Tuesday, June 07, 2011

What's Cooking

Isolde tried potato for the first time today. Not a hit... She's been trying porridge (simple oat based kind) for a week or two and it started well - she opened her mouth wide and even swallowed - but now it's like she's decided it's faul. A bit frustrating but at the same time I know she will eat solids eventually. We have a bit of deadline though. We're attending a wedding in a month's time and it would be good if she had learnt to appreciate porridge by then, for the babysitter's sake, especially since she's not keen on drinking from a bottle (either).



I have also prepared pureed carrot that has also gone into the freezer.

Via Anna's iPhone

8 comments:

  1. Kul! Det är dags att försöka få Alfred att äta lite mat snart nu, än så länge har han bara sugit på men melonklyfta! :)

    ReplyDelete
  2. Ja hon vänjer sig ju. Testa med lite rivet äpple i gröten, alltså superfinrivet så det blir mest som saft. Det funkade för mina. Men de gjorde precis som Isolde, gillade gröt först och sen ratade de den. Först efter ett par månader funkade det igen men då hade vi gått över till välling. Nu äter de vanlig havregynsgröt med frukt och mjölk till mellis. Om det håller i sig kanske ni kan testa olika grötsorter också?

    En sak om mat som vi fick höra från BVC är att om man vill att barnet ska äta hemlagad mat ska man ge det från första början, även smakportionerna. Men det är ju bara att frysa som du gör.

    ReplyDelete
  3. Aha! Dead line. Hm, annars hade jag nog föreslagit att vänta lite. När de är redo brukar de visa detta genom nyfikenhet på mat. Hon är ju så liten än och kanske inte hunnit bli så intresserad av mat ännu. Men om ni har ett datum så är det väl bara att försöka lite varje dag.
    Rivet äpple och banan kan ni också testa. Det är ju sötare och kanske hon gillar det bättre. Här i USA startar man ju ofta med rice cereal (alltså typ gröt baserat på ris) som kan blandas ut med bröstmjölk eller ersättning. Det fick E i början.
    Lycka till!

    ReplyDelete
  4. Har inga jättebra tips. Lilla T var matglad redan från början. Men jag gjorde också egen puré och fick tipset att blanda i bröstmjölk. Då blir det lite sötare och det är en bekant smak för barnet.

    ReplyDelete
  5. Marie - Vad för slags melon? Kanske ska prova det också. Hur stor bit skär du? Man vill ju inte att de ska råka få i sig lite och sätta i halsen.

    Skolfröken - Jo, jag vet ju att hon kommer äta så småningom men just nu känns det lite trögt. Men tog rivet äpple i gröten idag (min mamma rekommenderade också det) och då gick det ner lite bättre. Inga kväljningar i alla fall! Jag tänkte prova lite till innan jag provar andra grötsorter.

    Och jag tänker fortsätta med hemlagat för jag vill gärna att hon äter framför allt det senare. Men vi kommer nog ha burkar när vi är ute. Men nu känns det ju väldigt onödigt att köpa burkar när hon äter en halv tesked...

    Saltistjejen - Egentligen började vi inte pga bröllopet utan det kom jag på senare. Nä, framför allt för att de rekommenderar att man börjar nu så att vid sex månaders ålder när det är bra att de kan äta annat så har de liksom blivit ganska vana. Dessutom har hon varit väldigt intresserad av vårt ätandet, tittat mycket när vi stoppat i munnen osv. Så jag väntade tills intresset visade sig.

    De tycker man ska undvika banan för att inte vänja bebisarna vid sött. Men jag gav litegrann igår för att jämföra med gröten. Men jag tror jag kör på äpple ett tag till innan jag börjar med banan på riktigt.

    Här rekommenderar de även havregröt först (det finns ju också risgröt och majsgröt) för att havre växer nära vete som har gluten och då får barnet i sig lite gluten gradvis. Förr fick man inte äta något gluten alls tills senare men nu tror man det är därför så många födda på 70- och 80-talen har glutenallergi.

    Anki - Har faktiskt köpt sötpotatis samt palsternacka nu så hon ska få prova det. Morot gick dock ner lite lättare än potatisen så morot fortsätter jag med också. Ja, potatis också men kanske blandar det med något annat.

    Västmanländskan - Tur för dig, här går det trögt. Men jag vet ju att hon inte kommer vara en ammande tonåring så.. ;) Jag blandar i bröstmjölk men det har inte hjälpt så mycket. Vet inte riktigt hur mycket man ska blanda i. Hur mycket tog du?

    ReplyDelete
  6. Håller tummarna för att det fungerar till bröllopet. Det brukar ju gå lite fram och tillbaka med det där med ätandet, men så är det ju bara med de små. ;-)

    ReplyDelete
  7. Bejla - Det går framåt. Hon vill i alla fall äta även om hon inte är så bra på att svälja det ännu. Men det är ju några veckor kvar! Och det är nära så i värsta fall får jag åka hem för en amning och sedan åka tillbaka till festen :)

    ReplyDelete