Friday, June 05, 2009

Show & Tell: Blue and Yellow

New month and new Show & Tell hosts - Annika, Désirée and Petra. Today's theme blågult - blue yellow (though yellow blue sounds better in English) are the Swedish national colours and I assume the girls picked it because it's the Swedish national day tomorrow. But I'm going to make a very free interpretation and write about what I came to think of when I thought of the colours blue and yellow.

Blue and yellow - and purple, green and red - are the colours of an abused woman.

Before I continue I should point out that I'm not myself a beaten woman (if I were I would probably not write about it to start with) but fighting domestic violence, or violence against women in general, is a cause I support. I have a friend who's been working with women's rights and domestic violence for a long time - she's now heading a project called Centre for Relationship Violence in Stockholm - and I have followed some of the developments in terms of policy and legislation for work.

According to the UN definition (1993 declaration), violence against women is:
  • - Violence targeted at women on the basis of sex/gender
  • - Violence that cause or can cause physical or mental suffering or bodily harm
  • - Violence that mean threat, coercion or arbitrary deprivation of freedom
  • - Violence against women refers to abuse, rape or sexual exploitation
  • - Mental violence refers to sexual harassment or sexual humiliation at workplaces or in schools, in media, press and advertising
  • - Violence against women is a breach of human rights

Violence against women occurs everywhere around us. Amnesty illustrates this by shrinking the world to a village with 1,000 inhabitants and providing some frightening and sad statistics:

  • - 500 are women; it would be 510 but 10 were never born due to sex-related abortion or died as infants due to neglect
  • - 300 are Asian women
  • - 105 are illiterate
  • - 145 live on less than a dollar a day
  • - 167 are being beaten or in some other way exposed to violence during their lifetime
  • - 100 will be raped or experience an attempted rape during their lifetime

More about domestic violence (source: Amnesty):

  • - At least one out of three women or as many as a billion women in total have been abused or forced to have sex during their lifetime. Often the perpetrator is a family member or someone she knows.
  • - Approx. 70% of female murder victims are killed by their male partner
  • - It is estimated that in Kenya more than one woman a week is killed by their male partner; in Zambia it is five women a week by a male partner or family member.
  • - 35% of Egyptian women are abused by their husband at least once during the marriage
  • - In Bolivia 17% of women over 20 have been subject to physical violence in the last year
  • - In Bangladesh all murdered women have been killed by their partner
  • - In Pakistan 42% of women are said to accept violence as part of their fate and 33% feel too helpless to put up any resistance. 19% say that they have protested and 4% that they have acted in some way.
  • - In Canada the costs for violence against women have been estimated to be 1.6 billion dollar per year including medical care and decline in production
  • - In the USA a woman is abused every 15th second, often by her partner
  • - In New Zealand 20% of women are beaten or mentally abused
  • - In Russia 36,000 women are abused on a daily basis by their men or partners
  • - In Spain one woman is killed every five days by her male partner
  • - In the UK two women a week die at the hands of their male partners.

There is also specific sexual violence (still Amnesty figures):

  • - One of five women in the world will be subject to rape or attempted rape during their lifetime
  • - In South Africa on average 147 women are raped day
  • - Rape occurs every 90th second in the USA
  • - In France 25,000 women are raped every year
  • - In Turkey 35.6% of women have been subject to violence within marriage, 16.3% say that it has happened on several occasions

More statistics, e.g. for violence against women in wartime and harmful practices such as female genital mutilation, are available on Amnesty's page.

So what do states do about it?
In many countries it is not even considered a crime; cases of violence are often not even investigated or punished. Some facts:

  • - In 2003 at least 54 countries had laws that discriminated against women in some way (based on a report from the UN rapporteur on violence against women).
  • - 79 countries have no or unknown legislation against violence in the home
  • - Rape within marriage is recognised as a specific crime in only 52 countries (read for example about new, depressing legislation allowing this in Afghanistan here)
  • - Only 16 countries have legislation that include specific references to sexual assault
  • - Only three countries have legislation that specifically headline violence against women as a criminal category in itself (Bangladesh, Sweden and the USA)
  • - In Bolivia, Cameroon, Costa Rica, Ethiopia, Lebanon, Peru, Romania, Uruguay and Venezuela a rapist will not be punished if he asks the victim to marry him and she accepts
  • - The concept "honour" as extenuating circumstances (partly or fully) exists in penalty codes in Peru, Bangladesh, Argentina, Ecuador, Egypt, Guatemala, Iran, Israel, Jordan, Syria, Lebanon, Turkey, the West Bank and Venezuela.

