Monday, October 26, 2009

Meet Our New Prince

Or Prince-to-be rather. Fältöversten, my local shopping centre, has an exhibition titled "Get to know Daniel Westling". This is not a great photo (took it with my mobile phone while in a hurry) but it shows both a royal settee (which seems to be more popular than the photos with children) and the photos telling the story of Daniel's life, mainly since he met the Crown Princess.


I'm quite the royalist in that I think monarchy (in its modern format) works well for Sweden and that the royal family is doing a good job* but isn't this a bit silly?! But I guess all the old ladies in Östermalm (posh part of Stockholm for those of you are not Swedish) want to get the know their new favourite ;)

For those of you are out of touch with the royal love story, Crown Princess Victoria and Daniel Westling will be married on 19 June 2010. 2010 is a big year for the Bernadotte family as it celebrates 200 years on the thrown. 19 June is also the King and Queen's wedding day (they were married in 1974). (Although if I were them I would have wanted "my own date...)

Victoria's younger sister Princess Madeleine is also getting married to her Jonas next year. The poor couple has been waiting and waiting and finally, when Victoria's engagement was over and done with, they could announce theirs.**

* Then it's a whole other story whether you should inherit your position and place in society...
** Now it's just Prince
Carl Philip who is still single. He's recently broken up with his long-time girlfriend and I don't want to believe those gay rumours... Oh, if I were single! ;)

17 comments:

  1. Jasså du Anna, du är svag för Carl Philip du... :-)
    Ja, det vore ju kanske inte så tokigt att bli prinsessa.

    ReplyDelete
  2. Hahaha! My God!! Jag har svårt att fatta allas vurm kring Carl Philip faktiskt. Hm, not my type at all. Alldeles för "streuplansaktig hahaha! Jag gillar ju mer orakade MÄN än små studsiga pojkar...hahahhaaha!
    ;-)
    Och efter att ha träffat peter måste jag säga att VARFÖR i hemmelens namn skulle du ens sukta efter Calle när du har Peter!?! Det övergår mitt lilla förstånd. ;-)
    Sedan vore det äncå coolt OM han vore gay eller bi tycker jag. Det skulle ta hela den kungliga debatten till en heeeelt ny nivå! DET tycker jag skulle vara intressant.
    Själv är jag NO royalist alls. Ärligt talat tycker jag att det är urgammalt och förlegat på alla sätt och vis att ha monarki i en modern demokrati. Jag skulle aldrig jobba aktit för att ta bort kungahuset. nejdå. Jag bara mest "bryr mig inte alls", och ahr svårt att uppbåda intresse för folk som fötts till en post. Jag VET att detta inte endast gäller kungahuset, men i detta fallet är det ju så solklart att det inte finns några tvivel i världen över hur de hamnat på just den position där de är. och ja, jag har lite svårt för just det.
    men kungahusets vara eller icke vara orkar jag inte riktigt engagera mig i. Gissar att även Darwins teori kommer att gälla även här. Så länge de tillför något lär de leva kvar i samhället. Den dag de inte gör det kommer de nog att försvinna. Enkel biologi helt enkelt! Haha! :-)
    Sedan måste jag le åt Fältöverstens utställning! Himmel!!!!!! DET var verklgien roligt! Tur de inte satt upp bilderna i mejeriavdelningen eller kanske vid frukten. Typ Daniel ler mot dig när du tar din mellanmjölk. Eller sticker fram sitt ansikte mellan gurkorna.... Hm, kan inte riktigt bestämma mig för om detta är bara nördigt eller om det ändå är lite gulligt också???????
    Imorgon kommer Petra hit! Jehooo!
    Bamsekram!!!

    ReplyDelete
  3. Ja det där verkar väl rätt billigt. Inte alls i stil med kungahuset. Men men, det är väl bra att damerna blir glada.

    Nej fy för att bli prinsessa! Det skulle jag inte vilja bli. Jag är SÅ glad för att Klas inte har för mycket representation så man måste sitta och smajla till en massa tråkmånsar utan kan välja sitt umgänge. Det kan inte de stackarna! Och tänk att ALDRIG få vara ensam hemma. ALLTID en piga eller kock eller livvakt eller städerska eller strykerska - hmm, kanske ändå ... - nej, fy bubblan.

