Monday, October 12, 2009

Show & Tell: Sports

Erica's second theme is Sports: Do you have any favourite sport? Do you practise any sports? Is there any sport you absolutely do not like? Do you prefer doing sports yourself or watching it on TV?

I'm not going to answer those exact questions, instead I'll tell you about some sports that have featured in my life and still do in some way.


Badminton

Image from bendigo2004.thecgf.com

I really associate my childhood summers with playing badminton at our summer house or in the garden (belonging to the house where my parents still live). I played either with my dad or my friend Malin*. I can't really remember playing with anyone else. Well, when I was really young I think I played with my grandfather at the summer house. I did play a little bit in school as well, you know, once a year when it was friluftsdag, i.e. "sports day".

These days I don't play very often at all, only a few leisurely games in my parents' garden in summer, but last winter Peter and I started going to the university sports hall on Saturdays or Sundays to play, a habit I hope we take up again this winter. Actually, I did play indoors in similar style when I was living in Brussels back in autumn/winter 2002/03 (against some hardcore Danish badminton players), but before that I had hardly played between leaving school and last year.

Tying into Petchie's recent post on right- and left-handedness, I can proudly tell you that I can play badminton with both hands! I'm right-handed but for some reason I can play badminton pretty well with my left too. I can't really remember how it happened. I think I just started doing it at a young age to make the game a little bit more fun and interesting. I don't have the same strength with my left so I can't smash and my lefty serve is pretty bad, but I can play (when it comes to tennis I can play a little with my left, but not as well). Actually, when I think about it I played brännboll (rounders) as a left-handed person for years until someone told me that I was "doing it wrong". So I can still do both (though I haven't played rounders for years so maybe I have lost the skill?).


Football

But the closest relationship I have had to a sport is that with football. I started playing when I was nine years old - I still remember the yellow-orange jumpsuit I wore to my first practice. I started playing for the team Västertälje before joining (or maybe we merged?) with Tälje, both Södertälje teams (none of which exist anymore it seems?). Tälje was a club with girls' and women's team only, which had its advantages and disadvantages. I continued playing until I was 16 and in upper secondary school. By then I had acquired other interests, especially politics, and I didn't really have time to practice as many times a week I would have had to do in order to get to play matches on the weekend. Also - and here's the main drawback of playing for a women's only club, not to mention being a woman in a man's world, which football was then and still is today, unfortunately - it's not terribly motivating to practise on lower quality grounds (read: gravel pitch) and worse times than 12-year boys. So I quit.

I have lots of fun memories from my football years - especially the trips we made to Oslo for Norway Cup and to Gothenburg for Gothia Cup. On one of those trips I slept next to a girl who talked in her sleep and scared the crap out of me. I was pretty new on the team so I understand why they put me next to her! :) But I also remember pressure and the feeling you have when you don't think you're good enough for the team, or that you could be if your heart was 110% in it but it isn't really. So the decision to quit** was right even if to this day I can still miss playing and often become nostalgic and remember the good times.

But my football career wasn't completely over yet, as you can see in the picture above. I have actually been known to play once in a while over the years. I never played at university in Stockholm, Uppsala or London (unless I have completely blocked out the memory..?) but at Oxford I played both a little bit of indoors five-a-side and some regular football, and then as goalie, which is not really my thing but what do you do when your friends are begging! So I'm the one in the yellow shirt above in case you haven't spotted me already!

And in my current job I have played once a year when we have our traditional game against the Swedish Ministry of Foreign Affairs (which I have written about earlier)! Several times I have contemplated with the idea of joining a Korpen (= local, amateur) team but in the end I always decide that no, I have other things to do. A dose of football once in a while suffices! And I will always watch football of course! Even though I have played myself I have never been much of a football supporter - when I lived in the UK I watched a lot of matches at the pub but never actually went to watch a live game (I wish I had though) - but I watch most of the Swedish national team's matches (including the one against Denmark two days ago, which in all likelihood means Sweden won't qualify for the 2010 World Cup in South Africa), and sometimes local games, mostly on TV but sometimes live.

When I was growing up, even though I played football, I preferred watching ice hockey. This seems really strange to me now because nowadays I find it rather boring. Football provides much more "eye candy" as well. You can see the players' bodies, which is nice considering they are usually really fit, but also because I want to see them playing, their technique, etc. Ice hockey players are covered in protective gear and layers and (because of it) they are all sweaty and disgusting. And they seem to have either no teeth left or their teeth covered in snus (Swedish snuff). The only exception seems to be Henrik Lundkvist!


Lastly I want to tell you about a new sport that entered my life about three and a half years ago when I started my present job...