What about Sweden then?
According to the Swedish National Council for Crime Prevention, reported case of abuse against women are increasing (up 34% in the last decade) - both because more and more women go to the police and because there is more violence. Some facts and figures:

  • - In 73% of the cases the woman knew the culprit (2007)
  • - The share of attacks (where the victim does not know the perpretator and it happens outdoors for example) has decreased with 12% (2006) and in 17% of cases of rape there is no close relationship
  • - In 2006 the prosecutor gave a restraining order in 4,294 cases
  • - There were 2,500 reports of abuse in 2007
  • - In 2007 5,850 persons were suspects in connection to abuse against women. In the majority of the cases (around 4,750) the woman and the man knew each other. In 85% of those cases the suspect was a man (compared to 64% men where they don't know each other).
  • - 21% of all cases were settled (solved) (23% for known perpretator and 15% for unknown)
  • - According to estimates only 20-25% of violence against women in close relationship are ever reported to the police

We should also remember that not just women are victims of domestic violence, also children, both directly and indirectly. Save the Children/Rädda Barnen has done several excellent commercials about this:




I also believe that prostitution is a form of violence against women. I don't agree with those who say that "it is the world's oldest trade bla bla..." or that "they have chosen to do this bla bla...". I recently read a disturbing article about the "business prospects" for prostitutes in Copenhagen in connection with the climate conferences taking place there this year (one climate and business conference a couple of weeks ago and of course the big international climate conference in December). At the recent conference one prostitute said she had "a crazy rush" for business; "the politicians also need to relax after a long day"... Denmark has not criminalised sex-buyers (NB! not selling but buying, based on the assumptions that the prostitutes themselves are victims rather than criminals) like Sweden (1999), Norway (2008), Finland (pending) and Iceland (2009) and does not seem to be heading that way anytime soon.

Finally I just want to say that I'm not saying that all men are like this! I happen to have a wonderful man in my life and I know most of you out there do too. Violence against women in something that men and women have to fight together! It's a cause we should all support. I also want to say that I'm aware of the fact that there are women who abuse men, and violence in same-sex couples - this is for example why my friend's project talks about violence in relationships rather than just violence against women. That said, most of their clients are women who have been abused by men.

29 comments:

  1. Jättebra inlägg precis som Tainas som rör samma ämne! Skrämmande statistik! Kan det verkligen stämma att ALLA mördade kvinnor i Bangladesh dödas deras partners? Jag vet att domestic violence har uppmärksammats rejält i SPanien de senaste åren och det med rätta när man läser statistiken - undra hur det är i Storbritannien, om man uppmärksammar det lika mycket där?
    Jag har en tysk kompis från mitt masters (i mänskliga rättigheter) som är specialiserad på våld mot kvinnor och speciellt prostitution - hon har bl.a jobbat i Thailand för FN och hon anser att den svenska prostitutionslagen är bäst! Vi hade en hetsig diskussion med några andra kompisar från masters-programmet för några år sedan där några andra kompisar hade motsatt uppfattning men det var skönt att höra att hon, som "expert", tyckte att köpa sex ska vara förbjudet. Jag är stolt över vår lag, den är säkert inte perfekt men jag tycker inte att prostitution hör hemma i ett demokratiskt och jämnställt samhälle.
    KRAM!
    PS Den andra filmen av RB var verkligen sorglig, jag fick tårar i ögonen...

    ReplyDelete
  2. Ja ett jatte viktigt amne och fruktansvart att det overhuvud taget existerar. Jag skriver under pa allt du tar upp och far lite angest over siffrorna du tar upp. kram

    ReplyDelete
  3. Eller nej, jag far inte 'lite' angest over siffrorna. Jag forfasas over dem!

    ReplyDelete
  4. Så otroligt bra och viktigt inlägg - och jag håller med om precis allt du skriver! Hade inte sett det andra filmen förut men den var verkligeb gripande! Jobbar själv med familjer i kris och jag har inte bara en gång sett relationsvåld mot män och det var bra att du lyfte också det. Och alla dessa barn som bevittnar - sorgligt!

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Sitter med tårar i ögonen efter att ha både läst ditt så grundliga inlägg samt videoinklippen. Detta ämne berör oss alla..
    Kramen!

    ReplyDelete
  6. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Har ju rätt mycket egna erfarenheter. Siffrorna är katastrof. Verkligen deprimernade. Det är ett tabubelagt ämne vi borde prata om mer. Bra inlägg.