    Men jag är glad för att de äntligen "får" varandra!

    Kramar!

    ReplyDelete
  4. Ha ha, så himla komiskt och lite patetiskt - så kul för Daniel att föräras en utställning i en ICA AFFÄR!! :D
    Kram!
    PS jag är också royalist, det är ju nästan pinsamt att erkänna det ;-)

    ReplyDelete
  5. Anna - Jag känner ju egentligen inte mänskan men jag tycker han är snygg helt enkelt! :)

    Saltistjejen - Haha, suktar vet jag inte men man kan ju skoja lite. Men jag tycker att han har fina ansiktsformer, finlemmad eller vad man säger. Men visst håller jag med att han är Stureplan. Och det är ju det jag gillar med Peter, att han inte är så Stureplan och backslick trots att han är uppvuxen på Östermalm! Sedan har jag iofs sett bilder pp Carl Philip när han är lite mer skäggig, men just när det gäller skägg då är det Olof Mellberg som är Peters rival hahaha! Där får han passa sig! ;)

    Jag tycker faktiskt också att det vore coolt om C-P var gay. Jag skulle inte tycka mindre om honom för det. Samtidigt är det ju lite trist om han inte är det men får tampas med ryktena hela livet ändå. Det kanske är bara gaykillar som HOPPAS att han var det som har startat ryktet? För det har ju florerat sedan innan han träffade Emma som han ändå var tillsammans med i minst sex år. Men det är svårt att ta alla dessa rykten på allvar, allt från att danska drottningen är lesbisk till att Gustav V var det... Men Kungens eskapader har man hört så mycket om att de är nog (tyvärr) sanna...

    Som sagt, jag håller med dig helt angående att idén egentligen är förlegad. Men det skulle kosta så mycket att införa t ex republik och i slutändan är jag pragmatiker och det arrangemangen vi har nu fungerar ju. De representerar och "säljer" Sverige och politikerna kan styra. Sedan är det ju bra att de ger lite PR till vissa "causes" ibland. Men man skulle också kunna argumentera emot kungahuset och monarki i ett mänskliga rättigheter-perspektiv. Och då menar jag de kungliga familjemedlemmarnas rättigheter. De föds ju in i något som de inte kanske vill vara med på men det samtidigt kan vara svårt att ta sig ut det. Många har ju skojat om att Victorias liv och val av kärlekspartner är utsatt för press liknande hedersförtryck. Nu verkar ju hon fått välja sin kärlek ändå men de kanske egentligen hade velat gift sig för länge sedan.

    Nu var ju utställningen i en av entréerna men det hade ju varit lite kul om det hade varit inne i matäffären! :) Det hade varit särskilt kul om hans huvud stack fram då och då. "Köp en energidryck, mycket bra när du har tränat på mitt gym!" ;)

    Jag undrar - glömde skriva det i inlägget - om de gjorde liknande utställningar om Silvia?? Jag tycker nog det är lite gulligt i alla fall!!

    Kram!!

    ReplyDelete
  6. De måste väl ha frågat hovet om lov att ställa fotona ut i ICA-affären i alla fall...

    Så länge kungafamiljen sköter sig så bra - inga större skandaler eller så - har jag ingenting emot dem. De kostar väl förhållandevis lite i hela budgeten. Sen jobbar de ju på rätt bra med alla invigningar och tråkiga Nobelfester...

    Tur att Daniel heter Daniel och inte Jimmy eller Sven-Åke eller något sånt! Prins Daniel låter rätt bra, tycker jag.
    God fortsättning på tisdagen!/M

    ReplyDelete
  7. Marianne - Det var ganska stiligt gjort i alla fall men det känns ändå lite tacky, samtidigt som det är lite gulligt. Just nu tycker man ju lite synd om grabben också, med tanke på njurtransplantationen han gjorde nyligen. Han lär ju tampas med det resten av livet och behöva ytterligare en njure så småningom.

    Jag gillar middagar och mingel men jag hade nog tyckt det var lite väl mycket beroende på hur mycket det var. Men jag tror nog de flesta skulle vara intressanta människor, fast säkert en och annan tråkmåns också. Skulle tycka pressen från pressen (där fick jag till det) var jobbigare!