Corridor Cricket

Image from Getty Images

This is what you need:

  • an English-speaking workplace (preferably)
  • a batsman and a plastic bat
  • a bowler and a ball (soft version)
  • something that works as wickets
  • a long corridor
  • at least two fielders

You can then opt to follow simple or elaborate rules. Corridor cricket is usually played at around 4.30pm and it's really difficult to get out of it if the boss has already spotted you at your desk. Everyone must bat and bowl respectively at least once. It's fun and a time for bonding.

Actually, cricket is not brand new for me. At Oxford I did attend one cricket practice, but after that one time I decided it wasn't for me. I would much rather play baseball ,which is actually happening, both in terms of playing and watching (read: one game doesn't take three days!). Corridor cricket can be pretty exciting though, especially when it turns out some of your colleagues are of rather competitive character!


* I have similar memories of playing tennis. Malin and I used to play on the parking lot or against the wall of our block of flats. I played with my dad's old wooden racket. All that playing, again, matched with playing in a real tennis hall once a year on sports day, apparently gave me sufficient skills - or maybe I'm just talented - because earlier this year when Peter and I went to the Canaries we played tennis almost every day and I was pretty good! :)

** After I left the team I went to one or two rugby practices - as one of the girls from the team who had also left started playing rugby instead - but it wasn't really my thing. A bit too rough for me!

9 comments:

  1. Ha ha, jag gillar din kommentar om att hockeyspelare har munnen full med snus och inga tänder ;-) Jag är inget fotbollsfan alls och är sååå glad att O är ännu mindre intresserad av fotboll än jag (hur det nu kan vara möjligt skulle nog mina två fotbollsintresserade tjejkompisar från gymnasiet säga)!
    Hockey gillar jag dock fortfarande att kolla på, även om det var några år sedan sist...
    Badminton har jag faktiskt bara spelat utomhus en gång - på Öland och det blåste alldeles för mycket, trots att jag kommer från en badmintonfamilj! Mina föräldrar spelade en gång i veckan när jag var liten, och vi brukade följa med när vi barn var riktigt små. Dock var vi inte med när min far slet av hälsenan... Mitt minne av mordet på Olof Palme är just från en badmintonträning, då det var där jag fick reda på att han blivit mördad (kan det ha varit en lördagmorgon?)!!
    Kram och hur går det med träning? INget gjort sedan den 6 oktober?? ;-) (du ville ju att vi skulle peppa dig, hi hi)

    ReplyDelete
  2. Oj, det var ett inlägg som inte gick av för hackor. Jag gillar kontors-cricketen ;)

    ReplyDelete
  3. Kontorscricket är right up my alley :-)
    Låter kul.
    Lite lagom sådär!
    Och du är gammal fotbollstjej. Jag förstår att ränderna aldrig går ur, att det alltid lockar lite.
    Har förstått att det är så för många.
    Hockey är väl i princip den enda lagsport jag står ut med, men då ska det vara på damn hög nivå---världsklass alltså :-), annars får det vara.
    Trist att sverige (troligen) inte kvalar in för VM. Där rök den chansen, nu kommer jag inte kolla in VM alls.
    Fine, det med...

    ReplyDelete
  4. HAhahahaaaa ´kontorscricketen var bara för bra!!!!!! Kan du itne ta lite foto när ni spelar på jobbet nästa gång och lägga ut på bloggen!?! ;-)
    Hm jag spelade fotboll ett år men var liten då. Av ngn underlig anledning var jag emd i Ronna DK även om jag iten alls bodde i Ronna. Weird! Men de tränade i Ö-tälje där jag bodde så blev så. vet itne ifall Ö-tälje IF hade damfotboll. Alla mina killkompisar spelade ju där men inen tjej? Å andra sidan spelade de flesta av mina tjejkompisar basket. Du vet SBBK var ju b´väldigt bra på den tiden och lockade mååånga.
    hockey är den sport jag njuter meat av att kolla på! Både live och på TV. Var även ett stort hockeyfan som yngre och var på ett antal matcher i Scaniarinken haha!! Minns särksilt när hockey VM var i Stockholm! Då spelades en del matcher faktiskt i Scaniarinken och gissa om ma hängde där då?!!?!?!?? ;-)
    Coolt me din två-hänthet också vad gäller badminton. Undrar hur det blev så.
    Ha en ritkigt skön vecka nu!
    Kramar!!!

    ReplyDelete
  5. Petra - Fotboll om är så kul! Why, Petra, why?! ;) Och så många snyggingar - jag har pratat om Olof Mellberg så mycket i helgen att Peter är lite sotis stackarn! Min farmor spelade lite fotboll i sin ungdom och hon sa alltid att det handlade om karlarna haha! Hon gillar fortfarande att titta på fotboll (i alla fall innan hon blev lite senil).

