Wednesday, June 03, 2009

Show & Tell: Inspiration from US Road Trip Part 4 - Cape Cod

Last Friday was Musikanta's last Show & Tell theme. As usual I'm fashionably late with my interpretation of the topic inspiration, but better late than never, right! I thought I'd use this opportunity to give YOU some inspiration. Travel inspiration in particular. I remembered that I never finished my suite of travel diaries about last summer's US road trip. So here comes some photos from New England!

We continued our journey from Washington D.C. at 6.30 in the morning, aiming to arrive in New England and Cape Cod in the early afternoon. In New York City we crossed over the river on the very appropriately named Washington Bridge.


Our first stop was Newport, Rhode Island, where they have a Tennis Hall of Fame but we didn't go inside so we don't know if it's good or not.


The sea around Newport was a bit rough on this particular day, and the rocks make it look even more rough, and cold.


Posing in Newport


One of many Newport mansions



Our B&B Acworth Inn in Cummaquid, Mass. on the Old King's Highway - Highly recommended! Beautiful house, super friendly innkeeper and delicious breakfasts!


Our romance style room at the B&B. It was actually cuter and less flowery than it looks like in the picture. Not all four walls had the floral wallpaper.


Cute fire station in Yarmouth along the Old King's Highway


Boats in Nauset Beach


We saw all kinds of creatures as it was low tide


One of my favourite shots from New England!


Peter posing in the beachgoers' part of the beach (the parts shown above are more for fishing) but it was quite early still so people hadn't started arriving (the weather wasn't the best either).


Another favourite


Mussel picker


More Nauset Beach views


When in New England you have to eat a lobster roll with chips* (or fries as they are called in the States)! This is at Moby Dick's in Wellfleet.


Provincetown at the very top of the Cape. Provincetown is sometimes called P-town and is known for its beaches, harbour, artists, tourist industry, and its reputation as a gay village.


This is the very spot the pilgrims arrived to. The first English settlers founded the town in 1727 but they first arrived already in 1620 (you know, on the Mayflower) when they settled down across the bay in Plymouth (we visited there later on our journey).



Provincetown main street


Cape Cod style house but with some colour added. Its characteristics are wooden shutters and clapboard or shingle exterior.


Provincetown beach


Peter posing in P-town


I liked this little overgrown boat


Time for a pre-dinner walk in Chatham Beach. In Chatham we had dinner at the Impudent Oyster where we had some of the best fish we have ever had - I had tuna and Peter swordfish I think. Delicious!


Sandwich beach - our last stop in Cape Cod



Peter on Sandwich Beach


* This will have to do as today's Wednesday recipe. Learn about lobster rolls
here and here.

12 comments:

  1. Haha! Äntligen lite fler bilder från er resa!!!
    Roligt! Och jag blir lite nostalgisk och tänker på vår Cape Codresa också... Mmmm!
    Jättefina bilder!
    Du sådana därHorseshoe crabs hittar man ofta på stränderna här. Jag tycker de är coola! De ser verkligen ut som en levande fossil!
    Och du den överväxta båten vara bara så söt! Det såg nästan ut som ngt man skulle kunnat arrangera. :-)
    Både du och peter ser sådär lagom yet-settiga ut också! Haha, en sådan där stil som jag alsrig skulle kunna lyckas få till! Avlsappnat snygga...! :-)
    Ser fram emot att få träffa er sommar också!
    Hopas det kommer fungera med er planering.
    KRAM!!

    ReplyDelete
  2. Saltistjejen - Haha, bättre sent än aldrig är mitt epitet! Men jag ska inte vänta 10 månader till jag lägger upp resans sista etapp, nämligen resten av New England och Boston.
    Jag gillar verkligen Cape Cod och skulle kunna tänka mig att åka dit igen. Fast kanske inte förrän senare, när vi har barn och man vill bo på samma ställe i en vecka eller så.
    Jag såg sådana där krabbor även i Sydafrika och har sett dem förut utmed USA östkust. Håller med dig om att de känns som en förhistorisk kvarleva. Det är de ju iofs också :)
    Den där överväxta båten kan ju ha varit arrangerad, who knows! Jag tog fotot utanför Provincetown Theatre och de hade en skylt på stranden som bestod av en stor, stor skylt i cement/betong. Men skylten hade "gått sönder" och var i stora bitar (block), men inte nödvändigtvis så att en bokstav var ett block. sSå dessa bitar låg i sanden. Troligen också arrangerat!
    Jag gillar "avslappnat snygga"! Det är den stilen jag alltid försöker skapa! ;) Haha, vet inte om jag håller med men tack ändå!

