Saturday, June 13, 2009

Show & Tell: Six-Month Check-Up

Of photos that is. Annika, Désirée and Petra's theme this week is what does your photo archive look like now compared to six months ago?

First, the inventory:

20090111 - Tractor tire tracks at the country house (the crazy neighbour has built a new house and the whole place is a mess, and in addition the workers have cut through parts of Peter's family's lawn - so this is the folder with the evidence!)
20090128 - Anna's birthday dinner (two lonely photos...it was in the middle of the week and just the two of us)
20090214 - Passion fruit soufflé (Peter made a semi-successful attempt at making soufflé. Apparently passion fruit is a tricky sufflé ingredient.)
20090309 - Fuerteventura (our "getting rid of our winter white skin"-trip to the Canaries)
20090327 - Tallinn (my weekend cruise to Estonia with my friend Malin)
20090404 - Kangaroo (our first try of this particular kind of meat, grilled on the Weber on the balcony)
20090409 - Åre (Peter's ski trip to Åre with some friends over Easter)
20090410 - Easter and spring (some photos from Easter and the rest of April, mostly flowers and other nature shots)
20090430 - Walpurgis Eve party (our well-attended and fun - so the guests said - party on Valborg)
20090506 - Tallinn with work (another trip to Tallinn, this time for work)
20091517 - Daniel Hilton (first meeting with my friends' newborn son)
2090521 - Norway and Kalle & Anlaug's wedding (our latest trip and chance to see some friends we had not seen for years!)

So how does this year compare to the same time last year? Well, 12 albums so far this year compared to 19 last year. So we have evidently not been as busy with the camera this year, or perhaps travelled less?

But let me show you some favourites from (a selection of) the above listed albums !

The soufflé, before it collapsed... (February)


Walking in the desert in the northern part of Fuerteventura (March)


Table decoration at Restaurant Aed ("garden") in Tallinn (March)


Bumblebee at the country house - click on the photo to see an enlarged version. Then you will see the wings better! (April)


I like this photo because I really like my outfit with the red skirt and the black top, and because my friend M. was able to come to the party despite being ill for so long (which she still is, but hopefully she will get well soon!) (April)


Having a beer with my colleague N. in the Old Town of Tallinn on a work trip (May)


My friends C & J's little son Daniel. Poor J. went and broke her foot and had to have surgery and a Ceasarian at the same time! (May)


Not sure what the camera was doing when Peter took this photo but it actually turned out very cool! Sometimes there's no need for Photoshop! (May)

This was a fun theme! We should do it every six months!

13 comments:

  1. Å vad roligt!Det var verkligen ett jättekul tema tycker jag! Både att göra och att läsa och titta hos alla andra!!! :-)
    Och ni har väl ändå haft ett par rätt innehållsrika månader ändå Anna!?!
    Gillar bilden på dig i öknen mycket! Och den sista bilden var superhäftig ju! Ser verkligen ut som ett proffs som tagit den och "mixtrat" med kameran för att få fram den effekten! COOL!!!
    Vilken supersöt liten bebe också! Men fy vad hemskt att opera foten samtidigt. Det är tillräckkligt jobbigt ändå att få kejsarsnitt. Eller rättare sagt EFTERÅT. Både med själva snittet (det gör rätt ont ett tag) och framförallt att ta hand om nykomlingen. Inget man skulle vilja göra med endast en fot direkt....
    Kraaaam!

    ReplyDelete
  2. Visst var det ett härligt tema, man fick inse så mycket det hinner hända på 6 månader. Din ökenild ser ut som en strandpromenad, men jag förstår att det är horisonten som ändrar färg. Läckert. Alla blider är fina och talande.

    ReplyDelete
  3. Saltistjejen - Jag har inte hunnit titta så mycket på de andra inläggen än men ska göra det! Det var verkligen kul tema!

    Jo, vi har nog hunnit med en hel del det här halvåret men vi har inte tagit lika många foton av någon anledning (jag hade iof kunnat ta med nyårsbilderna från Paris så hade det varit lite flera).

    Jag gillar ökenbilden också! Har den som profilbild på Facebook. Fast jag ska nog byta snart för jag har haft den ett bra tag nu :)

    Visst blev bilden från bröllopet så himla bra! Tack kameran för den liksom!

