Sunday, January 10, 2010

Christmas 2009: Part Two

After Christmas, in the so-called mellandagarna ("in-between days"), Peter and I went out to the country house for a few days (located roughly here if anyone is interested).


With all the snow we've been having since mid-December I just had to make a snow lantern to greet the arrival of our dinner and overnight guests. I hadn't built one for YEARS!


It took a while to heat up the house (though the radiators are always on 10'C when no one is there) but with two fireplaces, one in the lounge and another one (this one) in the kitchen, we didn't have to worry about being cold.


Our guests, dear friends Maria and Daniel


For dessert we had the 80s classic oven-baked pear with After Eight :)


The next day we took a walk in winter wonderland






Peter showed the nudist part of the beach...


...before he and Daniel checked the ice (it wasn't really ready yet).


Back at the house we discovered mice under the sink in the kitchen. We caught one and released into cold freedom.


Next day our guests have left and Peter and I take a morning walk




Remnants of (Mid)summer

18 comments:

  1. Å vad fin er stuga ser ut! Jättefin öppen spis.

    Läskigt med mössen dock, jag är alltid livrädd när vi åker till landet för att jag ska hitta ett gäng döda mitt på köksgolvet eller så. Eller förresten, hellre att de är döda då än att de springer över mitt ansikte på natten, huva!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt!!!! Precis så man vill spendera sina lediga dagar!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Skolfröken - Tack. Det är mer ett hus än en stuga dock. Fast det ser ut som en timmerstuga...timmerhus kanske vi ska kalla det då. I alla fall har vi alla moderna bekvämligheter där - fullt utrustad hus inklusive diskmaskin, två badrum... :)

    Jag är inte så rädd för möss fast jag skulle iofs inte vilja hitta några döda möss som har börjat ruttna eller nåt! De här mössen verkade hålla sig till under diskbänken och bakom diskmaskinen i köket och de verkar bara vara där under vintern som tur är.

    Kram!

    Saltistjejen - Förra året åkte vi dit i mellandagarna också, så favorit i repris! :)
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Haha.. härligt med snölykta och midsommarstång i samma inlägg :-)

    ReplyDelete
  5. Maisoui - Jag undrade när någon skulle säga något om midsommarstången! :)

    ReplyDelete
  6. Inte riktigt säsong för nudistbad om man inte är finne förstås!
    Hahahaha, den där efterrätten har man ju gjort tusentals ggr. En riktig klassiker verkligen!

    ReplyDelete
  7. Mys, mys. Fina foton också (som alltid). :-)

    ReplyDelete
  8. In-between days! Kan undra om det begreppet finns nån annanstans. Men visst är det ett underbart tillstånd man kommer i under just de dagarna!

    ReplyDelete
  9. VAD fint ni har det!!
    Möss är inte kul, men oundvikligt i ett sommarhus.
    De skrämmer mig inte, men jag vill absolut inte ha dem inomhus, nej tack.
    Vilken trevlig middag ni dåg ut att njuta av i goda vänners lag. INTE dumt!!

    ReplyDelete
  10. Taina - Peter skulle nog bada (någon gång i alla fall) om det hade varit på förra lantstället; där hade de nämligen bastu! Jag borde ha tagit foto på efterrätten efter de varit i ugnen men då hade det ju inte synts att det var After Eight! ;)

    Bejla - :-)

    Olgakatt - Man tycker ju att något annat språk / någon annan kultur borde ha "mellandagar" (och "klämdag")! Men det kanske är mest vi svenskar (eller nordbor) som njuter av sådana dagar? Bejla på isflaket kanske vet om det finns liknande ord/koncept på danska?

    Annika - Tack! Det är så mysigt där ute, skulle kunna åka dit nästan varje helg! Det är både skönt att vara där helt själva och bjuda dit folk. Sedan är det ju trevligt när Peters föräldrar är där också men kanske inte lika avslappnat (de är så ordningssamma och man vågar knappt lämna framme en kopp...).
    Så länge mössen håller sig i väggarna är jag glad. Man vill ju inte ha dem springandes över köksgolvet direkt!

    ReplyDelete
  11. Ser ju helt lovley ut. Senare, någon gång, vill jag också ha ett sommarhus eller liknade. Helst på Österlen...Näa men ändå borta från vardagen.