    Jag är säker på att vi kan få ihop något när vi är i New York! Vi kommer ju vara där 4-5 dagar minst och vi kommer nog inte ha lika många "måsten" som förra gången, dvs mer fri tid.
    Kram!!

    ReplyDelete
  3. Ah vad harigt! Vilken resa! Jag ar makta avis eftersom en road trip i USA ligger valdigt langt upp pa min onskelista infor framtiden! Jatte fina foton och jag ar helt klart inspirerad att aka nu :-) Kram

    ReplyDelete
  4. Millan - Jag lyckades alltså att ge lite inspiration! Det är så fint i New England - ni måste åka dit någon gång! Finns andra delar som är vackra också men jag känner särskilt för kustområden. Det är ju något särskilt med hav och vatten!
    Kram!

    ReplyDelete
  5. Underbara bilder och jag vill också åka tillbaka till New England och besöka Cape Cod. Blev lite förvirrad när jag såg dina bilder från Provincetown men kom på att jag blandade ihop staden med Providence som vi besökte på vår NE-resa 2005.
    En liten undran - varför ska ni tillbaka till USA i sommar? Blir det samma resa som förra året eller ska ni bara till NY? Jag kanske har missat något inlägg om era resplaner?
    Så de där djuren heter Horseshoe crabs? Jag försökte se vad för slags djur det var men har aldrig sett något liknande förut.
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Petchie - Vi åkte inte till Providence men jag hade velat göra det! Får bli nästa gång!
    Vadå, man måste ha en ursäkt?? :) New York är ju ett resmål som man aldrig kan få för mycket av iofs men vad som hände var att Malaysia Air hade ett erbjudande om att åka tur-och-retur för 2900 kr (typ bara skatt och avgifter) per person och då slog vi till! Vi hade inte ens tänkt att åka till USA i sommar men nu blir det så. Det blir väl 4-5 dagar i NYC och sedan lika många dagar i Delaware hos min gamla aupair-familj för att få lite beach (de bor knappt en timmes bilväg från Atlanten). Eller så kanske vi t o m hyr något vid stranden, vi får se! Ni kanske ska komma dit?! Vi kan hyra ett hus tillsammans med Saltis! Bara en galen idé men tänk på det!
    Det blir iaf inget New England i år. Det får vänta några år, kanske med barn i framtiden. Då kan man stanna på samma ställe hela tiden.
    Kram!

    ReplyDelete
  7. När exakt åker ni?? Vi pratade nämligen om att åka till NYC i augusti eftersom O ska till NJ på kurs...

    ReplyDelete
  8. Petchie - Vi landar i NYC den 13 augusti och hemfärd är 23 augusti (eller om det var den 22 augusti). Så vi tänkte först vara i NYC 4-5 dagar, så t o m 17 eller 18 och sedan hyra ett hus i Chesapeake Bay. Eller tvärtom i tidsordning funkar också. När ska O på kurs??

    ReplyDelete
  9. ÅÅÅÅÅÅÅ NEWPORT! Jag ÄLSKAR Newport! Där har jag varit rätt många gånger, hade pojkvän som bodde i RI (kommer inte ihåg vad stan/byn hette). Den där strandpromenaden är helt fantastisk, har glömt vad den hette.

    Nu blev jag ännu mer sugen på en US-resa!

    KRAM!

    ReplyDelete
  10. Marianne - Så du har bott där i krokarna! När var det? Det kanske var Providence (där var vi aldrig)? Eller något mindre ställe kanske? Det var väldigt fint där men nästan alla ställen i New England och särskilt på Cape Cod är ju vackra! Minns inte heller var strandpromenaden hette. Du får boka in en USA-resa snart!
    Kram!

    ReplyDelete
  11. Nä, jag bodde inte där, jag pendlade från Sverige : ) Han bodde inte i Providence, det var ett mindre ställe, men väldigt fint. Söder om P om jag minns rätt, men det är inte alls säkert. Jag kanske får ta mig en titt på en karta.

    Håller med, hela NE-kusten är otroligt vacker. Kanske för att det ändå är lite likt Skandinavien på många sätt, att vi känner oss hemma där?

    Ja, måste åka snart!

    Kram!

    ReplyDelete
  12. Marianne - Det var inte en dålig pendlingssträcka, det! :) Ja, det är nog för att den delen av USA känns mer europeisk och hemma. Även väldigt hel och ren på ett sätt. Södern känns t ex inte lika hemma för mig även om det är vackert där också förstås.
    Kramar

    ReplyDelete