Wednesday, November 04, 2009

Wednesday Recipe... or Swedish Homogeneity

As I've been home with a cold for two days I haven't really been flipping interesting recipes in the kitchen. I did make an omelette for lunch today but there wasn't anything special about it, and tonight I devoured a frozen pizza (Peter is having dinner at his parents - it's his dad's birthday - but I didn't feel like going).

So I thought I'd re-tell a cartoon strip I read in Svenska Dagbladet the other day. It's part of the series Stockholmsnatt ("Stockholm night") by Pelle Forshed and Stefan Thungren.

I read several blogs owned and written by Swedes living abroad and being an ex-expat myself I find discussions about Swedish character and Swedishness quite interesting. One thing they (not just bloggers but also "experts") say about us Swedes is that we are very fashion conscientious. For example, did you know that many fashion houses try their designs on the Swedish market before deciding whether to give them a go elsewhere?! The positive side to this is that we all look pretty good most of the time; the negative is of course that we all look the same, i.e. boring. Guess you can't have it both ways!

Anyway, here's the strip and a translation:




Guy 1: "So, this thing about Swedish fashion design being conformed is actually nonsense, there is an obscene amount of brands to choose between these days..."

Guy 2: "Yeah, but does that matter when all of them seem to have the same idea at the same time. Autumn has looked like one long sequel to Brokeback Mountain..."

Guy 1: "Oh bother! I could see right away that you are wearing Our Legacy and he Acne... The buttons and the seams give it away, completely different feeling. For me the difference is as as big as between dotted and striped..."

Guy 2: "Okay..."

Guy 2: "Apparently eskimos* have like 32 different words for snow... If you constantly live in the same barren environment I guess you are forced to become creative and see nuances in everything."

Guy 3: "Do you also get a feeling that we are approaching a solution to the mystery of the Swedish fashion people's..?"


* The pc word is "inuit" I know.

10 comments:

  1. Ha ha, särskilt roligt eftersom O precis köpt en rödrutig skjorta à la Brokeback Mountain!!! Den var på rea på GAP, och vi hade ingen aning om att det var så man ska vara klädd i Sthlm :D Hi hi, det är inte så ofta som O är så moderiktig...
    Krya på dig! Själv är jag hängig med huvudvärk och lite stel nacke..
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Petra - De kom väl t o m redan förra vintern, flanellskjortorna (som jag kallar dem) så hade O köpt en då hade han verkligen varit INNE. Nu har de ju nått nivån "alla har på sig det" så då kan O verkligen känna sig som "one of the gang" när ni kommer hit i jul! ;)

    Jag är fortfarande ganska tjock i alla halsen, näsan, hörselgångarna, men annars är det mycket bättre. Krya på dig du också!

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Hahahha!!! Så kul!!!
    Och det stämmer. varje gång jag kommer tillbaks till Sverige särksilt Stockholm och malmö så slås jag av hur LIKA alla ser ut. Snyggt ofta. Eller iallafall moderiktigt. Men faktum är att jag trivs bättre här i NYC klädmässigt där allt är lika ok oavsett om man kommer i plyschmysdresssen eller i aftonklänning eller i hippa modekläder. Me like. För man känner sig aldrig fel vad man än har på sig! :-)
    Hoppas du kryar på dig nu!
    Kramar!!!

    ReplyDelete
  4. Jesus Christ!! Det går inte att undvika att se hur lika alla är hemma. Från allt från boots till glasögonbågar!
    Otroligt!!
    Det slår en alltid då man kommer hem...
    Ja, jösses!!
    Men, det är svårt att bli "fel" när det bara finns "rätta" kläder överallt.
    Här är ju utbudet så stort att man faktiskt måste "veta" lite innan man handlar. Allt finns från Mommy Jeans till Chanel jeans...
    Och däremellan ska det hittas rätt...
    Min moster klagar på att det inte finns ngn kvalitet i Sthlm längre, vill man ha ngt förutom kedjornas utbud står man sig slätt...
    Hon handlar på Ströms o andra få utvalda butiker...Men ja, lite snobbigt kanske. men ändå har hon en poäng. Blir lite trött på allt HM, Lindex, vero moda...
    Själv köper jag knappt kläder hemma längre, förutom Odd Molly och Mikkelsen etc. Hittar bätre kläder här, numera...OCH klder och mode ligger mig varmt om hjärtat!!

