Monday, August 31, 2009

I'm a Shoe-o-Holic After All!

Or a shoe-maniac, whichever word you prefer! So thought I'd show you the shoes I bought on this year's US trip (coming home shoe-empty-handed would feel so wrong)!

My first purchase is a kind of boot I never thought I would buy. But this isn't really a regular Ugg. These are just so stylish and cosy and I've been secretely admiring them for a long time. So with the dollar being reasonably low and prices much better in the US than in Sweden anyway, I decided to take the leap! However, I will NOT wear mine in the middle of summer which people in Hollywood and London (and perhaps Australia, the birth country of Uggs, where I guess it is hot most of the time??) seem to do. Instead they will be perfect for Swedish winter! Inside they are full of wool and so soft and nice (which makes it even harder to understand how people can wear them in hot weather...).

The Uggs I got are called "Classic Cardy".


They will look great folded down with jeans tucked in (I guess I should have worn my jeans when demonstrating this...oh well!), or...


...up when wearing a skirt for example.


I also got some dress shoes:

A pair of blue standard dress shoes. I only had black ones before so figured it woud be good to extend the collection with a few more colours. These kinds of shoes never really go out of fashion so I can see myself wearing them in 20 years too.


A pair of brown, a bit more trendy shoes I guess. Brown is a good colour that is always needed too.


And finally this cute ballerina type shoes without a heel. I just love these!

14 comments:

  1. Vad skoj med en massa nya skor! Jag har aldrig trott att jag var en san dar shoe-oholic men jag tror jag blivit det med aren... :-) Kram

    ReplyDelete
  2. Anna!! DU och jag har ju precis samma smak!!! Uggsen är ju ascoola!
    Det stack till i hjärtat på mig när jag såg dina assnygga svarta pumps!! VILL HA!! Var köpte du dem?
    Samma sak med de bruna skorna...supersnygga!
    Me Likey! A LOT!!
    Själv ska jag ut på en shoppingrunda imorrn, och skor lockar alltid väldeliga...

    ReplyDelete
  3. Jag instämmer med Annikas kommentar där!! Vi delar helt klart också smak, gillar alla dina nya skoinköp Skitsnygga!!!

    ReplyDelete
  4. Millan - Jag har nog också blivit det med åren, typ från 25-årsåldern och uppåt. Jag var definitivt inte det i tonåren t ex, fast det kan ju iofs ha berott på att jag inte hade så mycket pengar att köpa skor för!

    Annika - Vad roligt att vi har samma smak! Pumpsen (dessa är dock blå, inte svarta fast jag tror de fanns i svart också) köpte jag på Macy's (ja, alla tre skor förutom Uggsen är köpta där). Märket är Circa John David (ett märke jag inte hört talas om förut). De bruna är Anne Klein och de grå Nine West. Du får rapportera om du hittar något på din shoppingrunda! De bruna Anne Klein fanns förresten i grå också och Nine West-skorna fanns i andra färger också. Lycka till!

    Anne - Så du tyckte också dessa var jättesnygga! Kul! Jag brukar oftast köpa lite mer vardagsskor (eller typ mittimellan, Ballerinaskor som är mindre uppklädda) så det var kul att verkligen köpa finskor!

    ReplyDelete
  5. Jättesnygga skor och stövlar! Uggsen var finare än de klassiska som jag inte gillar så mycket. Men det gäller väl att det inte är slask när man går i sådana så att de inte blir helt förstörda? De är väl inte vattenavstötande?
    Jag hatar egentligen att köpa skor eftersom jag är extremt kräsen och för det mesta inte gillar vad som är modernt, men ändå har jag en ansenlig samling skor nuförtiden ;-)
    Hoppas att det inte var alltför tufft att börja jobba idag! Bara en 4-dagars vecka måste vara skönt som start!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Men gud va fina! Jag vill ha alla! Speciellt UGGSen :-)

    ReplyDelete
  7. I had a pair of uggs ( blush) back in the dark ages...when I was a student. Never wore it cos I saw it on an OLD granny ONCE and that certainly put me off it complete. Eventually gave it away to the cerebral palsy shop:) But yours look SUPA-funky!! I like!

