Wednesday, October 28, 2009

Wednesday Recipe: Kale Soup

Being a subscriber of Ekolådan forces us to try vegetables we have never eaten before and sometimes not even heard of. Kale, also called borecole - or grönkål in Swedish - is something I had never had before. And I was pleasantly surprised!

Kale Soup

Image from kardemums.blogspot.com

4 servings

1 kale head (c. 400 gr)
1 onion
2-3 dl water
1 litre stock from beef or other meat (or vegetable for a pure vegetarian soup)
2-3 dl cooking cream (semi-skimmed)
1 tsp salt
pepper
1 clove of garlic


1. Chop the onion and fry in a pot. Add stock and garlic (whole or chopped in half).
2. Chop up the kale and boil until soft (c. 15 min).
3. Add cream and seasoning and then use a mixer until you have a smooth soup. Simmer for a few minutes.
4. Serve with boiled egg halves

Enjoy!

Tip: If you don't like kale or can't get your hands on some, you can also make the soup with spinach.

7 comments:

  1. Men inte menar du grönkålshuvud? Grönkål växer inte i huvud! Det ser i alla fall ut som helt vanlig grönkålssoppa - hur har du kunnat undgå den rätten förut?
    Grönkål finns alltid i frysdisken.
    Kan rekommendera långkål, en halländsk grönkålsspecialitet.Recept finns i alla kokböcker eller på nätet!
    Smaklig spis!

    ReplyDelete
  2. Hur smakar det? Ungefär som "kål" eller mer som spenat- eller nässelsoppa??

    ReplyDelete
  3. Å, grönkålssoppa äter vi alltid på julafton, då har vi använt spadet från julskinkan. Det är sjukt gott! Måste göra detta snarast!

    ReplyDelete
  4. Hade ingen aning om att kale var gronkal!! Min pappa gor langkal (fr Halland har jag for mig) varje jul nufortiden med just gronkal. Soppan ser god ut!
    Kram!

    ReplyDelete
  5. Olgakatt - Jo, jag menar grönkål men jag kom inte på vad "stånd" hette på engelska så jag skrev "head". Men jag vet att det inte växer i ett huvud. Det gör ju däremot savoy-kål, vad det nu heter på engelska.

    Men det är sant att jag aldrig ätit det förut (vad jag vet), vare sig i färsk eller fryst form.

    Gott var det i alla fall! Ska kolla upp långkol, tack för tipset!

    Saltistjejen - Som spenat eller nässlor. Man kan som sagt göra samma soppa med spenat t ex.

    Skolfröken - Har förstått att det är en skånsk tradition att äta grönkålssoppa på julen. Men alltså i Strängnäs också? Eller kommer er släkt från Skåne?

    En del recept sa att man skulle använda skinkspad men eftersom jag inte hade något sådant använde jag buljong!

    Petra - Jag visste inte heller det men slog upp det! :) Måste kolla upp långkol! Kram!

    P.S. Ni som har blogspot, är det bara jag som inte just nu får några mejl om att man har kommentarer??

    ReplyDelete
  6. Oj, jag visste inte att grönkålssoppa ska vara en skånsk jultradition, men det är ju grisfötter i alabåd också och det äter jag ju inte heller, ha ha! Men som sagt långkål (med Å, väl??) är från Halland, iaf enligt min fader ;-) En massa grädde och grönkål tror jag...

    ReplyDelete
  7. Petra - Det sa i alla fall en av Peters kompisar som är bra kock, men han kan ju ha fel ändå!
    Oj, råkade stava lite fel där :)

    ReplyDelete