    Gillar sådana här inlägg. Alltid kul att läsa!!!

    ReplyDelete
  5. Saltistjejen - Tyckte den var lite träffande! Som jag skrev, vi kanske inte är så originella men vi är snygga i alla fall! Hahaha!

    Men skämt åsido så finns det ju ändå en hel del olika stilar i Stockholm. T ex är ju Söder-stilen helt olik Östermalms- och även Kungsholmsstilen. Men sedan är väl kanske citystilen - vad det nu är men... den mest utspridda, även till andra delar av landet. Sedan kan jag i och för sig tycka att alla är lika de sex månader av året då är kallt. Då ser man ju inte så mycket mer av folk än deras jackor/kappor och stövlar när man går ut på stan. Så då vet man ju inte riktigt vad de har under.

    Och så tycker jag i och för sig att man när man fyllt 30 är lite mer avslappnad. Man kan hitta sin egen stil som oftast är något mellanting av olika moden. Man behöver inte följa allt det senaste. Vilket är skönt! Det jag menar är ändå att man kan vara sig själv om man vill, särskilt i Stockholm. Men boxen är ju ändå mindre än i London eller i New York som är så stora städer. Och för tonåringar är ju boxen ganska liten. Jag antar att det kan vara en hel del modepress bland tonåringar i New Yorks skolor också även om det säkert finns olika grupperingar, samma som i svenska skolor. Men ju mer folk desto mer frihet på något sätt.

    Kram!

    Annika - Jovisst är det så, men inte på glasögon väl?? Nu har jag i och för sig inte glasögon så jag slipper den pressen haha! Men på tal om boots så var jag och provade boots nu i helgen (och köpte ett par) och jag tyckte den fanns så många olika sorter att det var svårt att bestämma sig! Allt från cowboysboots (varför slängde jag mina gamla??!!) till korta, långa, fiskestövelängd, runda, spetsiga, kilklack, vanlig klack, smal hög klack, bred hög klack, ingen klack...OSV! Men till slut kunde jag bestämma mig i alla fall.

    Haha, du har ju rätt i att det är svårt att bli "fel" när alla kläder är "rätt"! :) Men det kan bli fel om du går till fel stadsdel! Nä, det är väl mer att folk kan se var ifrån du kommer även om du såklart fortfarande är välkommen!

    Så du tycker utbudet är litet här?? Det tycker inte jag. Tycker det finns så mycket shopping, billigt och dyrt. Sedan är det ju såklart att Stockholm med 1 miljon invånare (eller 2 miljoner om du räknar alla förorter) inte kan mäta sig med DC-området eller NYC. Sedan blir det ju fler och fler gallerior här men det tycker jag i och för sig är lite trist. Varför ska man behöva ta bilen till Skärholmen, Kista eller Farsta för att shoppa?! Fast det är ju bra för dem som bor däromkring. Skärholmen har ju blivit jättefräscht. På tal om gallerior förresten är det så trist att t ex mindre gallerior som Fältöversten har förlorat en del av sina småaffärer. Varför? Jo, de har höjt hyran som bara den att bara kedjor har råd att vara kvar. Så himla trist! T ex så fanns det jätteroliga färgglada barnkläder i Fältan (något italienskt) men det stängde :(

    Jag handlar aldrig på t ex Cubus och de där nya kedjorna (var kommer de ifrån för land?) för tycker de har dålig kvalité men t ex HM tycker jag är bättre än det brukade vara. Kommer ihåg att de inte kunde mönsterpassa förr (t ex rutiga kjolar) men nu kan de sånt! Lindex och Kappahl är dock inte min grej. Men tror de har okej barnkläder i och för sig. Om du gillar Odd Molly gillar du nog Noa Noa också. Dock är Noa Noa lite för romantiskt för mig.

