Thursday, October 22, 2009

Rain and Shine

Emma, a Swede living in Scotland, writes about the lack of appropriate wear for children in her adopted home when the weather is not sunny and dry but rainy, windy and cold, as is often the case in Scotland. She reflects upon the Swedish expression det finns inget dåliga väder, bara dåliga kläder ("there is no bad weather, only bad clothes" - sounds better in Swedish rhyme) and wonders how come two very similar countries (especially Scotland where there is also snow parts of the year), weather-wise, can be so different when it comes to the outdoors and weather conditions.

Her post reminded me of an article I read today about the Swedish Ur och skur ("rain and shine") pre-schools being awarded the Nordic Council's Nature and Environment Prize.

The motivation was "Rain or Shine by Friluftsfrämjandet ("Outdoor Life") is a prime example of an organisation that has contributed to children's wellbeing and understanding of nature in an era where people spend more and more of their lives online. Rain or Shine concentrates almost exclusively on outdoor schooling, so the proximity of the individual child, not to mention the institutions, to nature is absolutely central to its activities."

Rain or Shine was founded by Friluftsfrämjandet in 1985. 30,000 children attend the organisation's 200 schools, mainly pre-schools. The philosophy behind Rain and Shine is a belief that children's senses can be developed by smelling, observing and listening to nature, and that outdoor activities can promote learning. Studies also show that Rain or Shine children are considerably more healthy than kids in traditional schools.

And I bet 1 million Swedish kronor that Rain and Shine kids wear proper water-proofs and wellingtons!

5 comments:

  1. Ja du det gör de säkert! haha, jag ahr enkompis vars kollega hade sitt barn på Ur och Skur dagis och som ibland tyckte det var väääldigt jobbigt.... För på helgen när det vräkte ner snöbllandat regn och han och hans fru (barnets mamma) inte ville gå ut utan hellre stannaa inne så sa bara barnet att "neheeej då" UT skulle man för det finns inget dåligt väder...bla bla bla...!" Så de fick pallra sig ut de med....! Hahaha det tyckte jag var skoj!
    Me det är helt klart så att barn i nordiska länder ofta har bättre utekläder än ,ånga andra länder. Kanske inte Kanada eller andra nordliga länder men även här i USA känns det som om kläderna inte alltid är så praktiska OCH varma.
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Jag med!
    Min kompis hade sitt första barn på ur och skur dagis, men inte det andra :-)
    De fick nog av just ur och skur hela tiden. Men det är ett kul koncept. Och bra!
    Ja, dåliga ytterkläder har jag förundrats över många ggr där vi bor. Här blir det ju kallt på vintern, och man kan se kidds i tunna vårjackor då det är minusgrader, och då kan fldrarna vara påpälsade till max. Märkligt.
    För, det finns ju vettiga jackor, mössor, vantar och stövlar att köpa...
    Överallt!!!
    Döremot är gummistövlar och galonisar ingen stor grej. Tror aldrig jag sett galonsiar på ett barn här.
    OCH, man gick heller inte ut om det duggregnade, eller om det GUD FÖRBJUDE, låg lite snö på marken...Så var det när Karolina gick i Elementary school! Och det är ju inte så länge sen.
    I Kanada och norra US måste det vara annorlunda, kan jag tro...

    FÖ tycker jag det där talesättet är BULL!!! "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".
    HA!! Klart som tusan att det finns dåligt väder...

    Haha!

    Ha en fin helg!

    Ska kika in senare för att se om ditt S&T kommit upp!!

    ReplyDelete
  3. Det skulle de behöva här också. Både dagis och skola verkar vara "lite bekväma" för att gå ut om det regnar eller blåser. Det finns ju kläder till alla väder, men jag har upptäckt på Liisas dagis att vissa barn är ju klädda som om de ska sitta på en fin middag och inte röra på sig.

    I somras köpte jag galonbyxor i Sverige. Sådana har jag inte sett här. Dessutom köpte jag en vinteroverall när jag var i Gbg i september. Mycket enklare att leka i sådan än byxa och jacka för barn.

    Bra inlägg!

    Kramen :D

    ReplyDelete
  4. Saltistjejen - Haha, jag skulle säkert vara likadan som din kollega! Jag skulle tänka "åh, det här är jättebra för barnen, de behöver vara ute och de kommer lära sig så mycket bla bla!" men själv skulle jag nog inte vilja gå ut i regnet så ofta, trots lämpliga kläder :) Men kul att höra att inte barnen var trötta på det utan bara ville vara ute igen på helgen.

    Jag går förbi Gärdesskolans förskola på väg till jobbet varje dag och där har de ofta samling ute kring sandlådan, komplett med gitarrspelande förskollärare. Tycker det är kul! Sedan tror jag inte att de skulle göra det i ösregn men ibland verkar det ju som om man i andra länder knappt går ut i duggregn.

    Det vore intressant att höra lite mer om just norra USA och Kanada. Petra sa ju att de inte kan köra i snö där och det var ju lite konstigt så de kanske inte är bra på ytterkläder heller. Fast jag tror nog de är det ändå. I alla fall där det blir ordentligt kallt.

    Kram!

    Annika - Så du menar att din kompis fick nog av att tvingas ut i regnet av barnet på helgerna?! ;)

    Jag blev faktiskt överraskad över siffran 30 000 barn i Ur och skur. Trodde det inte fanns så många som 200 förskolor. Å andra sidan är väl 200 utspridda över hela landet inte så många.

    Vad konstigt att barnen i era trakter har dåliga kläder medan deras föräldrar brukar klä sig varmt?! Särskilt när du säger att det faktiskt FINNS lämpliga kläder i affärerna. Annars tror man att det brukar vara tvärtom, i alla fall här.

    Jag tror inte heller jag såg galonisar när jag var aupair. Kanske gummistövlar dock men minns inte riktigt.

    Ja, det där med "snow delays" i USA är ju bara larvigt! Men det finns ju så många regler (lagar?) om att skolbussarna inte får köra om man inte fått bort snön och gjort dem torra och på så sätt blir ju hela morgonens schema försenat (dvs high school först osv).

    Men lite sanning finns det väl i talesättet, eller?! :)

    Hoppas du har haft en fin helg du också!

    ReplyDelete
  5. Taina - Barnen skulle säkert inte bry sig så mycket egentligen, i alla fall inte de små på din dotters dagis. De vet ju egentligen inte vad som är bra eller dåligt, utan där förlitar de ju sig på de vuxna. Så det handlar ju egentligen om att de vuxna föredrar att stanna inomhus och gör att barnen också så småningom inte går ut i regn. Men blåst låter ju lite larvigt. Du menar att de inte ens går ut om de blåser? Det ska ju blåsa en hel del för att barnen ska blåsa omkull eller nåt!

    När jag bodde i London och satt barnvakt åt en 1½-åring märkte jag ofta i parken vi gick till att de små barnen var så uppklädda, inklusive de engelska barnen, men SÄRSKILT de franska. Föräldrarna sprang efter dem "nej, var försiktig, inte där!". Då undrar man ju varför de överhuvudtaget gick till parken?? Som tur var föräldrarna till pojken jag passade så där.

    Är det någon som har frågat om Liisas galonbyxor eller overall (overaller måste väl iofs finnas i CT?)? Jag menar antingen positivt eller negativt? Ibland kan ju folk ge lite konstiga kommentarer.

    Kram!

    ReplyDelete