Monday, June 08, 2009

When Do They Work?

Feeling extra European this past weekend (will report on the elections soon - but probably not on this blog; will keep you posted), I thought of an article on European habits that I read a few weeks ago.

Apparently French people spend the most time sleeping and eating, and because of it (?) they live longer. The French gets an average of 9 hours of beauty sleep per day while the Japanese and Korean (okay, I guess this study was wider than just Europe...) sleep only seven hours and 50 minutes per day. One hour difference may not sound that much but if you think about the difference in a given week (63 compared to 56) or in a given month (252 vs 224), you will feel pretty sorry for the Asians in questions!

According to the study the French also spend more time on cooking and eating that anyone else and nearly double that of Americans (no surprise there; it's the fast-food nation after all) and Canadians. The Japanese may not sleep but they spend almost as much time on eating as the French - two hours daily at the table. Italians and Belgians are also pretty good at taking their time at the table. The Swedes are in the middle of the league table with an hour and half a day eating.

The French and the Japanese live as long though - 84.4 and 86 respectively for women - so life expectancy must be about more than just sleeping and eating since they scored quite different results, at least when it comes to sleep. And apparently the Spaniards live long too - 84.4 for wome - even though they didn't come out on top on any of the indicators.

The survey also revealed some not so surprising gender differences. In Italy men have around 80 minutes more a day of leisure time than women. Sad. 80 minutes is quite a lot! Stark contrast to Norway where men and women have the same amount of spare time.

But I wonder, with all that sleeping and eating, when to the French work??

13 comments:

  1. Hahahaha!! maybe they don´t... ;-)
    Nej men det är verkligen lite kul med sådana här undersökningar! Haha! Det är då man verklgen funderar över detta med statisktik. Hur bra ÄR det egentligen!!???!!??
    Som du säger så lär det vara en hel del andra faktorer som spelar in på livslängden. Som t ex VAD man äter? HUR man arbetar? och ja, inte att förglömma genetiken! Biolog som jag ju är kan jag iten bortse från den heller, haha! ;-)
    En föreläsning jag hade på universitetet minns jag att de rpatade om statisktik. Det är ett utmärkt verktyg MEN man kan verkligen använda den helt felaktigt också. Ett exemple de pratade om då som jag minns än idag är att man i en undersökning med hjälp av statisktik kunde påvisa att antalet födslar gått upp samtidigt som antalet storkar ökade igen i detta lendet. minns inte vilkt land men ngnstans i Europa var det. och OM man vill KAN man såklart länka dessa is sig helt slumpmässiga skeenden. Allt handlar om hur man vrider och vänder och vinklar saker och ting. Så ja, statisktik är JÄTTEBRA som verktyg, MEN man ska självklart alltid fundera lite längre än vad siffrorna visar. Tycker jag! :-)
    tack för ett roligt inlägg!!! :-) :-) :-) :-)

    Förresten NÄR har fransmännen sex?????? Jag trodde de rent statisktiskt var de i Europa som ahr flest utomäktenskapliga förbindelser också. och om de ÄTER länge, SOVERr länge och DESSUTOM ska lyckas ha en eller flera älskare/älskarinnor på SIDAN OM sitt FAMILJELIV, då kan man verkligen undra NÄR jobbar de???? ;-)
    Hahaha!
    KRAAAM!!!

    ReplyDelete
  2. Ja det kan man ju fundera på. Amerikanarna då, som äter dåligt och har i stort sett aldrig semester. På pappret. Hur långlivade blir de då? Jag kan väl säga att jag är inte ett dugg imponerad av deras arbetstempo. Det tar ju så låååååååång tid med allt, från tillverkning till en vanlig mataffär. De är något omständiga och byråkratiska. Nu ska jag inte dra alla över samma kam...men det finns säkert undersökningar gjorda på detta också.
    Kram

    ReplyDelete
  3. hahaha ja men det ar ju det som ar grejen. Dom jobbar ju aldrig! Vi har manga franska kunder pa jobbet och det ar helt otroligt svart att fa tag pa dem. Ringer man under dagen sa ar de alltid ute pa sin minst 2 (!!) timmar langa lunchbreak. Otroligt!!
    Lustigt egentligen att det kan skilja sig sa mycket mellan de olika landerna nar det galler sov och mattider. 7 timmar tycker jag ar ratt sa mycket sovtid i och for sig... det hander nastan aldrig att jag sover 9 timmar.
    kram

    ReplyDelete
  4. Saltistjejen - De har ju kort arbetsvecka, 35 timmar eller nåt, så... Tycker också att sådana här undersökningar är kul men visst är det lite godtyckligt och man kan ju använda statistik (till) lite hur man vill. Jag tror som sagt att det har mer att göra med VAD man äter samt kombinationen av de olika faktorerna. Sverige har ju lång medellivslängd också men det nämndes inte, i alla fall inte i artikeln. Sömn tror jag är viktigt, men det handlar nog inte bara om det.

