Monday, June 01, 2009

Soon



7 comments:

  1. Fint! Man blir alltid lika glad när de får nya knoppar.

    ReplyDelete
  2. visst är det underbart när de är på väg!!!! jag lämnade ju min jobborkidé i just sådant läge när jag slutade gamla jobbet. Kändes lite tråkigt att inte få se prakten, men å andra sidan kändes det faktiskt roligt att få lämna den när den var på väg att blomma om. Till den tjejen som tog över min skrivplats och min labbänk.
    Kram!!

    ReplyDelete
  3. skolfröken - Jag har ganska nyligen "börjat med" orkidéer (1-2 år sedan) så det här är första gången som jag har fått en av skjuta en helt ny stjälk som sedan fått blommor! Fast mina orkidéer verkar göra det - få nya blad och skjuta ny stjälk, men ingen som blommar om på ursprungsstjälken. Är det vanligt?

    Saltistjejen - Den längst ner hade slagit ut när jag kom hem från jobbet! Förstår att det var svårt att lämna den på gamla jobbet! Förhoppningsvis uppskattar den nya tjejen den och är en som också sköter om blommor!

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Vad roligt att den blommar på nytt. det är vanligt att den blommor på en ny stjälk, ibland blommor de på samma stjälk. Klipp alltså inte bort den gamla stjälken.
    kram från mamsen

    ReplyDelete
  5. Mamma - Om jag minns rätt är det en av dem som jag fick av Bicke. Eller så var den från er eller morfar. Inte de jag köpte själv i alla fall :) Har inte klippt bort några stjälkar, bara de som torkat helt.
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Va! Har du lyckats fa nya knoppar pa en orkide?? Det har jag hittills aldrig lyckats med. Jag har haft otaliga orkideer staende utan blommor som jag klippt ner efter konstens alla regler men inte har det kommit nagra knoppar. och efter nagot ar eller sa har jag gett upp ochkastat dem....

    ReplyDelete
  7. Millan - Ja, tydligen har jag lyckats! Men som sagt, inte på gammal stjälk (hittills) men däremot för att orkidéen skjutit en ny stjälk). Så ge inte upp! Så länge bladen är friska och de t o m får nya blad eller stjälkar så är det som det ska vara. En del orkidéer blommar ju (tyvärr) inte så ofta.

    Vad gäller vattning kör jag en metod som jag tror någon av de andra bloggarna tipsade om: en isbit på jorden en gång i veckan och så nedsänkning i vatten då och då (jag borde göra det en gång i månaden men det blir mer sällan).

    ReplyDelete