    ReplyDelete
  8. Hmmn! I wanted boots just like that in Nordstrom!!!LOL!

    ReplyDelete
  9. Petra - Nä, jag får nog ta det lite försiktigt med dem när det är slask. Men de tål en del om man impregnerar dem. De har ett till lager tyg eller nåt innanför det stickade (och sedan en massa ullfoder såklart). Så du är kräsen vad gäller skor alltså?! :)

    Det var helt okej att börja jobba igår - att det är en fyradagarsveckan gör ju det lite lättare som sagt! Jag var dock bra trött efter att ha gått igenom 788 mejl! Hann bara med grovrensning så idag börjar det mer detaljerade arbetet och indelning i prio 1, 2 och 3!

    Skolfröken - Visst är det coola!! Jag sparade även 700 kr på att köpa dem i USA! Uggsen alltså.

    ReplyDelete
  10. Edina - I can understand that you were put off. But now you can get a pair that hopefully old grannys don't wear! Or who knows but I say they are cool anyway! :)

    Harley's world - You should pay Nordstroms another visit then! ;)

    ReplyDelete
  11. I like ugg! men de är riktigt svåra att få tag på här i Italien. Önskar ett par till dottern min - hade varit allt för gulligt men tämligen ekonomiskt oansvarligt då hon växer ur dem snabbare än kvickt! Dina var suprsnygga - jag får leta vidare i Italy!

    Nina, Hjalmar och Selma

    ReplyDelete
  12. Anna, härligt att hitta en "sko-kompis"!! Jättefina skor, jag blev väldigt förtjust i uggsen och de mörkblå pumpsen! Dessa pumps skulle jag själv gärna haft till mörkblå jeans och en vit skjorta =)
    Här shoppas det skor i ett rasande tempo, och folk i vår vänkrets har väldigt roligt åt mitt lilla intresse =). Men visst gör fina skor hela outfiten? tillsammans med snyggt hår, enligt mig! Kramar

    ReplyDelete
  13. Underbara skor! Jag har tidigare inte shoppat så mycket skor , men sedan jag flyttade hit har det blivit fler än normalt...so I am on my way to speak.
    De där Ugg är fantastiska och jag blir lika förvånad när jag ser dessa användas under sommaren så som flip flop på vintern! Dessa amrisar. Dessa amrisar.

    Dress shoes är alltid snyggt. Även till ett par utsvängda jeans.

    Kramen

    ReplyDelete
  14. Nina - Jag trodde de fanns överallt?? Såg en annons på min blogg faktiskt om du går in på kartan med var mina läsare kommer ifrån. Kanske bra pris genom internet? I New York hade de barnstorlekarna till billigare pris och de som hade rosa eller mintgrön färg var ännu billigare. Hon kanske inte hinner använda dem så länge och då kan du sälja dem vidare på Blocket kanske! :)

    Lia Så du är också ett sko-fan! Det kunde jag nog tänka mig att du var faktiskt! :) Jag är också ganska känd som "skosamlaren" eller något i bekantskapskretsen! Ibland köper jag iofs skor som jag knappt använder eller jag inte använder förrän efter två år, men annars är jag nog ganska duktig på att kombinera dem. Mitt problem är snarare hur få plats med alla skor. Jag har iaf köpt sådana där transparenta skokartonger i plast så att man bättre ska kunna se dem så att man s a s inte glömmer bort att de finns. Som tur var har jag också en sambo som gillar skor och har avsevärt fler skor än genomsnittsmannen.

    Taina - Visst är de fina! Jag gillar dem så mycket och väntar på tillfälle att ha på mig dem! Förutom skor är jag lite kavajoman också men jag börjar avvänja mig kavajerna litegrann faktiskt :)

    Visst är det komiskt det här med Uggs på sommaren/i varma klimat! Flipflops på vintern har jag dock inte sett!??

    ReplyDelete