Sunday, October 18, 2009

Autumn Dress

Thought I'd show what our balcony looks like this autumn/winter (compared to last year). Too bad we can't (or don't) use it as that much this time of year, meaning our neighbours enjoy the beautiful colours more than us, really. But our new intention is to sit out there on sunny days, maybe with a cup of hot chocolate, even if we need the help of an infra heater.


That is not the infra heater, if you're wondering, but a lantern for the cosiness factor






And the trees are dressed for winter


And lastly I just want to show one of my orchids - it has 14 buds! And several of my other orchids have sprouted new stems! Patience pays off, clearly!

20 comments:

  1. Mysigt verkligen! Har alltid förut haft balkong när jag bott i lägenhet så det är verkligen nåt jag saknar nu. Hoppas få se fler bilder sen på orkiden, när knopparna blivit blommor. En absolut favvis för mig! Kram!

    ReplyDelete
  2. Å vad fint! Jag saknar som vanligt en balkong!!!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Oj vad pysslig du är! Har du komponerat ihop blomarrangemanget själv? Jättefint!

    Orkideer är inte min grej. De liksom slokar så fort de får syn på mig...

    Kramen

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Blomlådorna är jättefina! kram mamma

    ReplyDelete
  5. Jättefint på balkongen! Vi måste verkligen ta tag i det där nu. Den är helt tom och trist förutom en kruka med murgröna som ser sorglig ut.

    14 knoppar- galet! Gröna fingrar?? :-)

    ReplyDelete
  6. Emmama - Tack! Jag har alltid haft balkong också, där jag bott i Sverige i alla fall, och jag skulle ha svårt att klara mig utan. Fast om jag flyttade till t ex London eller New York skulle jag inte tänka på det lika mycket men i Sverige känns det liksom konstigt utan. Men ni har väl en liten trädgård, eller?

    Jag lovar lägga upp bilder på den blommande orkidéen! Kram!

    Saltistjejen - Tack! Jo, jag minns att du sagt det förut. Ledsen att jag ständigt påminner dig ;)
    Kram!

    Taina - Tack! Japp, jag köper sådant som jag gillar och sätter ihop. Tycker det är kul att pyssla lite. Skulle ju gärna vilja ha hus med trädgård. Tror jag i alla fall. Om jag får det en dag kanske jag kommer längta tillbaka till "trädgård lite" à la balkong! :)

    Jag är ganska ny i orkidésväng men jag gillar det. Det är liksom lite sport att få dem att blomma igen (kanske borde ha tagit upp det i sportinlägget!). Men man måste ha tålamod och låta dem se lite halvtaskiga ut i ett halvår. Gröna fingrar vet jag inte direkt...kanske en hand i alla fall!
    Kram!

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Mamma - Tack! Puss & kram!

    Skolfröken - Tack! Då är det ypperligt tillfälle att börja med något lätt, dvs lite ljung och annat som sköter sig självt över vintern. De här boxbom-träden (eller vad det nu heter) är lättskötta också.

    Ser ju nu att det var du som skrev om gröna fingrar, trodde det var Taina. Så mitt svar ser du ovan :) Det är verkligen första gången jag har haft en orkidé med 14 knoppar så jag är lika förvånad, jag :)
    Kram!

    ReplyDelete
  9. Åh, vad höstmysigt det ser ut på er balkong!!! Jag saknar också att ha en riktig balkong - ja, vi har ju en här vilket vi inte hade i Bryssel, men den är för liten för att använda den. :-( Vi pratade just i helgen att vi skulle vilja ha ett hus med trädgård i Bryssel... får se om vi har råd med det!??
    Stor kram och grattis till orkidéknopparna!

    ReplyDelete
  10. Vad fint och höstigt du har det. Mysfaktorn måste alltid vara skyhög, så det så :-)
    Det är min regel.
    Annars ser det somrigt ut om man tittar bortom balkongen, men det kanske bara är en synvilla?
    KUL att se lite från där du bor. Bor du lite söder om stan?

    ReplyDelete
  11. Petra - Tack, det är lite mysigt men tyvärr njuter vi som sagt inte av det lika mycket som vi borde. Det är verkligen konstigt att man bygger balkonger som är för små för att utnyttjas! Men antar att de är då tänkta mer för vädring och utsikt?! Hoppas ni får ert drömhus i Bryssel!
    Kram!

    Annika - Tack :) Tänkte inte på det när jag tog fotot (för drygt en vecka sedan) och kollade ut genom fönstret nu och det är sant att träden utanför är sådana som blir "höstiga" väldigt sent. De är alltså fortfarande väldigt gröna jämfört med vissa andra träd som börjar tappa sina löv t o m.

    Nä, vi bor faktiskt ganska centralt, på Gärdet-sidan av Valhallavägen och nära Fältöversten vid Karlaplan om du känner till det. Och varje dag går jag förbi Desirées favorit Valhallabageriet på min väg till jobbet!

    ReplyDelete
  12. Miranda

    I really love the mix of colors you have used. It must be lovely to live near people like you who bother to make it so pretty.

    ReplyDelete
  13. Sure, på Fältöversten har jag varit mkt!!
    Senast en hel del i somras!
    BRA o centralt ni bor. Toppläge!!

    ReplyDelete
  14. Miranda - Thanks, glad to hear you like my creation! :) Well, some of our neighbours have plants and furniture and stuff on the balconies but surprisingly many seem to do nothing with theirs. So boring!

    Annika - Japp, vi trivs bra här men jag drömmer om något större, kanske hus!

    ReplyDelete
  15. Så fint ni har höstat på balkongen. Hoppas nu att det blir många fina höstsöndagar så att ni kan sitta där och fika lite.

    Kram!

    ReplyDelete
  16. Marianne - Tack, det är kul att pyssla lite. Jag hoppas också på lite balkongfika under hösten och kanske vintern också! Kram!

    ReplyDelete
  17. Ser jatte fint ut och valdigt lika de balkonglador jag hangt pa var balkong ocksa :-). Trevligt att ha lite hostfint runt sig faktiskt! kram

    ReplyDelete
  18. Millan - Tack! Då måste jag kika in på din blogg, ja, om du lagt upp bilder vill säga! kramis

    ReplyDelete
  19. Min orkidée har också vaknat till efter flera månaders knopplös tid. Min mor har en teori att det har med årstiden att göra. För även hennes orkidéer har börjat knoppa och blomma igen under hösten. Sommaren är kanske inte den mest gynnsamma för våra kära orkidéer?

    ReplyDelete
  20. Eva - Välkommen hit! Jag har faktiskt tänkt på det, att de verkar må bättre på hösten och vintern. De kanske inte gillar så mycket sol? Ett tag tänkte jag dock tvärtom, tänkte att de inte skulle må bra att stå ovanför elementet, men det verkar de göra.

    ReplyDelete