    Jag hoppas dock att de inte har folk i samma rum hela tiden, dvs om de sitter hemma i sin del av Drottningholm och kollar på TV. Då kanske inte hushållerskan eller ens Säpo måste vara i samma rum direkt. De är ju uppvuxna så iofs så de är väl vana. Säkert svårare för Daniel.

    Precis, kärleken är viktigast!

    Kram!

    Petra - Nu var det ju inte ICA direkt utan i gallerian Fältöversten (där det iofs finns ett ICA och ett Vi). Så långt hade det nog inte gått, även om Saltis idé om Daniel i fruktdisken var lite kul! :)

    Du och jag, smygrojalisterna! :)

    Ha så kul med Saltis i det stora äpplet!

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Musikanta - Nu var det som sagt inte inne på Ica haha utan i själva shoppinggallerian. Och det verkar ju vara ett samarbete med Svensk damtidning och de är väl på god fot med Kungahuset?

    Håller med, hade det varit en massa skandaler hela tiden hade man kanske tänkt om. Men nu tycker jag att det funkar bra och som sagt, det kostar inte så mycket även om det verkar så i media ibland. De mesta skattepengarna går ju till slott och herrgårdar som är den av vårt kulturarv. Sen hoppas jag iofs att bara för att de ska på Haga så måste parken fortsätta vara öppen och tillgänglig!

    Haha, ja, kan du tänka dig om han hette det?! Prins Jimmy! =D

    Ha det bra!

    ReplyDelete
  9. OJ, vi diffar...
    jag gillar inte kungahuset. Tycker nästan att man får skämmas å sveriges vägar så fort knugen öppnar munnen, eller drottningen. CP har jag noll förhållande till. HAN SYNS JU INTE!! Och jag ser honom som han framställs i hey baberiba...
    Eh, ja...Sorry, Anna...

    Den där utställningen tycker jag är fånig, superfånig...

    men, jag är glad att Vickan o Danne ska få varandra, och visst kommer jag att sitta framför min dator och kolla in kungabröllopet i juni ,med mkt HISS och DISS!!!

    NU har jag ju aldrig träffat vare sig dig eller Peter, men jag tar Saltis på orden!
    Var glad att du har din peter och inte Calle ponken...

    ;-)

    ReplyDelete
  10. Absolut! jag tycker också det vore coolt om CP vore gay...
    frågan är om han inte är det? Ut ur garderoben!! Isåfall skulle jag nog gilla honom lite mer än jag gör idag ;-)

    ReplyDelete
  11. Nej, nu tycker jag ändå lite synd om DW. Jag skulle verkligen inte tro att han blir så impad av en sådan halvtacky utställning. Jag råkar dock vara väldigt glad i vårt kungahus och tycker att speciellt Victoria är en duktig och stark förebild. Det är tufft att gå mot strömmen så som hon gör och gifta sig av kärlek (till alla Fiiiiina östermalms-damers förskräckelse! Och ja, Calle är rätt het faktiskt, hihi. KRAM

    ReplyDelete
  12. Ja du, Daniel och Victoria. Jag tycker det är fint på något sätt. Det har ju skrivits mycket om Daniel i lokaltidningen där jag bodde i Sverige. Min svägerska var kommunchef i Ockelbo när Daniel och Victoria blev ett par och det var givetvis mycket snack "på stan" om Daniel. Vanlig kille från "landet". Gulligt.

    ReplyDelete
  13. Annika - Okej, så du gillar inte kungahuset, du. Ja, det är ju sant att varken Kungen eller Silvia är så smarta. Eller Silvia är smart förutom på svenska för det är hon inte så bra på hahaha! Men det kanske är för att hon blandar ihop med de fem-sex andra språk hon pratar. Eller så pratar hon alla lika dåligt?? Fast jag tror dock att internationellt så är det nog många som bara ser positivt på svenska kungafamiljen, eller är neutrala. De märker ju inte om de är dåliga på svenska!

    Det är sant att C-P är lite mer osynlig och good for him! Måste nog vara ganska skönt att kunna leva sitt liv lite. Men några evenemang gör han säkert.