    Lille Daniel är så söt! Träffade honom igår igen - nu är han 5½ vecka och lika söt fortfarande! J. hade ju förberett sig för en så naturlig förlossning som möjligt med yoga och allt var det är. Men sedan gick hon nästan 2 veckor över tiden och så 2 dagar innan de skulle sätta igång henne råkade hon snubbla hemma och bryta foten på två ställen! Så nästa dag blev det operation och kejsarsnitt. Kroppen skulle inte orka med en vanlig förlossning då så det var tvunget att bli så. Men egentligen hade hon ju så tur i oturen. Hon kunde ju ha fallit så illa att hon landade på magen. Det var nog därför hon bröt foten så illa för att hon skyddade magen i fallet. Men hela grejen är ju egentligen ganska komisk så de har skrattat en hel del åt det också :)
    C. har ju dock fått ta en mycket längre pappaledighet än planerat eftersom J. inte kan göra så mycket med stort gips. Plus sår på magen. Men imorgon kommer gipset av. Men hon kommer ju att behöva fysioterapi ett tag.
    Kram!

    Fritt ur hjärtat - Har inte hunnit kika in hos dig men ska göra det! Foton är ett sätt att minnas allt man gjort. Man glömmer så snabbt på något sätt. Sedan tar vi nog för mycket foton nu för tiden och borde rensa lite men det har inte direkt med temat att göra :)

    Det är en väldigt liten öken och den ligger vid havet så jag kan förstå att den ser ut som en stor strand. Och det är både lite hav och mycket himmel som du ser. Sanden har blåst dit från Sahara tydligen och nu är det en av de minsta öknarna i världen.

    Ha en bra söndag!

    ReplyDelete
  4. Glad att ni alla gillade temat!
    KUL!
    Känns roligt för Des och mig.
    Ja, det har varit ett sant nöje att titta in hos alla denna vecka. Så roligt med alla bilder och bildtexter, och faktiskt får man en hel del inblick. Jag hoppas att personen som har temat i dec har lust att föreslå halvårskoll nummer 2.
    Igen, kul att se dina bilder och läsa dina texter.

    ReplyDelete
  5. Annika - Jag länkade till Petra också men det är alltså framför allt du och Désirée som kokat ihop teman alltså! :) Vet du förresten vem som ska ta över härnäst? Jag är så dålig på att gå in på fredagsbloggarna, mer än de jag läser regelbundet - ska försöka bli bättre på det!

    ReplyDelete
  6. Du har fått med så fina bilder!! Skoj att läsa vad folk har hunnit med det senaste halvåret!

    ReplyDelete
  7. Nej, nu tappade jag tråden i det jag tänkte säga :-O
    Men cool humla, eller mer cool bild!
    Och jag håller verkligen med, ibland behövs inte photoshop! Jag älskar sådana där 'fluffiga' bilder!

    ReplyDelete
  8. Så roligt att få se dina bilder. Jag blev väldigt förtjust i den sista suddiga bilden.

    ReplyDelete
  9. Skrev precis svar som försvann! Argh!! Får börja om.

    Strandmamman - Kul att du gillade mina bilder! Det var ett kul tema som sagt! Man hinner en hel del på ett halvår ändå!

    Leopardia - Så kan det bli ibland! :) Visst blev humlan cool! Fast Peter tog fotot så jag kan inte ta credit! Den här stackars humlan kom tillbaka flera gånger om dagen flera dagar i rad och fastnade inne på den inglasade verandan. De är inte så smarta direkt! :)

    Västmanländskan - Den är min favorit också! Tätt följd av humlan och ökenbilden!

    ReplyDelete
  10. Tack för länken, men som Annika skrev så var det hon och Desiree som valde teman, jag gav bara lite input till dem...
    Får se om jag får ihop ett vääääldigt sent fredagstema, för det är verkligen kul att gå igenom sina fotofoldrar och kolla vad man gjort de senaste 6 månaderna.
    Humlebilden är ju jättehäftig - man ser riktigt hur vingarna rör sig! Och lille Daniel var ju ursöt - stackars hans mamma dock.
    Kram!
    PS När jag läser om alla dina resor längtar jag såååå efter Europa - vi reste minst lika mycket som ni när vi bodde i Bryssel ;-)

    ReplyDelete
  11. Petchie - Det var lite kul så du borde göra det! Det spelar ju ingenting om det är lite sent.
    Visst är humlebilden cool!
    Det är lite lättare att resa med Europa som utgångspunkt! Men snart är ni ju troligen tillbaka här!
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Ja, jag håller med. Det var kul att gå igenom allt man gjort. Man hinner med mycket på ett halvår.

    ReplyDelete
  13. Maisoui - Det är bra med tillbakablick ibland. Så att man uppskattar allt roligt man faktiskt får göra. Iofs kan det ju vara så att någon hade med något tråkigt som hände senaste halvåret men det mesta jag såg var roliga händelser.

    ReplyDelete