ngt många undrat över efter som skrutt kan ha en negativ klang ju. Som äppelskrutt. Men för mig blev det bara så efter ett av de första ultraljudet då hon verkligen bara såg ut som en svart blobb. Eller som ett litet "skrutt".

    Men men...
    andra vanliga arbetsnamn som vänner haft eller som jag hört på andra sätt är väl:
    Bönan,
    Pricken
    Lilla hjärtat
    Lilla Livet
    Baby Girl eller Baby Boy (vanligt här eftersom de flesta tar reda på könet i förväg)
    Bubblarn
    Klimpen
    Du där
    Televinken
    Little one
    Mysan
    The little pea
    Alien
    Boxaren

    Men som sagt, var är fel på Magdansaren??
    Loppan tror jag är rätt vanligt också, men som du säger låter det rätt otrevligt på engelska!!! :-)

    Ni kommer säkert på något som ni tycker känns personligt och passar er och den lill*

    KRAM!!

    ReplyDelete
  3. Belly dancer är ju jättebra...
    en liten vilding, huh? Hihi, det är så roligt när man känner hur de far därinne. Kommer nog aldrig att glömma den känslan...

    ReplyDelete
  4. Förresten, en del av de namn man hör tycker jag personligen kan låta lite "pretto"....
    Och vissa är bara helg galna..
    haha!
    Jag såg inte din röstruta förrän nu men har bar klickat other. Inte för att jag har så mycket emot era förslag men bebise är lite trist, loppan låter horrible på engelska, Lilla Vännen kan låte lite tja, opersonligt och lite jag vet inte... trist? Vildingen kanske passar bra förstås!? Men det kan ju endast NI avgöra.
    kram igen!

    ReplyDelete
  5. Jag röstade på Loppan. Det tycker jag är gulligt! Ett namn som använts inom vår familj är "grodkotten" haha!
    Gud vad mysigt för er!
    Flera av mina amerikanska vänner har använt monkey, vilket ju är sötare på engelska än på svenska...

    ReplyDelete
  6. We like Belly Dancer, and BD for short! Imogen had a name (that we kind of keep private) and was always MD when we texted/ emailed each other. We still usually call her MD and its longer version - so choose wisely because it does stick!
    All your ones are cute. Favourite is the Wild One. Not sure about The Louse?? A louse is one of a bunch of LICE...those awful creatures that get stuck in your hair when you are a kid and you get sent home from school for fear of spreading it!
    So glad you are enjoying your pregnancy - it is such a cute time! Kim xxx

    ReplyDelete
  7. Jag gjorde som vi gjorde nu senast: tog en bok ur hyllan, slog upp en sida (allt medan jag blundade) och det blev Duncan :-) Boken var Juliet Naked av Nick Hornby.

    Tveksamt om jag vinner...

    ReplyDelete
  8. Alice - I didn't even think about "belly dancer" as an alternative! I had to come up with something clever for the title of the post and googled a little bit on "belly" and the came across lots of sites about belly dancers :) But come to think about, it's a pretty good suggestion!

    Saltistjejen - Haha, måste ni få pris nu också?! Vem sa något om att det var en tävling?! Men jag kan nog komma på något, ett antal timmar barnvakteri eller så! ;)

    Jag håller med dig om att det är ganska personligt. Det är därför kanske så att det blir ett arbetsnamn här på bloggen och ett hemma, dvs privat, vi får se. Vildingen har faktiskt växt och det har faktiskt en personlig referens även om jag inte tänkte på det när jag började tänka Vildingen för några år sedan; min mamma kallade tydligen mig för Vilda Matilda i magen (eller om det var när jag var bebis, eller både ock, måste kolla igen hur det var exakt).

    Jag tycker Skrutt och Skruttis är mest gulligt, har inte tänkt på äppelskrutt en enda gång. Samma är det ju med loppan, det är mest gulligt och man tänker inte på äckliga loppor.

    Tack för alla andra idéer! Många bra där, t ex Bönan (ganska vanligt tror jag), Lilla hjärtat (sött), Bubblarn och Televinken (gulligt men kanske lite krystat).

    Belly dancer är ju faktiskt lite kul, fast Magdansaren på svenska är inte lika klockrent tycker jag. Tål att tänkas på :)

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Annika - Som sagt, "belly dancer" är ju faktiskt ett alternativ fast jag inte ens tänkte på det som ett när jag skrev titeln (se vad jag skrivit till Alice ovan). Hon/han är i alla fall en vilding just nu så jag får kanske avvakta ett tag och se om det håller i sig och om namnet passar på riktigt :) Iofs är ju detta min första graviditet så jag vet ju inte om hen rör sig mer än andra bebisar (troligen inte).

