Thursday, January 07, 2010

Book Count

Did not reach my goal of reading 20 books in 2009; only made it to 16... This means I will stick with the number 20 for my 2010 book target. Need to be realistic.

So, how did the books, or the authors rather, fare? This year's (i.e. 2009)...

Crime writer: Inger Frimansson (Mörkerspår)
Juvenile literature: Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian by Sherman Alexie
Non-fiction: Fishing in Utopia by Andrew Brown

Chic lit: En liten hattaffär på hörnet by Marita Conlon-McKenna and Ralph's Party by Lisa Jewell
Holiday literature: Julie And Julia by Julia Powell
Quick read: The Mistress's Daughter by A. M. Homes

Tragicomedy: Two Caravans by Marina Lewycka
Feel good: Extra Virgin: Amongst the Olive Groves of Liguria by Anne Hawes
Girl power: Familjens projektledare säger upp sig by Gunilla Bergensten

Best: Låt den rätte komma in by John Ajvide Lindqvist
Pleasant surprise: Grundläggande genetik by Mikael Fant
True story: Ut ur mörkret by Linda Caine & Robin Royston

Nobel laureate: J.M.G. Le Clézio (Afrikanen)
Debutant: Jens Liljestrand (Paris-Dakar)
Author: Bill Bryson (Shakespeare)


Inspired by Västmanländskan

11 comments:

  1. The film Julie and Julia was brilliant I thought. Sadly the book was rather boring to read. Yes. This is one of those rare occasions where I'm going to say " I liked the movie more than the book". Horrors....is this the start of a slippery slope???

    ReplyDelete
  2. Edina - Don't worry, it's probably just a one-off thing! :) I liked the book a lot! Haven't seen the film yet though but I really want to see it. I liked all the recipes in the book and I wasn't bored at all. What I've heard about the film it seems like it is more about Julia Child than Julie and that has made me a bit sceptic. But I still want to see it.

    ReplyDelete
  3. Mörkerspår, Fishing in Utopia, Julie and Julia och Låt den rätte komma in har vi som gemensamma böcker under 2009.

    Av bara de fyra tyckte jag Låt den rätte komma in var bäst, även om de andra var bra.

    Det kanske jag ska göra, skriva upp vilka böcker jag läser i år och se hur många det blir.

    Kram!

    ReplyDelete
  4. Marianne - Om jag skulle välja av dem skulle jag också välja Låt den rätte komma in. Sedan Mörkespår och Julie & Julia på delad andraplats.

    Jag tycker det är lite kul att skriva upp dem. De både sporrar en att läsa mer (även om jag inte riktigt nådde mitt mål...) och kanske tipsar andra. :)

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Jag fick ett par nya lästips. Tack!

    ReplyDelete
  6. Kul idé. Har inte räknat ihop mina böcker, men tror inte jag heller kom upp i 20, men drygt hälften borde det i alla fall vara. :-)

    ReplyDelete
  7. Bejla - Som sagt, för en lista på bloggen så är det lätt att summera!

    ReplyDelete
  8. Vad KUL att du har läst Extra Virgin av Anne Hawes! Jag läste hennes böcker (3 tror jag) innan jag träffade O och skrattade åt allt det italienska som jag kände igen. Nu känner jag att jag borde läsa om dem med ett spanskt perspektiv, hi hi. Är det i den här boken som hon skriver om sin svärmors "obsession" med plastpåsar?? Det är EXAKT som min svärmor, svåger nr 3 skämtade om att hon skulle kunna öppna ett plastpåsemuseum när de (förhoppningsvis) i framtiden förbjuder plastpåsar i Spanien (eller iaf kräver betalning i mataffärerna)...

    ReplyDelete
  9. Förresten har också läst Mörkerspår, Julie and Julia, och Låt den rätte komma in under 2009! Det verkar som du, Marianne och jag har liknande boksmak!

    ReplyDelete
  10. Petra - Jag har bara läst första boken och visste inte att det fanns tre så nu har jag lite att se fram emot! De, den första i alla fall, är lite tungläst. Mycket information i varje mening. Men mycket bra! Man blir sugen på att både renovera hus och laga mat! Det där med svärmodern kommer nog i nästa bok för hon och systern är fortfarande singlar :) Jag hade heller inte hört talas om att din svärmor samlar på plastpåsar :)

    Du och Marianne har säkert båda läst ett antal fler böcker än jag under 2009 så det var nog inte så konstigt att jag råkade pricka in tre! :) Fast det stämmer nog att vi har lite lika smak!

    Kram!

    ReplyDelete