    Vad för amerikanska märken (eller andra) gillar du?

    ReplyDelete
  6. Anna, egentligen tycker jag nog inte att utbudet är dåligt. det är bara det att det är så lika.
    Och kolla in bågar på folk!! ALLA har i princip lika, iallafall alla från 40 o uppåt.
    Alla är snygga! Men lika.
    OCH, sverige har världens snyggaste pensios!! Snygga i håret, vältränade, trendiga...
    Men med lika glasögon!
    HAHA...
    Men snyggast i världen är de!

    Ja, jag handlar mkt på Anthropologie, Banana, mkt baskläder på GAP. Köper mkt online från Boden, garnet Hill och Sundance.
    Handlar även ganska mkt på Nordstrom.

    Absolut, ajg håller med dig! Charmen med att handla därhemma är att man åker in till stan. Här i US, förutom på Manhattan, får man dra ut i förorterna o gå på en mall. Down town DC lockar ju inte in en precis. Det gör Georgetown mer då, men då till de små butikerna...

    TACK, ska kolla Noa Noa när jag kommer hem!
    Då blir det lite diu hard shopping i främst Vällingby!!

    Men vad sverige har är det ju design!! OJ vad man skulle kunna köpa på sig grejjer. POWER!!!

    ReplyDelete
  7. Kom ut på bonnlandet så får du se mer individualitet i klädsel! Men kanske inte alltid lika snyggt....
    Jag hade i alla fall Huntergummistövlar innan det blev "innemode" - direktimporterade från Irland, dessutom.

    ReplyDelete
  8. Annika - Jag såg i Peters King (herrmodetidning) att de hade fem Brokeback Mountain-skjortor som de rekommenderade. Fem olika märken men väldigt lika annars! Fast det var iofs inte bara svenska designers. Men det var lite kul i alla fall :)

    Jag ska kolla in bågar från och med nu. Folk kommer tro jag är lite knäpp som glor på dem! Haha!

    Snygga pensionärer säger du, men inte de med blått hår va? ;)

    Jag gillade Gap förut men nu tycker jag de är lite tråkiga. Lite för chinos/khaki och vardag. Fast du har ju rätt att det är bra basplagg. Men Banana Republic gillar jag skarpt!

    Nordstrom har väl en massa olika märken? Det är väl ett varuhus/gAlleria? Kollade in Anthropologie och Boden och jag gillar nog Boden mer.

    Har varit i Vällingby en gång, det är väl en ganska ny eller utbyggd galleria. Vi skulle köpa något som bara fanns på en butik där, minns inte vad nu.

    Olgakatt - Välkommen hit (om jag inte sagt det förut)! Får göra ett lite studiebesök då ;) Jag vill också ha ett par snygga gummistövlar - har ett par mer "normala" på landet.

    ReplyDelete
  9. H&M gillar jag supermycket nuförtiden. Jag uppskattar dem speciellt mycket efter att jag inte längre har tillgång till dem,har nog upptäckt dem lite på nytt och insett hur bra jag gillar den kedjan. Jag har faktiskt beställt lite grejer därifrån online (de har ju inte online beställning för USA, men har använt svenska sidan, skickat till mamma som sen skickat hit). Tycker deras kvalité är riktigt bra nuförtiden också. Även på killklädesavdelningen har de mycket snyggt.

    Annars så känner jag att jag också, som Annika var inne på, lärt mig hitta mer och mer kläder här som jag gillar.

    Snygga pensionärer i Sverige, ooohhhh jaaaa. T.om. M (som inte är den som "ser" sådana saker) reagerade på hur fräscha alla äldre människor var.

    ReplyDelete
  10. Anne - Så du håller med mig att H&M är bra och har blivit bättre. Tur att du kan beställa lite ändå fast att det kanske kostar lite extra. Men de borde ju verkligen komma i gång med postorder i USA också snart! De har ju en hel del affärer redan ju.

    Jag har aldrig tänkt på att pensionärerna är snygga! Nu måste jag ut och kolla in dem hahaha :)

    Kram!

    ReplyDelete