Wednesday, June 17, 2009

US Road Trip Part 5: New Hampshire and Maine

Time for the fifth and last but one post about our US road trip last July-August!


Plimouth Plantation, the site of the first Thanksgiving between the Wampanoag People and the Colonial English community in the 1600s. This first picture shows how the native Americans used to live.


And this shows what the English looked like at that time


Our B&B in Portsmouth, New Hampshire, the Inn at Christian Shore. Not as wonderful as Acworth Inn in Cape Cod, but still very much recommended if you're heading that way.


Famous Red's Eats in Wiscasset, Maine. We didn't stop though as there was such a long queue.


Peter in the cute town of Camden


Camden waterfront


This little puppy was so cute trying to get to the ducks!


Posing in Camden Marina


Belted Galloways at Aldermere Farm in Rockport, Maine - they look pretty cool!


Bar Harbor in the north of Maine


Beautiful bridge in Penobscot Bay (still Maine)


And today's Wednesday Recipe!


Morning fog in Belfast, Maine. We stayed at Penobscot Bay Inn - nothing fancy but good value accommodation.


Peter at Pemaquid Point


Same place


Bird at Pemaquid Point


And lastly, Kennebunks Beach, the town in the south of Maine where the Bush family has their vacation home


Boston coming up next!

9 comments:

  1. Mums, Clam Chowder är så gott! Min pappa har ett riktigt smaskigt recept på den soppan.
    Härliga bilder från er semester, som gör mig ännu mer sugen att se mer av New England... Och coola kor, sådana har jag aldrig sett förut!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Å vilka fina bilder! Jag har aldrig varit i maine men alla säger att jag bara MÅSTE dit. Hm jag tror jag skukle gillade t mycket. Gjorde ni några hiker eller liknande där? Det ska ju vara supervacker natur så just hiking eller biking brukar vaa ngt många gör där.
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Petchie - Visst är det gott! Du får lägga upp din pappas recept! Jag tyckte själva bilderna från Cape Cod var bättre men den där här delen av resan var annars lika härlig som den tidigare etappen. Du får ta och åka dit snart!
    Kram!

    Saltistjejen - Maine är jättevackert! Påminde mycket om Sverige faktiskt. Vi hajkade faktiskt inte. Vi funderade på det - vi var ju uppe vid Acadia National Park - men vi kom fram vid 19-tiden när parken stängde och vi hade inte planerat in tillräckligt med tid för det. Men det hade varit kul med ett rejäl promenad där i alla fall.
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Härlig resa! Precis vad jag skulle vilja göra, börja någonstans i Bangor, Maine och sedan resa hela vägen ner till ... nu har jag glömt vad spetsen på Florida heter, men dit i alla fall. Det SKA bli om inte allt för lång tid.

    Clam Chowder är så gott! Vad hette den andra sorten, den tyckte jag nästan var ännu godare än New England.

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Ja de jag pratat med som varit där säger att det påminner om Skandinavien. naturen alltså. Och att det är jättefint att vandra där.
    Synd att ni inte hann. Men Maine finns ju kvar! ;-)
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Marianne - Vi var i Bangor också tror jag men jag har ingen bild därifrån. Eller så är det att jag såg det på kartan och minns det på grund av det. Tror det finns en lokal flygplats där också. Är det Florida Keys spetsen heter eller är det någon annan del av Florida? Det låter som en kul residé!

    Menar du lobster bisque?

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Saltistjejen - Man tror verkligen att man är i Skandinavien, tills man ser hus eller t ex vägar. För arkitekturen är ju annorlunda och även färgen på vägstreck och trafikskyltar.
    Jag tror säkert att vi kommer återvända någon gång i livet. Iofs kankse inte till Maine (för det finns ju en massa andra fina ställen att vandra också) men definitivt till Cape Cod.

    ReplyDelete
  8. Underbart, Anna!!
    Maine står på önskelistan över ställen jag vill åka till!
    JAG skulle älska att vara där, tror jag. naturen är ju så strålande vacker!!
    One of these days!!
    Clam chowder är bland det godaste jag vet i soppväg...
    Jag förstår att naturen i maine är väldigt "nordisk", men lite mer dramatisk, eller hur?

    ReplyDelete
  9. Annika - Så du har inte varit där?! Tänkte att kanske du som bott i USA så länge varit all over the place! Jag gjorde faktiskt en tre veckor lång resa med buss över hela USA efter mitt aupair-år (med 50 andra aupairer) så jag har sett en del men korta stopp på varje ställe. Sedan har jag varit tillbaka i USA en hel del sedan dess.

    Det stämmer nog att den är som Sverige fast mer dramatisk. Å andra sidan har jag inte varit så mycket i norra Sverige och kan tänka mer att det är ganska dramatiskt där också. Var i norska Telemark i maj och det påminde mig mycket om Värmland fast Telemark var nog lite mer dramatiskt.

    Ha en fortsatt bra helg!

    ReplyDelete