    Kul exempel med storken förresten! Måste ha övertygat amerikanarna! Nä, nu är jag elak :)

    Tyvärr stod det ingenting i artikeln om sex. Jag är besviken på mig själv som inte kom på den aspekten! ;)

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Taina - Just ja, semestern borde ha tagits upp i studien. Amerikanarna tar ju typ aldrig semester. Fattar inte hur de klarar det. Men det sägs ju att d tar långledigt mellan anställningar. Om det nu stämmer.
    Intressant att du tycker att det är ineffektiva. Det får du gärna skriva mer om på bloggen.
    Kram!

    Millan - Så du har erfarenhet av fransmän. Kan tänka mig att de tar långluncher! Inte typisk 30 min lunch som vi svenskar. Fast jag tar nog ofta bara 20 min men om jag går ut så kanske det blir 1½ timme. Så i slutändan jämnar det ut sig. Svarar fransmännen i mobilen då? För de gör svenskarna fast de är på lunch och ibland även i möte. Det kanske är på lunchpausen som de har sex med älskaren/ älskarinnan som Saltis undrade? ;)

    Jag sover nog ofta endast 7 timmar också, i alla fall på vardagar, men på helgen sover jag kanske 9 så då jämnar det ut sig antar jag.

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Jag förstår den långa tiden vid bordet i Italien, nu när vi var där bestod ju alla måltider av tre rätter och då inte medräknat efterrätt... Man tryckte i sig någon sallad, tre sorters pasta och så en pizzaslice på det... Men varför inte liksom :) jag klagar inte...

    ReplyDelete
  7. Leopardia - T o m på förskolan i Italien så äter de tre rätter. Förrätt i form av pasta eller risotto, sedan kött/fisk och sallad, och till sist efterrätt. Och de har bra bordsskick från att de är mycket små. Svenska förskolebarn är ju duktiga också (mycket duktigare än vad de är hemma) men italienska barn slår svenska barn med hästlängder! :)

    ReplyDelete
  8. Nähä, du har skrivit så mycket intressant att jag återkommer i morgon i stället, är för trött för att läsa mycket nu.

    Kram så länge!

    ReplyDelete
  9. Marianne - Kul att du tycker det! Du är så välkommen igen imorgon! Kram!

    ReplyDelete
  10. Nu är det i morgon : ) Och jag har lånat en ett år gammal lista av dig!

    Den bästa personallunch jag har ätit är i Paris. Trerätters till lunch är inte illa. I en vanlig personalmatsal, alltså, inte i någon direktionsvåning (haha, där har jag aldrig varit).

    Var Turkiet med i undersökningen? De är väldans bra på att äta de också : )

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Marianne - Då måste jag kika in hos dig för att se vad det är för lista! Turkarna nämndes inte under matdelen men de är bra på fritid tydligen!

    "Turks spend around 34 percent of their time "entertaining friends," making them the most "sociable nation," followed by New Zealanders (24%), Canadians (21%), Americans (16%) and Koreans (16%)." :)

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Jo, det stämmer att turkar är mycket bra på att odla sina vänskaper. Om man kommer hem till en turk som står påklädd i farstun för att t.ex. gå på möte eller bio eller så, då stannar de hemma och langar fram en massa mat till en. "En gäst är en gåva från Gud, den ska man ta hand om." Ibland kunde man bli lite tokig på kompisar som ringde i sista minuten och sa att de inte kunde komma till Swea-mötet för faster kom just på oväntat besök, t.ex. Och de älskar att gå ut och äta i timtal.

    Ja, nu generaliserade jag, men det är ju det man gör med statistik.

    Kram!

    ReplyDelete
  13. Marianne - Det låter ju både som en väldigt trevlig företeelse och en oerhört irriterande nationell egenhet! :)

    Kram!

    ReplyDelete