    ReplyDelete
  7. Våld i alla former är fruktansvärt tycker jag. Men tanken på just detta att leva i skräck i sitt eget hem är något jag får ångest av att tänka på. Att de som ska vara de som står en närmast är de som hotar och använder våld, fysiskt och/eller psykiskt är fruktansvät. Att man ska behöva känna skräck av egna familjemedlemmar. Hemskt hemskt hemskt!
    tack för ditt mycket engagerade inlägg!
    Kram!

    ReplyDelete
  8. Bra skrivet och precis som Tainas inlägg så berör det! Det är förjävligt att det kan ske mitt ibland oss och precis nu! Fy f-n! Bra också att du skrev att alla män inte är så här. De allra flesta blir lika äcklade av detta som vi.

    ReplyDelete
  9. Du och Taina skriver så sant om detta idag, eller igår ska jag väl säga.
    Sådant här får aldrig glömmas bort, och siffrorna är skrämmande. Det värsta är väl att man vet så lite, så lite om vem som egentligen är drabbad. Hemskt.
    Visst, de allra flesta män blir ju lika illa berörda som vi över detta som vi blir.

    ReplyDelete
  10. Många kommentarer här!

    Petchie - Jag såg att du också berört detta ämne i ditt inlägg, även om det bara var kort. Usch ja, statistiken är inte kul! Men jag tycker nästan det är värre att tänka sig att det fortfarande sker i (relativt) jämställda Sverige. En del säger ju t o m att det kanske ökar, i alla fall under en tid, när jämställdheten ökar. Att vissa män inte klarar av sin nya mansroll. Eller nåt.

    Jag undrade också lite om det där om Bangladesh. Men det stod så på Amnestys hemsida. Men de menar kanske att det är extremt ovanligt att kvinnor mördar andra kvinnor? Och att det är männen och inte någon annan manlig familjemedlem som dödar dem.

    Storbritannien gör faktiskt en hel del bra på det här området. På många sätt ligger de före Sverige, i alla fall i åtgärder. Och per capita så tror jag att fler kvinnor mördas av sina män i Sverige faktiskt. UK jobbar även väldigt aktivt med tvångsäktenskap och de skiljer bättre mellan arrangerat (som är tillåtet) och tvångs.

    Min kompis som jobbar med de här frågorna skulle nog komma mycket bra överens med din tyska expertkompis! :) För snart 1½ år sedan när britterna var här och studerade sekköpslagen fick de däremot träffa även en svensk "sexarbetare" som är emot lagen. Hon var ganska pragmatisk iofs och ansåg att lagens införande hade brister i form av stöd för kvinnorna samt att många kvinnor faktiskt inte valt detta "yrke" utan tvingats in i det av diverse skäl. Men en del av övriga kvinnor i hennes nätverk är s k "lyckliga horor" som menar att de inte är några offer. Jag har dock svårt att förstå det synsättet. Håller med dig om att ojämställda maktförhållanden, som prostitution faktiskt är, inte hör hemma i ett samhälle!

    Millan - Jag förstod vad du menade fast du skrev "lite ångest" först. Understatements är ju både en brittisk och en svensk grej! :) Ibland undrar man ju om man någonsin kommer att få bukt med våld mot kvinnor. Om vi inte kan lösa det i Sverige, hur ska man då få bort det i resten av världen?? Men man får inte ge upp alltså!

    ReplyDelete
  11. Fritt ur hjärtat - Det var tråkigt att höra att du har egna erfarenheter av våld. Vet ju inte om du menar direkt, personligen eller någon i din närhet, men oavsett vilket det är så är jag glad att du eller din personen tog sig ur det! Jag tycker de borde köra den där kvinnofridskampanjen från några år sedan igen! Hela tiden! För det är ju tabu som du säger. Särskilt inom mer välutbildade, välavlönade kretsar. I socialgrupp 4 är de faktiskt vanligare att folk kallar på eller får hjälp eftersom man där kanske redan har ett förhållande till socialen och man har redan problem; ett problem till är liksom inte lika stort. Jag svamlar men jag tror du förstår vad jag menar.

    Saltistjejen - Håller med, såklart t ex misshandel som sker på stan t ex är jättehemskt också. Men just det här att det händer i hemmet eller bland dem man ska vara mest trygg med. Och att det händer upprepade gånger. Att det blir något slags normaltillstånd. Kul (eller kul är inte rätt ord men du förstår vad jag menar) att så många tyckte inlägget var bra! Kram!

