Wednesday, October 14, 2009

Wednesday Recipe: Parsnip Soup

It's autumn so soup features a lot in our diet. Plus we decided to give Ekolådan a try, i.e. one of those "organic-or-fair-trade-vegetables-&-fruit-to-your-door" services.


Parsnip soup with potatoes and carrots

Image from dinnertoday.blogspot.com


4 servings, 30 min preparation

Ingredients
2 parsnips
2-3 carrots
4-5 potatoes
half a leek
rapeseed oil
stock
1 garlic clove
salt & peppar
a few squirts of lemon

Instructions
1. Cut parsnip, carrots and potatoes in inch-size pieces and chop up the leek
2. Fry the leek and the garlic in some oil
3. Add all vegetables and stock (I used about a litre and a half of water, enough to cover the ingredients)
4. Boil for about 15 minutes
5. Bring out the mixer and mix to a smooth soup

Tip: For less parsnip taste, change the proportion of parsnip, carrots and potatoes to match your taste.

And I need tips from you! I still have beetroot, broccoli and zucchini from last week's delivery. Any ideas?

4 comments:

  1. Vad spännande med Ekolådan, vad tycker ni? Har innehållet varit fräscht och inspirerande? Tror du att ni fortsätter med den?
    Soppan låter god, en riktig höstsoppa. Soppa ska serveras med gott bröd till, tycker jag. Mums, nu blev jag hungrig.

    ReplyDelete
  2. Anne - Det här är bara andra veckan (andra leveransen kom igår) så kanske lite tidigt att avgöra. Fast hittills är vi nöjda. Vi ändrade dock från mixlådan (grönsaker + frukt) till ren grönsakslåda. Känns som äpplen och bananer och sånt köper man ändå. Rotfrukter och annat, t ex fänkål som var med igår, köper man ju inte "naturligt" så att säga. Så än så länge vill vi fortsätta. Dock hinner vi inte riktigt använda allt på en vecka fast vi har minsta lådan (190 kr för rena grönsakslådan och 210 kr för mix) men då kan man lätt avbeställa leverans just den veckan.

    Vi hade bröd till när vi åt hemma men sedan åt jag soppan på jobbet två dagar i rad och då utan bröd och det var lite trist (ja, den soppan tre dagar i rad var lite tråkigt också).

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Låter som en jättebra idé med grönsaks- och fruktlåda! Och spännande med annorlunda grönsaker som man kanske inte skulle köpa annars - som kålrot (parsnip är väl kålrot?)...
    Rödbetor älskar jag att äta kokta med lite smör och salt, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Broccoli har jag inget bra recept för, annat än i typ stir-fry.
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Petra - Det är jättebra idé och vi är mycket nöjda hittills! Särskilt just för att man annars inte får ändan ur vagnen och köper vissa grönsaker.

    Parsnip är dock palsternacka. Kålrot heter turnip eller swede.

    Vi gjorde en pastasås med skinka, broccoli, zucchini, tomater, lök och crème fraiche, så på så sätt "blev vi av" med broccolin och zucchinin. Men jag har fortfarande rödbetorna och sedan fick vi bl a pumpa (tror jag att det är, den ser helt annorlunda ut en sådan pumpa jag har sett) och morötter.

    ReplyDelete