    Midsommarsången, det räcker väl att bara kommentera den...

    Nína (hjalmar & selma)

    ReplyDelete
  12. Nina - Jag blev helt kär i Skanör i somras och skulle gärna vilja ha ett hus där (Österlen var också jättefint med Skanör snäppet bättre)! Men tyvärr är det ju ganska långt från Stockholm. Då är det bättre med ett hus i Stockholms skärgård, som detta, dit man kan komma på en timme. Men drömma kan man ju! Och om man är rik kanske man kan ha både ock! :)

    Såg du kanoten också?!

    ReplyDelete
  13. Aha, den gula jättebananen? Jag trodde det var nån sorts pressening...

    Absolut Skanör och det området, grejen är att min mamma bor på Österlen. Närhet.

    Nina

    ReplyDelete
  14. Så härligt det ser ut hos er i sommarhuset! Min dröm har alltid varit att ha en öppen spis just i köket, det är ju ofta där man är.

    Kram!

    ReplyDelete
  15. Men du, hur frestande var inte de här bilderna. Vad härligt och helt rätt sätt att spendera mellandagarna på. Det verkar vara en riktig pärla till ställe ni kan hålla till på.
    Isen såg lite oroväckande svag ut dock.... tur ni inte gjorde nåt dumdristigt som att ge er ut på den.
    Päron med After Eight. Jajamensa, det är ju en klassiker det. Håller än, fortfarande lika gott. Serverade ni kanske lite glass till också. KRAM!

    ReplyDelete
  16. Nina - Jättebanan, haha :)
    Då förstår jag att Österlen passar bäst för er. Det är ju inte så långt från er heller, ni bor väl vanligtvis i Malmö eller Lund?

    Marianne - Det var faktiskt första gången vi eldade i köket fast att Peters familj haft huset sedan augusti 2008 (eller är det 2007..?). Och Peters mamma sa att de aldrig eldat där heller. Men vi eldade varje dag vi var där nu (tre dagar). Så mysigt! Även om matlagning höjer temperaturen i köket så var det inte tillräckligt och så höjer det såklart myskänslan!

    Kramar

    Anne - Fast musen kanske inte var så frestande?! ;)

    Det är verkligen en pärla, är så glad att de har det. Deras förra ställe, ett ställe de hyrde i över 20 år (detta äger de), var också fint. De låg närmare stan, på Ingarö, och var ett gammalt 1700-talshus precis vid havet (detta ligger vid en sjö men havet är bara en 5 minuters promenad). Där fanns det brygga och bastu så vi saknar givetvis det. Men det huset var inte särskilt väl isolerat och man kunde inte vara där på vintern. Så detta är mycket bättre egentligen!

    Killarna ville ut på isen (och Peter igen dagen efter) men jag var ytterst tveksam. Bättre att ta det säkra för det osäkra!

    Vi åt grädde till om jag minns rätt men det är gott med glass också! :)

    Kram!

    ReplyDelete
  17. Åh, en snölykta - det var lääänge sedan jag gjorde en sådan!! Det borde jag ju ha tänkt på att göra med O när vi var i Skåne - next time!
    Vad roligt att ni gjorde päron med After eight, läste någonstans (eller hörde?) för ngn tid sedan att det var en 80-tals klassiker men det kommer jag inte ihåg att vi åt!? Dock är jag sugen på en annan 80-tals klassiker - Flygande Jakob!! Ska nog introducera O till den rätten snart ;-) (gjorde den en gång i Bryssel och mina franska kompisar älskade "Jacob Volant", hi hi).
    Vi har också nakenbad i närheten av vår sommarstuga, bredvid "hundbadet" :D
    KRAM!

    ReplyDelete
  18. Petra - Nästa år! Tiden går fort så vips är vi där igen!

    Jag minns inte heller att vi åt det så ofta på 80-talet. Tror det är mer så att jag läst att den var poppis då. Flygande Jakob åt jag också för första gången för kanske 3-4 år sedan :) Kanske ska göra den någon dag faktiskt! Jacob Volant lät ju mycket bätter dock :)

    Nakenbad, hundbad, det är ungefär samma ;)

    Kramis

    ReplyDelete