    ReplyDelete
  12. Maisoui - Tack. Jag tycker verkligen inte att samhället (och då inkluderar jag alla myndigheter och vi medborgare) gör tillräckligt mot detta! Tror att det är så många som ser mellan fingrarna och låtsas som ingenting. Var på ett seminarium om våld mot kvinnor i Riksdagen för något år sedan eller två när de visade en film som de visar i skolan för högstadie- och gymnasieungdomar (minns ej vad organisationen hette). Syftet är både att ungdomarna ska känna igen tecknen om de själva blir utsatta men även känna igen om det händer i någon väns familj. För vännen själv kanske inte vågar berätta för någon. En av mina vänner hade en far som var alkoholist när jag växte upp men jag märkte ingenting för jag visste inte vilka tecken jag skulle känna igen. Tror det är liknande med detta. Utbildning, utbildning, utbildning.

    Annika - Siffrorna är hemska, både i Sverige och i andra länder. Som jag skrev till Maisoui här ovan så är informationoch utbildning så viktigt, och man måste börja tidigt. Minns att den där organisationen som gjort filmen ritade upp en trappa med olika tecken på om man riskerar att förhållandet utvecklas till ett våldsamt. Kommer inte ihåg stegen exakt men det är i alla fall något som de borde gå igenom i skolan.

    ReplyDelete
  13. Emmama - Råkade hoppa över din kommentar. Det är bra att så många uppskattade inlägget. Man kan ju hoppas att folk som googlar på detta råkar hämna här eller något. De är väldigt bra de där reklamfilmerna! Det finns några fler också om du kollar på YouTube-sidan. Du är ju en av de här hjältarna som jobbar med detta! Det vi måste stoppa är ju att kvinnovåld (eller våld mot barn i hemmet) går i generation. För många våldsutövande män är ju också offer, på något sätt.
    Kram!

    ReplyDelete
  14. Taina - Du och jag (samt Petchie på ett hörn) skrev båda om detta igår. Som jag skrev ovan hoppas jag att någon googlare hamnar hos oss. Jag kommer också fortsätta ta upp det då och då för det saknas lite debatt om det. Folk jobbar i det tysta. Hoppas verkligen att JämO (eller DO som det är nu, tyvärr) gör en ny kampanj om detta (eller vilken organisation det nu var som gjorde förra kvinnofridskampanjen!
    Kram!

    ReplyDelete
  15. som du skrev - de som är drabbade kanske inte säger så mycket, det vet jag av egen erfarenhet. Första reaktionen är en skam över att det hänt en själv,den sitter i länge och det är oerhört svårt att medge att det har hänt. Ett offer till våld går in i shock och mister intitiativförmågan, därför är det så viktigt att temat diskuteras om och om igen.

    ReplyDelete
  16. Tänkte att jag skulle gå in på alla "fredags-bloggares" sidor, tyvärr är jag urkass på engelska. Men kul att du hade skrivit något i alla fall. (de flesta har inte det)

    ReplyDelete
  17. Jemayá - Precis, det är ju både tabu och skam. Oftast skyller offret på sig själv eller så kanske man inte vill att omgivningen ska veta att en partner som kanske alla tycker är jättetrevligt egentligen inte är det. Man har misslyckats med sina val i livet. Mycket sådana tankar antar jag. Då är det så viktigt att omgivningen ser tecken samt hjälper folk på traven. Ju mer vi pratar om det desto mer kan vi göra.

    Lena - Kul att du kikade in ändå! Får kolla in hos dig någon dag!

    ReplyDelete
  18. Ett viktigt och angeläget ämne!

    ReplyDelete
  19. Västmanländskan - Bra att du också tycker det!

    ReplyDelete
  20. Vilket viktigt inlägg! När jag läste om den fiktiva byn 5% av alla kvinnor kommer någon gång att bli våldtagna, det är sjukt höga siffror, även om jag tror att den egentliga siffran är 15% eftersom världen ter sig så sjuk ibland...

    ReplyDelete
  21. undra vart jag fick 5% ifrån, herregud, det är ju 20% och då blir man ju mörkrädd!

    ReplyDelete
  22. Leopardia - Det blev ett ganska långt inlägg! Bra att så många av er orkade läsa, men så är det ju ett angeläget ämne som du säger! Det var ju en hel del statistik där så inte så konstigt att du tänkte fel först. Tyvärr är det 20%. Tragiskt men sant. Så du hade ju ganska rätt med din första gissning.

    ReplyDelete
  23. Det får bli in till Taina direkt efter det här alltså, jag har inte läst hennes inlägg än.