    Mrs Clapper - Min kompis Malin kommer gilla dig haha! :) Grodkotten var originellt (men gulligt), vem kom på det?! Monkey är lite bättre än apan ja.. lite som Loppan på svenska jämfört med engelska!

    ReplyDelete
  10. Kim - Another supporter of Belly Dancer I see. And even an abbreviation haha :) I don't like the Swedish word, "Magdansaren", as much so we'll see. But the blog is in English so if we go for one name on the blog and one at home/a private one, then Belly Dancer and BD could work :)

    You will have to tell me what your MD stands for in private! If you want, I understand if you want to keep it to yourself.

    I'll remember your advice that it tend to stick. I think my favourite so far is The Wild One / Vildingen too, even if I just thought of it a few days ago. I just remembered (after I had written this post and started reading your comments) that my parents' nickname for me was Vilda Matilda so Vildingen now feels a bit extra special.

    Loppa in Swedish is more one of these little red, innocent things, or a flea rather, while the one that gets into your hair is called "lus" or "löss" in plural. So that's why "loppan" in Swedish doesn't have a connotation with disgusting head lice. Not that fleas are that nice either but it's more of a cute nickname than "louse" or "flea".

    I sure am enjoying this period and don't mind it taking its due time already. But I'm sure I will say differently in mid-December... :)

    xoxo

    Skolfröken - Jag tänkte också lite på er metod men så blev det att jag inte gjorde så ändå. Duncan är väl...nja... men jag det kan få vara med på listan ändå ;) Kram!

    ReplyDelete
  11. Haha! Det kanske är just det att jag också heter Malin i förnamn? :D Jag tror att det var min mormor som myntade grodkotten. Jag kallades belsebub under hela min barndom och tyckte det var väldigt gulligt, tills jag förstod vad det betydde! :D
    Kramar

    ReplyDelete
  12. Bubblarn var nog för att mamman tyckte det kändes som "bubblor i magen" när hon började känna de första rörelserna. Och Televinken var ett väldigt personligt namn som jag itne vill gå in på mer här än att han (jo det blev en han) vinkade till föräldrarna på första ULet...! :-)
    Haha ang pris så var det ju inte så allvarligt menat...!

    ReplyDelete
  13. Mrs Clapper - Aha, that explains it! ;) Belsebub är ju mindre kul, när man vet vad det betyder vill säga :) Grodkotten är faktiskt lite kul, ska lägga det på minnet. Kram!

    Saltistjejen - Ja, det kan jag verkligen känna igen även om det numera känns annorlunda. Men ibland kan hen göra sådana kullerbyttor att det känns som jag åker karusell så då får jag också typ bubblor i magen :) Televinken var ju väldigt passande om han vinkade (även om jag antar att det inte var ett medvetet "hej föräldrarna!" :)

    Jag förstod det men ära kommer den eller dem som "vinner" i alla fall få! :)

    ReplyDelete
  14. I always just call mine "the baby" ... I don't think I've ever had a nickname for any of them while they were in utero.

    I do think "belly dancer" is cute, though. :)

    ReplyDelete
  15. Oj, jag visste inte att man har namn på barnet när det ligger i magen! Jag röstade på Loppan, inte behöver det väl översättas till engelska. Alltså det är ju mest du och Pter som kommer att använda namnet, det är väl bara om någon icke-svensktalande undrar vad det egentligen betyder som det måste översättas ;-)
    Jag är säker på att O kommer att komma på något bra (?) om det skulle bli aktuellt för oss.
    KRAM!
    PS Vi kommer till Sthlm i helgen men vi är totalt fullbokade, har tom fått prioritera bort gamla vänner så det kan tyvärr varken bli bloggträff med dig eller Desiree :-(

    ReplyDelete
  16. Beverly - At home we will probably call s/he "bebisen" most of the time but I felt I wanted a name for the blog and also, it seems that most people do have a name? Didn't want to be different ha ha :) "Belly dancer" seems to be popular!

    Petra - Det verkar vanligt och jag vill inte vara annorlunda ha ha! Men framför allt är det för bloggen. Samtidigt har jag känt att det är lite tråkigt att bara säga "bebisen". Jag brukar ibland säga "den" men då brukar min mamma säga att det kan jag inte göra för det är personligt men det tycker inte jag. Loppan är faktiskt lite gulligt och det behöver ju inte översättas som sagt. Så du förlitar dig på O:s kreativitet, du :)

    Synd att ni är fullbokade i helgen men jag förstår att det blir så; ni är ju inte här så ofta direkt. Jag har ganska fullt upp också - ska till Södertälje på lördag på dagen och sedan till Segersäng utanför Nynäshamn för att sova hos en kompis. Och nästa dag har vi visningar (som ni brukar ha på helgerna :) Men om du får tid över, släng iväg ett sms!

