Friday, May 02, 2008

Show & Tell: Colourful

Désirée in Alabama has created this month's Show & Tell themes. And anyone can join in the fun!

2 May: Colourful
9 May: Breakfast
16 May: Coolness, refreshing (weather and temperature)
23 May: Shoes (YES! says the shoe fetishist!)
30 May: Books

Since Désirée said to be very creative with today's theme I thought I'd just blog about something colourful that I remember from my childhood. Not brightly coloured perhaps but a specific colour scheme, albeit a pale one.

It's a jigsaw puzzle that was a big favourite of mine, especially when I was sick and had to stay home from school. I used to play with it at an age where I was way too old for it (as a teenager), but it was cute and a nice pastime when you were ill and bedstruck. I used to have a tray on my lap (a red one in wood) on which I practised my creative skills (though I could probably do that particular puzzle in my sleep).

Anyway, the puzzle was a set of three with different motifs portraying the life of a cat family. It was just a mother and her kittens I think; I guess fathers are not too present in the cat world :) I think there was one kitchen scene, one outdoors play picture and probably some sort of tucking in/nap scene though I could be mistaken.

The puzzle was - and this is where the colour theme comes in - pastel-coloured, a lot of baby pink and blue, although the cats were black I think. What I also liked about the puzzle was that the pieces were really thin and sort of rounded along the edges so theye were really soft to touch.

I hope the puzzle is still in my parents' attic somewhere - so I can take it out and see whether my memories are completely wrong and also, once I hade kids of my own, pass it onto them. (Maybe my mother who reads this blog and never comments *hint, hint* can confirm whether the puzzle is still around?! :)

8 comments:

  1. Härligt barndomsminne - hoppas att pusslet finns kvar!! Jag har aldrig varit en större pusselfantast men O gillar det och planerar att lägga ett av de där superstora pusslena snart - det tar ju bara sådan plats!!
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  2. Jag var en hejare på pussel tidigt när jag var liten. Jag var ett ganska aktivt barn men pussel var det som kunde få mig att sitta still i timmar. Jag gillar att lägga sådana där stora pussel - fast nu var det flera år sedan. Förutom en ny sorts pussel som kommit där man inte lägger bilden på locket utan framtiden eller vad som hände innan eller vad som hände bredvid bilden. Jättekul!

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  3. Åh, pussel. Utöver Lego & instrument, så var nog pussel en av mina favoritleksaker när jag var liten (om man kan kalla dem lekasaker ;-) ). Mamma, mellansystern och jag brukade lägga de där riktigt stora tillsammans. Vi lade beslag på matsalsbordet i några dagar och så pusslade vi! så roligt. Nu är det dock nästan 10 år sedan jag senast verkligen la ett pussel (utöver Aajus, som han älskar), men tittade faktiskt på ett i mataffären senast idag, men kom fram till att jag har annat jag nog vill prioritera just nu. Men till vintern kanske... ;-)

    ReplyDelete
  4. Lullun - Lego var en av mina favoriter också! Men jag brukade mest bygga hus, eller inte med tak och allt utan låga väggar och innerväggar och rum och möbler. Sedan brukade vi leka familj där. Men jag brukade också bygga en del nya grejer efter instruktioner.

    Men pussel är kul och nu - glömde skriva det i kommentaren till Petra - finns det sådana där filtar som man lägger pusslet på och sedan när man behöver ta paus eller äta middag på samma bord, så rullar man ihop pusslet i underlaget. Har inte någon filt själv men det ska funka bra har jag hört!

    ReplyDelete
  5. Just så brukade jag också leka med lego. Jag byggde t.o.m flera sådana hus ibland, till en helt liten by. Och sedan lekte jag; där huvudfiguren alltid var brandmannen Håkan (den första legogubben jag fick var just en brandman, och Gåkan var min bästis i verkligheten). *hihi*

    Och vilken smart filt. Nu kanske det verkligen går att dra igång den gamla hobbyn igen. Ska hålla utkik efter en sådan när jag kommer till Sverige, om inte denna gången så iaf framövr (prioritet 1 just nu är att få framkallat en massa digitala foton - därefter finns det kanske tid till pussel). :-)

    ReplyDelete
  6. Lullun - Brukade du också ta ett Legohuvud och sätta på en liten etta så att det blev en bebis? ;)

    ReplyDelete
  7. *hihi* Nej, min Håkan, han var singel han, men ibland hade han en halvvuxen brorson på besök. Det var aldrig så mycket bäbisar i mina lekar (jag var ju själv minsting så jag hade nästan aldrig sett någon irl). Smart idé annars! ;-)

    ReplyDelete