Tuesday, January 26, 2010

Human Hot Water Bottles

If it had been April Fools today I wouldn't have believed this news item...

Apparently three Holiday Inn hotels in the UK are piloting human bedwarmers to warm up guests' beds. Those afraid of germs don't need to worry; the bedwarmers will be dressed in special garments. The bedwarmer will stay until the bed has reached a comfortable temperature of 20 degrees Celcius.

When Dagens nyheter asked what their readers thought of this innovative approach to drafty and bad insulated English buildings, 92% replied "no, thanks" while 8% said "yes, sounds cosy".

How would you vote?! Personally I always try to bring Peter on my business trips if I can :)

8 comments:

  1. Ha ha, alltså är det verkligen sant?? Borde det inte vara bättre att tilläggsisolera??
    Förresten, jag skrev precis i mitt senaste blogginlägg att det var bl.a tack vare att O och jag delade säng i Spanien över jul som jag inte frös så mycket!
    När jag delade en iskall lägenhet i Genève 2002 med min granne från Sverige så sov vi i samma säng just för atth hålla värmen (och för att det inte fanns några andra sängar)! Vi var INTE tillsammans men det förvirrade både våra föräldrar (som alltså är grannar), våra vänner och hyresvärd!! Som tur var tyckte min sängkamrats flickvän att det var ok ;-)
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Eh? Och detta är inte enbart ett marknadsföringstrick av hotellet??
    Hm,. låter lite misstänkt så tycker jag... ;-)
    Fast kasnek vore det ännu bättre om gästen sedan fick välja att behålla sängvärmaren i sängen under natten?!? ;-) Kanske vore det mer poppis då?
    Undrar just vem som vill jobba som sängvärmare? och undrar hur anställningsintervjun går till? och annonsen för jobbet. Person med snabb metabolism sökes, eller vad?
    hahaha!

    ReplyDelete
  3. Å, det är som förr i tiden. När Gustav Vasa var ute på resa och tvingades sova över i diverse prästgårdar skickade man in en av prästdöttrarna för att värma upp sängen. Enligt sägnen är det så Carl Carlsson Gyllenhielm kom till; dottern fick inte gå därifrån när kungen skulle lägga sig.

    ReplyDelete
  4. Tror jag föredrar gammaldags varmvattenflaskor i ev brist på självvald sängkamrat.. När jag var på en bergstur i Sierra Nevada en gång och det blev fryskallt på nätterna la vi stenar på lägerelden som vi sen virade in i nåt plagg och tog med i sovsäcken.
    Rätt bisarrt med dessa fleeceklädda hotellvärmare!

    ReplyDelete
  5. Petra - Jo, fast troligare mycket dyrare. Men med alla åtaganden Storbritannien har på sig inom klimatpolitiken så kommer de behöva isolera som bara den de närmaste åren!
    Har inte hunnit kika in hos dig på ett tag men ska göra det för att läsa om din personliga sängvärmare! :)
    Tur att du inte orsakade någon kärlekskris där i Genève! :)
    Kram!

    Saltistjejen - Det är det säkert! Fast det kan ju slå bakut - folk kanske bara tycker att de är konstiga :) Eller så är det att de vill starta en sådan verksamhet du hintar om ;)
    Jag undrar också vilka som vill jobba som det och hur intervjun går till! Tyvärr kanske stackars invandrad arbetskraft eller kanske någon som fattat fel och tror att man får ligga och krama hotellgästen! ;)

    ReplyDelete
  6. Skolfröken - Aha, så det är inte en ny idé alltså! Kan tänka mig att många barn kom till på det sättet... :)

    Olgakatt - Jag föredrar nog också det :) Bra idé med stenarna. Låter jättemysigt!

    ReplyDelete
  7. hee hee. As I'm currently nice and warm in Malaysia I can safely say " NO WAY" to this idea. But I strongly suspect should I be in a colder climate when reading this..my answer would be enirely in the affirmative.

    ReplyDelete
  8. Edina - Yeah, there might be a time when you are that desperate! :)

    ReplyDelete