    Det har tagits ett myrsteg framåt här i Egypten i alla fall, och alla framsteg är glädjande, även om det går för sakta. Här skrev jag om det:
    http://nyaaventyr.blogspot.com/2008/10/seger-fr-egyptens-kvinnor.html

    När det gäller Turkiet har jag för mig att det inte stämmer längre, att "heder" inte längre är en förmildrande omständighet. Jag kan ha fel, men jag har ganska bestämt för mig det.

    Det är nästan obegripligt att människor kan göra så här mot varandra, dessutom mot människor som de påstår sig älska. Men, kärlek är det ju inte, det är ju bara ett maktspel från deras sida om jag har förstått saken rätt.

    Jag håller med dig när det gäller prostitution. Jag tror att det där snacket om "fritt val" är något som möjligen gäller i några få undantagsfall, för det flesta är det någon form av tvång som gör att de hamnar på gatan eller i bordellen. Det må vara knark eller hunger, men det är definitivt inte många människor (det finns ju manliga prostituerade också) som fullt frivilligt säljer sin egen kropp. Att våra makthavare utnyttjar dessa stackars människor är en skam utan dess like.

    Mycket bra inlägg!
    Kram!

    ReplyDelete
  24. Marianne - Har inte hunnit läsa ditt inlägg ännu men det låter ju bra att det går framåt i alla fall, även om det är små steg.

    Jag vet inte när Amnestys sida var senast uppdaterad, tror det var ganska nyligen, men det kan ju ha ändrats sedan dess. Hoppas det! På tal om det här med "heder" förresten är ju det så himla dumt ord. Även när man pratar om det i lag- eller policytermer så använder man ju om "heder". Kofi Annan m fl har ju försökt prata om "shame" istället för "honour", t ex shame killings, för att använda ett mer negativt klingande ord. För det är ju det det är egentligen. Så egentligen ska man försöka använda det istället så det "catches on".

    Du har rätt att det handlar om makt. Det är ju samma sak med prostituerade. Eller de som går till prostituerade. Jag tror att det egentligen handlar om att de vill dominera och kontrollera någon. Och då menar jag inte att leka någon dominatrix-lek i sängen utan jag menar att det handlar om ett maktförhållande.

    Kram!

    ReplyDelete
  25. BRA! Jag ska börja säga "skammord" i stället!

    ReplyDelete
  26. Marianne - Jag med (har varit dålig på att följa mina egna råd)!

    ReplyDelete
  27. Women have been subjected to violence throughout history, and although this horrendous action is condemned by all societies, it is still prevalent in many, especially the third world countries. In a survey carried out by the World Health Organization (WHO) in 2005, out of the ten counties surveyed, more than 50 percent of women in Bangladesh, Ethiopia, Peru and Tanzania reported having been subjected to physical or sexual violence by intimate partners, with figures reaching a staggering 71 percent in rural Ethiopia. Only in Japan, less than 20 percent of women report incidents of domestic violence.

    ReplyDelete
  28. Jag kom av mig på min uppdateringstur, men nu är jag tillbaka igen. Ett SÅ viktigt ämne du skriver om till fredagstemat för blågul!

    Det är också viktigt att det kommer fram att det inte bara handlar om verkligen blågult. Jag tror otroligt många kvinnor ibland oss, alltså också i Sverige och liknande länder där liknande saker ändå tas hyfsat allvarlig (ja, man kan ju tyvärr inte säga att vi sköter det jättebra heller, även om det är de länder som är långt dåligare, där våldtäkt leder till fängelsestraff för offret osv), altså, jag tror det är otroligt många kvinnor som går runt och tänker att det de är med om nog inte är så allvarligt ändå. De är så nedtrykta att de inte kan se, att bara för att de inte blir inlagda på sjukhus och har stora blågula märken, så kan de alltså ändå leva i en vardag med psykisk och fysisk misshandel. Det är alldeles för många som tänker att ja, det blev ju aldrig något märke, ja jag går ju också runt och är sur hela tiden och ja, jag överreagerade nog också själv lite grann. Det är så många som har det värre än mig. Detta är väl bara så livet är i ett parförhållande. Det är skrämmande att tänka på hur många som går runt med sådana tankar! Man fokuserar säkert också så mycket på det som faktiskt är bra, att man negligerar det dåliga när man står där och ska ta de stora besluten om att gå eller inte gå.

    ReplyDelete
  29. Ser nu att jag glömde lite citat-tecken här och där, men jag hoppas att du/ni förstår vad det är jag försöker få fram. ;-)

    ReplyDelete