    Kram!

    ReplyDelete
  17. CONGRATULATIONS!!! ( a little late..I've only just read your older posts...) Malaysians say " Tahniah" SO excited. Baby names eh? I'll mull over it for a bit. In the meantime....apologies for this late congratulatory message to you and peter:)

    ReplyDelete
  18. Jag tyckte att det varierade ju längre graviditeten gick. I början av denna graviditet var det namn som Ärtan och Smulan som gällde och sedan blev det Grodan när sparkarna var mer intensiva för att sedan landa på Plutten helt enkelt =) Fast vi fick reda på könet ganska tidigt (fostervattensprov) så vi kallade henne helt enkelt för Emmie =)

    ReplyDelete
  19. Edina - Thanks! Better late than never, as they say :) If you have any further ideas for names, let us know ha ha! :)

    Annika - Så kan det nog vara. Jag har kallat hen för "bebisen" eller "lilla vänner" eller bara "den" (vanligast), medan "Vildingen" är något som känts rätt nu på sistone när hen sparkar så mycket. Smulan och Plutten var gulligt.

    Hur kändes det med namnet förresten? Var ni helt säkra på att hon verkligen såg ut som en Emmie när hon kom ut eller såg ni till att blev så vill säga? För jag har ett namn som jag verkligen älskar men tänk om man inte känner att det passar?! Fast då har jag tänkt att vad som helst kan bli barnets namn liksom.

    ReplyDelete
  20. Vilket roligt inlägg!
    Jag tycker redan nu, så här tidigt, att det känns som man vill ha ett arbetsnamn, att bara prata om "den" känns lite trist.
    Jag har märkt att vi börjat prata om "blåbäret", det kändes som ett blåbär då jag såg det på ultrat och efter det har det nu fortsatt. Får väl se om det håller i sig.
    Förresten, det där du skrev om namn och hur man ska veta att ens kandidater verkligen passar när barnet väl är här. Det är intressant. Har flera kompisar som haft olika förslag på namn, som känts lika bra, sen när barnet väl kommit så har det plötsligt bara känts självklart att det här är ju en Linus och inte en Nils. Som att det bara känns vilket av olika namnförslag som på just den bebisen är rätt. Sen har jag också hört om de som haft klara och bestämda namnfavoriter men när barnet kommit så har inget av de namnen längre känts bra och då har det sen blivit nåt helt nytt.
    Det är så roligt med namn, att bolla idéer och smaka på olika namn.
    Har ni några särskilda kriterier för vad ett bra namn ska bestå av?
    Personligen tycker jag ett namn ska vara relativt kort, det ska funka både på svenska och engelska (typ Göran går alltså bort...). Kram!

    ReplyDelete
  21. Anne - Kul att du tyckte det :) Jag kände inte att det var så viktigt i början men det var ändå något jag tänkte på. Jag trodde det kom naturligt på något sätt och kände att det var konstigt att vi inte hade något :) Blåbäret är ju lite gulligt, och även Blueberry på engelska. Lilypie som min nedräknare längre upp heter (dvs företaget) är också lite sött men det känns ju mer för en tjej.

    Vi (eller jag kanske ha ha) har ett par namn som vi gillar, ett flicknamn som jag älskat i tio-femton år och det skulle vara så svårt att inte ta det. Så vi får kanske se till att det passar helt enkelt! :)

    Kriterier vet jag inte riktigt förutom kanske minst två stavelser. Iofs är Nils också ett fint namn trots bara en stavelse så det finns undantag. Sedan måste det passar med efternamnet. Och jag håller med dig om att namnet ska passa på engelska, kanske inte på samma sätt som för er som bor i ett engelsktalande land. Men vi skulle inte välja Urban eller Jerker (iofs inte av andra anledningar heller för det är så fula namn men du vet vad jag menar). Jag vill heller inte ha modenamn, du vet Liam och Noel sånt. Utan vi gillar mer tidslösa namn. Jag gillar iofs William men det är så poppis just nu så det går bort. Och Vilhelm känns inte lika bra att säga. I Peters familj har de lite franska namn så vi kanske är lite inspirerad av det. Jag gillar också Peters andranamn Julius men han tycker det är så där så vi får se :)

    Kram!

    ReplyDelete
  22. Anna,När vi väntade dig kallade vi dig
    Puttelina eftersom vi inte visste om du var en pojke eller flicka. Som liten kallade vi dig "vilda Matilda" för du var lite vild.
    Kram mamma och en stolt blivande mormor

    ReplyDelete
  23. Mamma - Så det var så det var! Puttelina i magen och Vilda Matilda senare när jag var klättrade på soffan och balanserade när du pratade i telefon ;)

    Kram!

    ReplyDelete