Wednesday, October 07, 2009

Wednesday Recipe: Tomato Soup


We made this delicious soup on roasted tomatoes yesterday. It's very easy to make and the flavours oozing from the kitchen while the tomatoes were roasting was just lovely!

Roasted Tomato Soup - 2 servings
500 g cocktail/cherry tomatoes
4 cloves of garlic
1½ tbsp oil
a handful of fresh basil
salt & pepper



1. Turn the oven to 200'C.

2. Halve the tomatoes and chop up the garlic.

3. Mix tomatoes, oil, garlic, basil, salt and pepper on a baking sheet.

4. Roast for about 25 minutes or until the tomatoes are starting to get some colour.

5. Put in a bowl or mixer and mix.

6. Serve with slices or pieces of a spicy sausage, for example chorizo.


It's a pretty thick soup. If you want a thinner soup you can add stock. You can also replace the basil with ruccola (rocket) or use both.

Smaklig måltid!

13 comments:

  1. Låter heeelt suveränt!!!
    Måste jag verkligen testa!
    och återigen tack för att du rättade mig om High Line Park!!! :-)
    Kramar!!

    ReplyDelete
  2. Hm det lät ju inte så svårt...Jag gillar soppor. Tack för tipset.

    Kramen

    ReplyDelete
  3. Saltistjejen - Supergott, I tell you! Haha, ja, jag ville inte att någon stackare begav sig utanför stan i onödan :)
    Kramis

    Taina - Det var superenkelt! Soppa är GOTT, särskilt höst och vinter.
    Kramarna

    ReplyDelete
  4. Du, det där lär både lätt, gott o nyttigt!! SKALL testas!!
    MUMS!
    Tack Anna!! Lätta recept gillas!

    ReplyDelete
  5. Jag ääälskar tomatsoppa och har en egenpåhittad variant jag brukar göra men har aldrig testat att först grilla tomaterna i ugnen men ÅH vad gott det låter! OCH, TACK för det superroliga brevet jag fick idag, helt underbart! Så snällt! Gustav älskar sin present och dina rattar var ju helt fantastiska... :D Gott och superkul! Tack! :) :) Stor kram och trevlig helg!

    ReplyDelete
  6. Annika - Det är sant, det är inte vara enkelt och gott utan också nyttigt! Det blev en väldigt matig och således mättande soppa fast att det faktiskt bara är tomater och kryddor egentligen!

    Skolfröken - Passade bra inför middagen hoppas jag!

    Emmama - Jag hade aldrig testat det heller och blev positivt överraskad. Den sköter ju sig själv också så att säga.

    Kul att ni gillade min försändelse! :) Kramar! & trevlig helg till er också!

    ReplyDelete
  7. Äntligen ett recept jag direkt tycker jag kunde testa, har både ingredienserna och så innehåller det de magiska orden "very easy to make" :). TACK!

    ReplyDelete
  8. Jemayá - Och det är verkligen sant att det är enkelt! Och gott och nyttigt!

    ReplyDelete
  9. Vad gott det verkar!! Jag har dille på tomater just nu så passar jättebra. Ska nog testa imorgon (innan vi använder tomaterna till något annat) och så länge min basilikaplanta fortfarande lever ;-)
    Kram!

    ReplyDelete
  10. Petchie - Det inte bara verkar, det ÄR så! :) Rapportera när du har testat! kramis

    ReplyDelete
  11. Det där låter ju supergott! Och till och med någonting som jag kan hitta ingredienser till! Det ska jag testa!

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Marianne - Haha, ja, tomater borde väl nästa finnas öveallt! Hur är det med basilika då?

    ReplyDelete