Saturday, October 24, 2009

Show & Tell: Autumn

Time for Erica's fourth theme of the month, Autumn, or specifically: Autumn is here. What are "autumn feelings" for you? What is best/worst with autumn?

I really love autumn! Well, I love all seasons equally! :) I think there is something special with each season. Autumn is so beautiful, much more beautiful than spring and early summer, even if there's something special about those new, soo green leaves in the spring too.

I went to a relative's funeral the other day (one of those very sad ones because she was taken from this world much too early) and the priest said something memorable, beautiful and true at the same time: If death was the end, why would nature show itself in full splendor when it is dying?!

I don't mind the gradually descending darkness either. Sure, on some days, especially this week when it's been either grey and raining or just plain grey EVERY day, it's not that fun - and that is what is worst with this season - but I don't mind the cold or the shorter days. Instead I think about how I can make it cosy with candles (and a burning fire, if we had had a fireplace...) and start looking forward to winter and snow! I know, I'm weird! :)

Today the weather was at its autumn worst but at least it wasn't raining. So I went on a walk to shoot some pictures for this post.

Autumn walk on a October day

Erik Dahlbergsvägen which runs parallel to my street


Some flowers are still going strong


Some of the trees in the Tessin Park are still rather green


The Kaknäs Tower fits in well in the autumn splendor


Some trees don't seem to turn orange or red at all but a light yellow (this is the path past the Chinese Embassy down towards the Djurgård canal)


Along the canal


I like the difference between the grey stones and the orange leaves


View through the reed towards Skansen open-air museum and park


If I had brought some hot chocolate with me I could have taken a rest here!


This turned out blurry but I like it anyway! I wanted to show you one of the red trees I saw on my walk - otherwise most were yellow or orange.


Near the end of my walk - the eastern stretch of Strandvägen near the Djurgård bridge


Oscar Church on Narvavägen is a favourite of mine (though I have actually never been inside it - should go and visit it some day)


And back home from my walk; our newest piece of art, an autumn view from Madrid, acquired from the Salvation Army shop for 30 euros

14 comments:

  1. Även om du inte hade sol är det vackert med höstbilder. Skillnaderna som du säger är vackra.
    Jag längtar till Stockholm, inser att jag sett så lite av staden.

    ReplyDelete
  2. Å nu fick jag nästan lite Stockholmslängtan.... ;-)
    Fina bilder och jut känslan av höst är fångad bra i dem.
    Jag älskar också årstider och skulle ha svårt att bo länge där det inte fanns årstider.
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Vilka härliga bilder! Nu längtar jag till Stockholm!

    ReplyDelete
  4. Fritt ur hjärtat - Jo, de blev väl ganska bra ändå. Och det är ju inte sol varje höstdag så... Du får ta en liten helgtripp till Stockholm någon dag! :)

    Saltistjejen - Vet inte om jag ska tacka eller be om ursäkt! ;) Vad kul att jag lyckade förmedla höstkänsla!

    Jag tror att jag skulle kunna bo några år i ett årstidslöst land, så där tre år eller nåt, för att prova på, men sedan skulle jag nog sakna årstiderna för mycket.

    Kram!

    Annika - Tack! Vad kul att jag lyckats så väl att ni alla tre längtar till Stockholm! :)

    ReplyDelete
  5. Jättefina höstbilder!
    Själv är jag en sådan person som aldrig gillat hösten, just på grund av mörkret och kylan. Men sedan jag köpte min kamera har jag börjat uppskatta denna årstid mer och mer, och nu kan jag till och med njuta av den :) Färgerna, den härliga, "krispiga" luften o.s.v. En perfekt årstid för fotografering!

    MVH /Erica

    ReplyDelete
  6. Erica - Tack! Jag har alltid gillat hösten men det blir lite extra kul med en kamera. Jag tycker det kan vara lite tråkigt att promenera ensam men igår när jag tog med mig kameran tyckte jag inte alls det. Om det hade varit sol hade jag tagit med mig zoom-objektivet men nu fick det bli lite som det blev.

    ReplyDelete
  7. Vilka bilder, också jag fick stockholmslängtan, det är ju en fantastiskt vacker huvudstad vi har!

    Ha en skön vecka! Stor kram!

    ReplyDelete
  8. Anna,
    Ny slog du mig med hemlängtan!
    Underbart!
    jag fick ett sug i magen då du visade alla vackra bilder från den vackraste staden i världen!!
    Härligt!
    OCh vi tycker SÅ lika om denna årstid, märker jag!
    jag hade kunnat skriva ditt inlägg!
    :-)
    Skriver under på allt!

    ReplyDelete
  9. Vilka härliga höstbilder från Stockholm! Nu fick jag riktigt Sverige längtan... Har aldrig bott i Stockholm men tycker det är en otroligt vacker stad!
    Tavlan var ju jättefin!
    Ha en fin måndag!!

    ReplyDelete
  10. Emmama - Jag tänkte att det kanske bara var generella höstbilder men många fick alltså ändå en känsla av Stockholm. Kul! Vi har verkligen en vacker huvudstad!
    Kram!

    Annika - Du också alltså! :) Kul att vi tänker så lika - jag kände ju igen mig i ditt inlägg också! Brukar du någonsin vara i Sverige på hösten?

    Anette - Var kommer du ifrån då? Men jag tror säkert att det är lika höstigt och fin där också, även om Stockholm är vackrast förstås! ;) Kul att du uppmärksammade tavlan - du är den första! :) Välkommen hit till min blogg förresten!

    ReplyDelete
  11. Vilka fina höstbilder - snacka om att jag är laddad inför höstresan imorgon bitti!! Ska gå och kolla in packningen igen - har nog gått lite OTT med alla höstkläder som jag vill använda, och så kallt är det ju faktiskt inte i NYC för tillfället ;-)
    KRAM!
    PS Jättefin tavla från Madrid, jag blev först lite förvirrad, läste för snabbt, och trodde att du hade köpt den på Frälsis I Madrid :D

    ReplyDelete
  12. Harligt med lite Stockholmsbilder!
    Kanner igen den dar promenadrundan, och saknar den emellanat.

    Kul att lasa ditt inlagg om hostkanslor. Haller helt med om det dar med att man far vara inne och mysa.

    kram

    ReplyDelete
  13. Ojojojoj! Jättevackra bilder! Rött är kanske inte så vanligt i Sverige på hösten? Tänkte på det häromdagen när jag såg riktigt röda träd och buskar här.

    Vilken fin mening prästen sa om döden.

    Kramen

    ReplyDelete
  14. Petra - Tack! Kan tänka mig att du har det jättemysig i höstliga New York just nu! Hoppas det blev rätt packning för väderleken! Här var det 9 grader några dagar men nu är det ett par grader kallare. Men i London har det tydligen varit 17 grader!

    Jag tänkte att du kanske skulle reagera på Madrid-tavlan! :) Haha, nej, jag har faktiskt inte ens varit i Madrig! Så det var Frälsis vid Adolf Fredriks kyrka i Stockholm. Men vi skulle gärna vilja veta något om konstnärer! Vi tror det står I. Sani IP eller I. Sanlip. Den är målad i vattenfärg 1979.

    Fröken Anki - Kul att du gillade inlägget och att du kände igen vyerna! Du är från stan alltså?

    Taina - Tack!! Och flera "oj" t o m! :) Rött verkar mest vara på buskar snarare än träd här. I alla fall enligt min ockulära ovetenskapliga undersökning :)

    Visst var det vacker sagt. Kram!

    ReplyDelete