    Vad konstigt att du inte spelat badminton fast du kommer från en badmintonfamilj! Jag hade nog gissat att du var en badmintontjej faktiskt men där hade jag fel! Iofs är det aldrig för sent! :)

    Jo, Olof Palme mördades en fredagnatt så det var lördag morgon. Jag var hos min farmor och farfar faktiskt och vi trodde först att det var en sjuk radiopjäs. Tragiskt.

    Haha, tack för peppningen! Jag var faktiskt idag. Men har varit upptagen (fast det är kanske en prioriteringsfråga...) samt lite förkyld. Igår mådde jag dåligt, kände mig ruggig och hade undertemp men idag mår jag perfekt. Konstigt!

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Västmanländskan - Haha, ja, när jag väl kom igång blev det en del ord! Och nu efteråt har jag ju kommit på att innan fotbollen simmade jag ju lite och i mellanstadiet höll jag på med friidrott ett tag och i högstadiet med innebandy. Fast inte på riktigt som med fotbollen. Men ändå. Får väl göra ett litet tillägg! :)

    Annika - Så många av er fastnade för kontorscricketen! Tänkte väl att jag skulle fånga folks intresse med det :)

    Jo, det är nog så med fotbollen. Den kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta. Och låren som en gång var muskulösa är nu av annat innehåll hahaha! Så att jag inte ska glömma!

    Så du föredrar ishockey före fotboll. Verkar vara så för de flesta i Show & Tell-gänget!

    Jag kan bli ganska engagerad när matchen väl pågår men i efterhand så bryr jag mig inte så mycket om inte Sverige går vidare. Eller, jag bryr mig, men går inte och surar i flera dagar som vissa!

    ReplyDelete
  7. Saltistjejen - Ja, kontorscricketen är skoj! T o m de på de andra avdelningar är ltie avundsjuka - får ta och bjuda in dem nästa gång! Tyvärr får jag inte fota på jobbet, om jag inte lånar vår godkända jobbkamera iofs... Ska försöka komma ihåg det nästa gång! :)

    Konstigt att du var med i Ronna-laget men det kanske var just för att de tränade i Östertälje och kanske att Ö-tälje inte hade tjejlag? Mina kusiner spelade i Östertälje tror jag men de är ju killar som du vet så...

    Ja, basket var ju stort men jag kände faktiskt fler som spelade fotboll och annat än basket. Jag tror det går relativt bra för SBBK fortfarande faktiskt, i alla fall bättre än SSK som typ inte vunnit Elitserien sedan 1987!

    Så lilla Ella kommer bli ett hockeyfan, det kan jag sa! En annan sport jag borde ha nämnt förresten är hockey-bockey! Det spelade vi hela tiden i mellanstadiet mot andra skolor och då vann vi ett par gånger! Jag tyckte det var mycket roligare än t ex konståkning. Det var ju roligare att jaga en puck när man ändå var på isen liksom!

    Jag tror som sagt att jag övade upp badmintonspelandet med vänsterhanden. Och så kanske jag har en underliggare tvåhändhet. Jag kan dock inte göra finmotoriska saker med vänster. Men öppnar burkar gör jag med vänster. Får liksom bättre grepp och kraft på något sätt.

    Ha en bra vecka du också! Kram!

    ReplyDelete
  8. Nej nej, jag uttryckte mig fel i min kommentar - jag menade att jag bara spelat badminton UTOMHUS en gång! Inomhus spelade jag regelbundet från typ 9 års ålder fram till 15 (och det var ju därför som jag var på badmintonträning när jag hörde om mordet på statsministern). Mina föräldrar körde till och med mig tillbaka till Veberöd en gång i veckan när vi flyttat till Eslöv!! Jag var aldrig något bra utan det var mest socialt ;-) så egentligen ännu mer imponerande att mina föräldrar ställde upp på körningen. Kommer inte ihåg om de också fortsatte spela i klubben i Veberöd efter flytten. Jag "återupptäckte" badminton precis innan vi flyttade till PR och O och jag har förgäves letat efter ett ställe här för att spela. Vi planerar att försöka spela regelbundet när vi är tillbaka i EUropa igen.
    Jag är inget fotbollsfan men gillar Zlatan - tycker att han har en skön stil (att påstå att han är snygg är att ta i) och visst är Olof Mellberg söt - har en grekisk manlig kompis som alltid sa att han skulle vilja se ut som Olof, ha ha.
    KRAM!

    ReplyDelete
  9. Petra - Tänkte att jag läste fel men läste om och jag ser att det kan tolkas på olika sätt :) Trodde också att var med på dina FÖRÄLDRARS träning när du hörde om mordet. Jag tänkte väl att du var en badmintontjej! :) Jag spelade ju som sagt litegrann i Bryssel så där finns det banor, det kan jag intyga!

    Zlatan är INTE snygg tycker jag men bra fotbollsspelare är han förstås! Fredrik Ljungberg har jag alltid gillat också :)

    Kram!

    ReplyDelete