Wednesday, June 10, 2009

Wednesday Recipe: Salmon & Crayfish Quiche


Image from Tasteline

Salmon & Crayfish Quiche
4-6 servings

Crust
2½ dl flour
75 g butter or margarin
3/4 dl Kesella (kvarg, curd) (or another 50 g butter if you can't find curd)

Filling
100-150 g smoked salmon
200 gr crayfish tails
2 dl Västerbotten cheese (or other mature and tasty hard cheese)
3 eggs
2 dl milk
salt and pepper

What to do
1. Turn the oven to 225'C. Make the dough for the crust and "dress" a 28 cm quiche pan.
2. Pre-bake the crust for 10-12 minutes until it gets some colour. Lower the heat to 200'C.
3. Slice up the salmon and rinse the crayfish. Grate the cheese.
4. Whip eggs and milk and add some salt and pepper.
5. Fill the crust with salmon, crayfish and cheese. Save some for decoration if you want. Finish with the egg and milk mix.
6. Bake for 20-25 minutes
7. Serve with a fresh salad.

Smaklig måltid! I had the leftovers for lunch today and it tasted even better, which is often the case with quiche!

8 comments:

  1. Jag gillar också att äta rest-paj, och gärna kall! Får testa det här receptet när jag är hemma och har Västerbottenost!
    Kram!
    PS tror att OM vi åker till NJ/NY i augusti så blir det den sista veckan...

    ReplyDelete
  2. Men DU vad GOTT det lät!!
    och Väasterbottensost.... oojojoj.... NÄSTA gång vi åker till ikea får vi banne mig ta med en kylväska så man får hem lite ost! :-)
    KRAM!

    ReplyDelete
  3. Oj, det där måste jag laga pronto!

    ReplyDelete
  4. Petchie - Kall paj är jag inte så förtjust i. Det beror iofs på vad för slags paj. Och hemmagjort går bra men köpt paj har ofta mycket mer deg och äggstanning (och är ofta mer gräddig) och då blir den inte lika god kall.

    Vad synd att det inte funkade med semesterplanerna :( För du menar väl absolut sista veckan, efter den 23:e då vi åker hem?

    Kram!

    Saltistjejen - Det var supergott! Så Ikea säljer t o m Västerbottenost?!!
    Kram!

    skolfröken - Gör det! Kan verkligen rekommendera den! Det var Peter som hittade receptet faktisk så har honom att tacka för det :)

    ReplyDelete
  5. Ah mumsigt varre!! Den har maste jag prova. Vi ater ratt ofta paj faktiskt... inte jatte nyttigt men sa gott! Kram

    ReplyDelete
  6. Millan - Den var supergod så den måste du laga! Paj är gott så förstår om ni lagar det ofta. Jag är lite lat ibland så drar mig för att göra deg. Och jag skulle inte vilja köpa färdig, det är liksom fusk! Kram!

    ReplyDelete
  7. Å så mycket gott det finns i Sverige! Västerbottenost, jag säger bara det ... och kräftstjärtar ... Suck och dregel.

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Marianne - Välkommen tillbaka! Kräftstjärtar borde väl finnas i Egypten? Antingen egna eller importerade? Fast man kanske måste köpa hela kräftor och skala och det själv? Men annars tror jag att det nog blir lika gott med räkor!
    Kram!

    ReplyDelete