    Haha, ja, jag tänker också på dem som de framställs i Hey Baberiba! Jag har träffat Tarras Wahlberg två gånger (och Victoria en gång) och första gången kunde jag bara tänka på Tarras i Hey Baberiba!! Dessutom hade hon någon full leopardmönstrad kjol på sig så jag tänkte "är det Hey Baberiba eller..?" Hahaha! Men hon var faktiskt väldigt trevlig!

    Så där kryper det fram i alla fall! Du kommer kolla på bröllopet! =D

    Och jag, jag väljer Peter över C-P varje dag, lovar!!

    :)

    Nästa Annika - Precis, det skulle var kul att veta! Om han verkligen är det hoppas man ju att han får leva ut det så att säga och inte måste låtsas!

    ReplyDelete
  14. Lia - Så du håller med mig i alla fall! Håller verkligen med om att Victoria är en förebild för många. Sedan tror jag iofs att hon aldrig skulle ha gift sig av andra skäl än kärlek, men inte bara av egen vilja och styrka utan för att hela Kungahuset och monarkin faktiskt har moderniserats och att det är accepterat nu. T o m Kungen och Silvia gifte ju sig av kärlek! Inga mer arrangerade äktenskap. Så hon går kanske inte "mot strömmen" på det sättet men hon är ändå stark. Hon har ju även valt en "vanlig" kille snarare än Madeleines Östermalmkille.

    Jag tror nog också att Daniel tycker det är lite pinsamt och jobbigt med all uppståndelse. Och han tycker nog utställningen är lite larvig.

    Bra att någon håller med mig om Calle i alla fall! :-d

    ReplyDelete
  15. Taina - KÄRLEK är fint! :) Så ni bodde i Ockelbotrakterna alltså? Antar att man är ganska stolt över "sin" Daniel där!

    ReplyDelete
  16. Jag tror att hela grejen med utställningen var en PR stunt för Svensk Damtidning och firman som sammanställde den. Rätt fånigt tycker jag också faktiskt, ingen substans utan bara massa bilder. Och fokus på livet med Victoria, Daniel har ju faktiskt haft ett liv innan henne också.

    När kungen och drottningen gifte sig var det stort spektakel i stan. Undrar om NK kommer hänga upp ett gigantiskt fasadporträtt på Victoria och Daniel denna gång...

    Vad gäller statsskicket är jag bestämd monarkist, vi kan inte ha ett bättre statsskick än det vi har. En demokratisk konstitutionell monarki där statschefen är en neutral samlande figur för hela folket och uppgifterna är tydligt delade. Regering och riksdag styr politiken men statsschefen är ändå nummer 1 och har de viktiga ceremoniella funktionerna.

    ReplyDelete
  17. Sofia - Så var det säkert men de måste ju ha bett Kungahuset om lov. Jag minns en dokumentär om de nordiska kungahuset som gick för flera år sedan (minst 5 år sedan) och som handlade om hur kungahusen, media (och då särskilt tidningar som Svensk Damtidning men också kvällstidningar) och folket var i ett slags beroendeställning där det är win-win för alla. Tidningarna tjänar pengar, kungahuset behåller sin populäritet och dragningskraft (kanske inte är sant för alla kungahus, å andra sidan sägs det ju att alla publicitet är bra publicitet så...) och folket tillfredsställer sitt skvallerbehov. Så är det nog!

    Sedan håller jag ju med dig om att just den här inställningen kanske mest bidrog till Svensk damtidnings kassa... Jag gick förbi utställningen ganska snabbt men jag tyckte också att det var konstigt att det inte var någonting om hans liv innan Victoria, hans uppväxt osv.

    Det ska bli intressant att se hur det blir nästa sommar! Det blir säkert ett fasadporträtt igen! :)

    Håller med dig angående statsskicket. Det fungerar bra. Sedan skulle i och för sig en president också vara en sådan statschef. Å andra sidan är ju en president inte alltid neutral om han/hon väljs från de gamla vanliga partierna. Men det skulle ju teoretiskt sätt kunna finnas andra sätt att välja denna president, lite som man utser honorärkonsuler eller liknande. Men en sådan person skulle ju aldrig vara riktigt neutral. Så just nu, i brist på annat, så tycker jag att monarki fungerar väldigt bra.

    Kul att du kikade in! Välkommen tillbaka!

    ReplyDelete